تأثیرگذارترین افراد حوزه فناوری از نگاه مجله تایم (بخش دوم - پایان)

یک‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
گاهی اوقات اتفاقات بزرگ در حوزه فناوری توسط شرکت‌های بی‌نام و نشان رخ می‌دهد؛ اما در پس پرده‌ی هر شرکتی، کسانی وجود دارند که در حال شکل دادن آینده هستند.
تبلیغات

بعضی مواقع مدیران اجرایی، برنامه‌نویسان یا محققان، به دنبال دستاورد‌هایی هستند که جهان را تغییر خواهد داد. همیشه قاعده‌سازانی هستند که می‌توانند تأثیرات عمیقی برای آینده داشته باشند. تیم فناوری مجله تایم، ۲۰ فردی را که هم‌اکنون بازیگران تأثیرگذار عرصه فناوری در دنیا هستند، معرفی کرده است که در بخش اول این مطلب، به معرفی نفرات انتهای لیست پرداختیم و در ادامه، ۱۰ نفر برتر فهرست تأثیرگذارترین افراد حوزه فناوری را معرفی می‌کنیم.

۱۰- اندرو جَسی (Andrew Jassy)

جاسی

هنگامی که کاربری سرویس‌هایی مانند نتفلیکس یا اسپاتیفای را بارگذاری می‌کند تا به فیلم و موسیقی مورد علاقه‌اش دست پیدا کند، از پشت صحنه و محاسباتی که در این زمینه انجام می‌شود اطلاع ندارد. اما اصلی‌ترین بازیگر که بر پایه وب‌سرویس آمازون (AWS) بنا نهاده شده است، این جادو را میسر می‌کند. محصولی که ساخته ذهن اندرو جسی است، به شرکت‌های کوچک و بزرگ این امکان را می‌دهد تا پردازش‌های مورد نیاز خودشان را اجاره کنند. همین‌عامل باعث می‌شود استارت‌آپ‌ها سریع رشد کنند و بدون نیاز به سخت افزار گران‌قیمت، کارهای خود را انجام دهند. در ۱۰ سال گذشته، جسی AWS را به کسب و کاری ۱۴ میلیارد دلاری تبدیل کرده است.

۹- سوزان وجسیسکی (Susan Wojcicki)

سوزان وجکیکی

هنگامی که وجسیسکی مدیریت یوتیوب را در سال ۲۰۱۴ بر عهده گرفت، نرخ کارکنان زن زیرمجموعه مدیریتش ۲۴ درصد بود که با رشد همراه شد و به ۳۰ درصد رسید. وی در یکی از مقالات خود اشاره کرده است که «استخدام بیشتر خانم‌ها در تمام رده‌های سازمانی، کاری صحیح و بافضیلت است». به‌عنوان مدیر بزرگ‌ترین وب‌سایت اشتراک‌گذاری ویدئو در جهان، وجسیسکی هم بر صنعت ویدئو و هم بر مدل استخدامی دیگر کمپانی‌ها تأثیر می‌گذارد. او هم‌چنین با استفاده از پلتفرم تحت مدیریتش، به معرفی مشاهیری که علیه نژاد‌پرستی و خشونت اظهار‌ نظر می‌کنند، می‌پردازد.

۸- ساتیا نادلا (satya nadella)

ساتیا نادلا

تا چند سال پیش کسی فکر نمی‌کرد مایکروسافت با واژه «باحال» توصیف شود؛ اما مدیریت نادلا باعث شد حتی سینه‌چاکان اپل پنهانی هم Surface Studio را امتحان کنند و  ویندوز ۱۰  به یکی از بهترین ویندوزها در چند سال گذشته تبدیل شده است. او به این نتیجه رسید که آنچه در گذشته خوب کار می‌کرد، قرار نیست در آینده هم جواب بدهد. نادلا اخیرا گفته است استراتژی مایکروسافت دیگر تنها طراحی نرم افزار اپراتور سیستم‌ها نیست؛ سخنانی که شاید یک دهه قبل در ردموند به‌عنوان کفر و ارتداد شناخته می‌شد.

۷- مری بارا (Mary Barra)

مری بارا

ما در میانه یک انقلاب در صنعت حمل و نقل هستیم. هیچ شرکتی تأثیرگذارتر از جنرال موتورز ( و البته تأثیرپذیرتر) در این تغییرات نخواهد بود. به‌عنوان مدیرعامل یک خودروساز بین المللی، مری بارا بدترین کابوس خود را با فراخواندن ۳۰ میلیون وسیله نقلیه و بحران مرگبار مشکل در سویچ‌ها پشت‌ سر گذاشت؛ اما مهم برای او هدایت برندی است که بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد. گرچه آینده از آن خودران‌ها خواهد بود؛ اما بارا هم اکنون در صندلی درستی برای هدایت و مدیریت کمپانی خود قرار دارد.

۶-  ایوان اشپیگل (Evan Spiegel)

ایوان اشپیگل

مؤسس اسنپ‌چت، یکی از انعطاف‌ناپذیرترین و اسرارآمیزترین نیروهای این کمپانی است. همه چشم‌ها ‌اکنون روی مدیر عامل ۲۶ ساله این کمپانی است، نه به خاطر پیشنهاد ۲۶ میلیارد دلاری که پیش رو دارد، بلکه همه منتظرند بدانند او سرانجام این شبکه اجتماعی را در مرحله بعد به چه سرانجامی خواهد رساند. در مقابل سرویس‌هایی همچون فیسبوک و توئیتر که کاربران را به اشتراک‌گذاری با افراد دیگر تشویق می‌کنند، اسنپ‌چت به دنبال محرمانگی و رعایت حریم خصوصی است. دشمنان بزرگی همچون فیسبوک معتقدند اسنپ‌چت با تقلیدی مسخره‌آمیز از ویژگی‌های این سرویس‌ها رشد کرده است. سؤال مهم این است آیا اشپیگل می‌تواند خلاقیت را به‌سرعت برای کاربرانش ارائه دهد و در مسیر مسابقه باقی بماند؟

۵- ساندار پیجای (sundar pichai)

 ساندر پیجای

 به‌عنوان مدیر‌عامل محبوب‌ترین سایت و موتور جستجوی دنیا، ساندار پیجای تأثیر بسزایی در فناوری دارد، اما رشد «اخبار جعلی»، قدرت و رهبری مجموعه در اختیارش را به چالش کشیده است؛ اخبار‌ی که به دنبال منحرف ساختن افکار عمومی یا دست‌یابی به سطح گسترده‌ای از خوانندگان از همه‌جا بی‌خبر هستند. طرز مقابله پیجای با حرکت‌های این‌چنینی که به دنبال گسترش اطلاعات غلط هستند، تأثیرات بسیاری بر کسب و کار گوگل برجا خواهد گذاشت؛ موقعیت وی در سکان‌داری اندروید و کروم که سطح گسترده‌ای از کاربری دارند، باعث شده است رویکرد گوگل در مورد هر یک از آن‌ها، بر استفاده از ابزارهایی همچون گوشی‌ یا ساعت‌ هوشمند تأثیر بگذارد.

۴- تیم کوک (Tim Cook)

4 تیم کوک

تیم کوک به‌عنوان مدیر‌عامل اپل، یکی از محبوب‌ترین برندهای دنیا، تأثیر قیاس‌ناپذیری بر دنیای تکنولوژی دارد. هر کاری که اپل انجام می‌دهد، به‌سرعت توسط تعداد زیادی از رقبا تقلید می‌شود. این بدین معنا است که هر اقدام او در تصمیمات دیگران در دنیای فناوری تأثیرگذار خواهد بود؛ تصمیماتی که نتایجشان گاهی غیر‌قابل بازگشت خواهد بود. امروز اپل به آزمایش هر چیزی دست می‌زند؛ از فناوری هوش مصنوعی تا ماشین‌های خودران. تصمیم کوک برای حرکت به جلو توسط هر یک از این پروژه‌ها می‌تواند آینده تکنولوژی را شکل دهد.

۳- مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)

 مارک زاکربرگ

این کارآفرین ۳۲ ساله‌، توانست فیسبوک را از یک پروژه‌ی دانشگاهی به یک شبکه اجتماعی در مقیاس گسترده تبدیل کند؛ با گستره دو میلیارد کاربر ماهانه در دنیا. زاکربرگ زمانی می‌گفت به دنبال ارتباط دادن همه دنیا است. اکنون باید اعتراف کرد این هدف عجیب و غریب بیش از آنچه فکر می‌کنیم امکان‌پذیرتر از ۱۰ سال قبل است که او این ایده را مطرح کرد. او در این راه با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده است؛ افزایش اخبار جعلی، اطلاعات نادرست با اهداف سیاسی که اگر با قدرت غیرمنتظره فیسبوک در انتشار مطالب همراه شود، این موضوع را مطرح می‌کند که زاکربرگ چگونه با این مسائل که حتی با واقعیت‌های دنیا حقیقی نیز در ارتباط هستند، برخورد خواهد کرد؟

۲- جف بزوس (jeff bezos)

جف بزوس

جف‌ بزوس از سال ۱۹۹۹ تا امروز، فرد تأثیرگذاری بوده است؛ فردی که تجارت الکترونیکی را با فروش آنلاین کتاب به اوج رساند. فروش محتوا تنها قلمرو فرمانروایی آمازون نیست؛ بلکه رهبری در هوش مصنوعی با نرم‌افزار الکسا، شرکت‌هایی از نتفلیکس تا اسپاتیفای را مجبور به اتکا به پردازش ابری وب‌سرویس آمازون می‌کند. از طرفی بزوس ریسک بزرگی روی آینده خود کرده است؛ از تأسیس شرکت پروازهای فضایی بلو اوریجین تا خرید واشینگتن پست در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۵۰ میلیون دلار. 

۱- ایلان ماسک (Elon musk)

 ایلان ماسک

ماشین‌های الکترونیکی، راکت‌های فضایی و واحدهای مسکونی که از نیروی خورشیدی استفاده می‌کنند؛ هر یک از طرح‌های او می‌تواند یک مرد معمولی را نابود کند. کمپانی تسلا اکنون ۵۰ میلیارد دلار می‌ارزد و کمپانی اسپیس ایکس تکنولوژی راکت‌های فضایی چند بار مصرف را با موفقیت به نمایش می‌گذارد. اما آخرین تلاش او چیست؟ با وجود نگرانی‌هایی از نابودی بشریت، او در تلاش است تا مغز افراد را با کامپیوتر‌های قدرتمند ترکیب کند.

 نظر شما در مورد افراد معرفی‌شده چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات