سوزوکی هایابوسا؛ پایان تولید پس از ۱۸ سال

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت سوزوکی تصمیم گرفته است تولید موتورسیکلت هایابوسا را متوقف کند. این محصول افسانه‌ای، همواره به‌عنوان سریع‌ترین موتورسیکلت دنیا مطرح بوده است.
تبلیغات

سوزوکی GSX1300R مشهور به هایابوسا، سال‌ها به‌عنوان سریع‌ترین موتورسیکلت ساخت سوزوکی شناخته می‌شود و در کلاس خود، از برترین‌های دنیا است؛ اما گویا شرکت سازنده، قصد دارد برای سال ۲۰۱۸ تولید این مدل را متوقف کند. به گفته‌ی وب‌سایت Drivespark، سوزوکی با توجه به نتایجی که مؤسسه‌ی منابع هوایی کالیفرنیا یا اختصارا CARB، اخیرا از میزان آلایندگی این موتورسیکلت منتشر کرده است، تولید هایابوسا را متوقف خواهد کرد.

سوزوکی نخستین بار از این موتورسیکلت در سال ۱۹۹۹ رونمایی کرد و نام هایابوسا را که در زبان ژاپنی به معنای شاهین است، بر آن گذاشت. این موتورسیکلت با توجه به وزنی در حدود ۲۵۰ کیلوگرم، قابلیت مانور پذیری خیلی بالایی ندارد؛ اما به لطف سواری نرم، راحتی و پایداری بالا و البته حداکثر سرعت فراتر از  ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، توانست توجه بسیاری به خود جلب کند.

سوزوکی هایابوسا

هایابوسا در حداکثر سرعت توانست هوندا CBR1100XX را نیز شکست دهد و کاوازاکی برای رقابت با هایابوسا، اقدام به تولید نینجا ZX-12R کرد. هرچند نینجا موتورسیکلت بسیار قدرتمندی بود؛ اما در حداکثر سرعت، توانایی رقابت با سوزوکی نداشت. همه‌ی این موارد سبب شد هایابوسا بتواند نام خود را به‌عنوان سریع‌ترین موتورسیکلت تولید انبوه قرن بیستم به ثبت برساند.

در سال ۲۰۰۸، سوزوکی نسل جدیدی از هایابوسا روانه‌ی بازار کرد که حجم موتور آن به ۱۳۴۰ سی‌سی افزایش پیدا کرده و از صفحه کلاچ جدیدی نیز در آن بهره‌گیری شده بود. با این وجود، تغییرات اساسی در این مدل ایجاد نشده بود و هایابوسا در حیات ۱۸ ساله‌ی خود، کمترین تفاوت با نمونه‌ی اولیه را تجربه کرد. زمانی شایعاتی نیز در خصوص احتمال تولید نسخه‌ای توربوشارژر از این موتورسیکلت برای رقابت با کاوازاکی H2R مطرح بود که البته هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد و به این ترتیب کلاس موتورسیکلت‌هایی با حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت، ممکن است در آینده‌ی نزدیک دیگر وجود نداشته باشد. 

سوزوکی هایابوسا

با این وجود فعلا خرید هایابوسا در بازار جهانی میسر است و همچنان یکی از بهترین انتخاب‌ها به شمار می‌رود. نسخه‌ی فعلی این موتورسیکلت به سیستم ضد قفل ترمز ABS مجهز است و سه نوع حالت راندن را نیز می‌توان برای آن انتخاب کرد. پیشرانه‌ی آن، توانایی تولید ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور دارد و آن را در زمره‌ی قدرتمندترین موتورسیکلت‌های موجود در بازار قرار می‌دهد که دارای قیمت معقول ۱۵ هزار دلار نیز هست. 

هایابوسا با وجود اینکه ابعادی بزرگ و وزن زیادی دارد و چندان توانایی بالایی در پیست مسابقه ارائه نمی‌دهد؛ اما قابلیت‌های آن به حدی است که حتی کسانی را که با سوزوکی GSX-R750 سواری کرده‌اند نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس از اتمام تولید هایابوسا، قدرتمندترین موتورسیکلت سوزوکی، GSX-R1000 خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات