راه های علمی برای افزایش انگیزه در محیط کار

جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شما مدت زمان زیادی از عمر خود را در محیط کاری سپری می‌کنید بنابراین باید به خودتان انگیزه داده و شرایط خوبی را در آنجا فراهم کنید.
تبلیغات

همه‌ی انسان‌ها به دنبال پیدا کردن شغلی هستند که از انجام دادن آن لذت ببرند. بسیاری از محیط‌های کاری ایجاد چنین شرایطی را سخت کرده‌اند. در چنین شرایطی دانشمندان رفتارشناسی، استفاده از مهندسی سبک زندگی را پیشنهاد می‌دهند. مهندسی سبک زندگی به شما کمک می‌کند که خودتان جو محیط کار را مطابق شرایط مورد انتظار تغییر دهید. شاید چند سال طول بکشد تا بتوانید تعادل خوبی در محیط کار برقرار کنید اما راه‌هایی هم وجود دارند که روند انجام آن را تسریع می‌کنند. اولین قدم برای فراهم کردن یک محیط کار مناسب این است که سوال‌های زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا می‌خواهید برای مدت طولانی در این موقعیت شغلی باقی بمانید و پیشرفت کنید؟
  • آیا واقعا به کار خود علاقه دارید یا تنها برای کسب  درآمد هر روز به سر کار می‌روید؟

اگر پاسختان به هر ۲ سوال «بله» است پس متد‌های علمی زیر می‌توانند به شما کمک کنند.

happy at work

۱- مهارت جدید یاد بگیرید

یکی از محققان برجسته در سال ۱۹۹۰ کتابی با عنوان «بررسی تجربه‌ی بهینه» منتشر کرد. او در این کتاب مردم فعال در تمام صنایع از ورزش گرفته تا ادبیات را مورد خطاب قرار داد. به عقیده‌ی او زمانی که مردم کار جدیدی را آغاز می‌کنند تمام تمرکز خود را روی آن می‌گذارند. به‌ عبارتی به قدری غرق در انجام آن می‌شوند که گذر زمان را فراموش می‌کنند. برای تجربه کردن چنین شرایطی باید فراتر از مهارت‌هایی که دارید اقدام کنید. این مهارت‌های جدید باید به اندازه‌ای سخت باشند که تمام انرژی و حواس شما را مشغول کنند. البته مهارت‌های انجام نشدنی نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند زیرا باعث از بین رفتن انگیزه می‌شوند.

۲- هیجان را در خودتان پرورش دهید

نتیجه‌ی مطالعات یک تیم تحقیقات دانشگاه داروسازی حقایق جالبی را منتشر کرده است. این تحقیق نشان داده است مغز انسان زمانی که انتظار دریافت پاداش داشته باشد، احساس لذت کمتری را در بدن به وجود می‌آورد. زمانی که پاداش‌ها غیرقابل پیش‌بینی باشند، احساس هیجان و لذت نیز بیشتر خواهد شد. در محیط کار نیز شرایط به همین صورت است. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید فرصت‌های غیرقابل پیش‌بینی برای خودتان مهیا کنید.

۳- عوامل انگیزشی را شناسایی کنید

همواره سعی کنید محیط کار را برای خودتان جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر کنید. به‌عنوان مثال با همکارانتان قرار بگذارید که در صورت انجام دادن یک کار از آن‌ها شیرینی دریافت کنید. این کار هم هیجان و انگیزه‌ی شما را بالا می‌برد و هم باعث می‌شود اوقات بهتری در محیط کار داشته باشید. معمولا انسان‌ها در چنین شرایطی برای ثابت کردن توانایی‌هایشان تلاش بیشتری می‌کنند.

happy at work

۴- شرایط را کمی متنوع‌تر کنید

نتیجه‌ی تحقیقی نشان می‌دهد که عوض کردن شرایط محیط کار روی روحیه‌ی کارمندان تأثیر زیادی می‌گذارد. اگر امکانش را دارید نحوه‌ی قرار گرفتن میزهای خود و همکارانتان را تغییر دهید. یا حداقل صندلی خود را کمی جابه‌جا کنید. استراحت کردن نیز یکی دیگر از مواردی است که تأثیر زیادی روی روحیه‌ی کارمندان می‌گذارد. هرازگاهی از پشت میز خود بلند شوید و قدم بزنید. بیرون از ساختمان بروید تا کمی هوای تازه بخورید. این کار هم روحیه‌ی شما را عوض می‌کند و هم بهره‌وری‌تان را بالا می‌برد.

۵- از تکنیک پومودورو استفاده کنید

تکنیک پومودورو یک راه‌حل مدیریت زمان است که در سال ۱۹۸۰ اختراع شده است. شما در این تکنیک باید زمان خود را به بازه‌های ۲۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید. یعنی ۲۵ دقیقه زمان دارید تا کاری را انجام دهید. بعد از آن باید ۳ تا ۴ دقیقه استراحت کنید. به هر کدام از این بازه‌های زمانی یک پومودورو گفته می‌شود زیرا مدت زمان لازم برای تهیه‌ی سس گوجه فرنگی ایتالیایی یعنی پومودورو ۲۵ دقیقه است. بعد از هر ۴ پومودورو نیز باید یک استراحت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای به خودتان بدهید. افراد در این تکنیک معمولا دوست دارند قبل از رسیدن زمان استرحت کارهای خودشان را انجام داده باشند بنابراین با تمرکز و انگیزه‌ی بیشتری روی وظایفشان تمرکز می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات