نکاتی برای بازگشت بهتر به محیط کار قبلی

پنج‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
بسیاری از کارمندان بعد از مهیا شدن شرایط جدید و بهتر به محیط کار قبلی خود بازمی‌گردند. در چنین شرایطی چه کارهایی باید انجام داد؟
تبلیغات

این روزها بازگشت دوباره‌ی کارمندانی که به‌طور داوطلبانه از محیط کار استعفا می‌دهند، ایده‌ی دور از ذهنی نیست. این اتفاق ممکن است هم برای کارمندان و هم برای مدیران یک شرکت بیفتد. اگر شما هم جزو این دسته افراد باشید، شرایط را چگونه مدیریت می‌کنید؟ علت ترک و بازگشت خود را چگونه می‌خواهید برای همکاران توضیح دهید؟ آیا همان شغل قبلی را انتخاب می‌کنید یا در سمت جدیدی مشغول به کار می‌شوید؟

نظر متخصصان چیست؟

مایکل واتکینز، استاد IMD، می‌گوید: «پذیرش دوباره‌ی یک کارمند در محیط کار قبلی به بازار کار بستگی دارد. این طبیعی است که شرکت‌ها دنبال افرادی باشند که با محیط کار و شغل خود آشنایی ضمنی دارند.» شما با انتخاب خودتان به محیط قبلی وارد می‌شوید و این یعنی هم شما راغب هستید و هم شرکت دوست دارد شما را در جمع کارمندان خود ببیند. از آنجایی که با شرکت آشنایی دارید، نیازی نیست  خودتان را با دیگران هماهنگ کنید. اما به هر حال یک سری کارها کمک می‌کنند که در چنین شرایطی آمادگی بیشتری برای کار پیدا کنید.

working

خودتان را دوباره معرفی کنید

مطمئنا دلایل زیادی برای بازگشت یک شخص به محیط کار قبلی خود وجود دارد. واتکینز می‌گوید: «احتمالا کارمندان بعد از یک مدت متوجه می‌شوند تا چه اندازه با فرهنگ شرکت راحت بوده‌اند و دلشان برای آن تنگ شده است. یا اینکه احساس می‌کردند در موقعیت فعلی خود جای پیشرفت ندارند و قصد داشتند شانس خود را در محیط جدید امتحان کنند. اما شغل مورد نظر، آن چیزی که انتظار داشتند نبود و مجبور به ترک آن شدند. همچنین متوجه می‌شوند که در محیط کار قبلی خود می‌توانند به مراحل بالاتری برسند.» شاید دلیل انجام چنین کاری اهمیت زیادی نداشته باشد. مهم این است که شما به محیط قبلی خود بازگشته‌اید و می‌خواهید فعالیت خود را در یک موقعیت شغلی بالاتر آغاز کنید. در چنین شرایطی شما باید مرزها را بار دیگر تعریف کنید و خودتان را به‌عنوان یک فرد جدی‌تر به سازمان معرفی کنید. زمانی که با همکاران جدید و قدیمی خود روبه‌رو می‌شوید، به آن‌ها بگویید که در این مدت فرصت‌های جدیدی داشتید و تجارب زیادی کسب کرده‌اید. همچنین بگویید از بازگشت خود خوشحال هستید و قصد دارید تجارب جدید خود را در این موقعیت شغلی امتحان کنید.

مثبت باشید

بعد از بازگشت، همکاران جدید و قدیمی در مورد دلیل استعفا از شما سؤال خواهند کرد. بنابراین بهتر است خودتان را برای جواب دادن آماده کنید. واتکینز می‌گوید: «پاسخ‌های شما باید دقیق و درست داده شوند و هیچ جنبه‌ی منفی نداشته باشند. هیچ کس علاقه‌ای به شنیدن اخبار منفی در مورد محل کار خود ندارد. بنابراین از هیچ جمله‌ی منفی در بیان علت ترک کار خود استفاده نکنید. فراموش نکنید که شما با میل و علاقه‌ی قلبی خود به محیط کار بازگشته‌اید. برای پاسخ دادن به همکارانتان آینده را در نظر بگیرید و ماجرای گذشته را پیش نکشید.» پاسخی که می‌دهید مطمئنا در کل اداره پخش خواهد شد بنابراین جواب خود را از قبل آماده کنید. به‌ عبارت دیگر صداقت را در کلام خود رعایت کنید و از هیچ عبارت منفی استفاده نکنید. این موضوع در مورد علت ترک محل کار جدید هم صدق می‌کند. بهترین پاسخ برای چنین سؤال‌هایی، صحبت از آینده است و اینکه بگویید چه برنامه‌هایی برای آن دارید.

working

سطح انتظار دیگران را بالا ببرید

واتکینز می‌گوید: «زمانی که به محیط کار قبلی خود مراجعه می‌کنید، باید نشان دهید که هم از نظر تجربه و هم از نظر رفتاری پیشرفت کرده‌اید. مخصوصا زمانی که مدیریت یک سری از همکاران به شما سپرده شده باشد. واقعیت این است که شما مدت‌زمانی در یک محیط جدید سپری کرده‌اید و مطمئنا چیزهای جدیدی یاد گرفته‌اید. بنابراین این تجربه را در رفتار خود نیز نشان دهید و کمی رسمی‌تر باشید.» زمانی که همکاران رفتار جدید شما را ببینند، به چشم دیگری به شما نگاه خواهند کرد و احترام بیشتری برای شما قائل خواهند شد.

انتظار تغییر داشته باشید

همکاران تنها کسانی نیستند که باید تغییرات شما را بپذیرند. بلکه خودتان نیز باید همین کار را انجام دهید. شما این شرکت را مانند گذشته به یاد می‌آورید. در صورتی که در این مدت خیلی چیزها تغییر کرده است. کارمندان زیادی آمده و رفته‌اند و حتی مدیریت برخی قسمت‌ها نیز ممکن است تغییر کرده باشد. این موضوع را بپذیرید و سعی کنید خودتان را با شرایط جدید وفق دهید. واتکینز افرادی را که بعد از گذشت مدتی به محیط کاری قبلی خود برمی‌گردند، مانند کسانی می‌داند که بعد از چند سال دوباره به کشور خود بازمی‌گردند. هم کشور و هم شما در این مدت تغییرات زیادی کرده‌اید. اما مطمئنا بخش‌هایی از فرهنگ قدیمی به همان شکل باقی مانده‌اند. سعی کنید این تغییرات را بپذیرید و خودتان را با شرایط جدید وفق دهید.

working

با دیگران صحبت کنید

یکی از بهترین راه‌های عادت کردن به شرایط جدید، صحبت کردن با دیگران است. با مدیران و کارمندان جدید خود گفتگو کنید و نشان دهید که به شرایط جدید علاقه دارید. علت تغییرات را جویا شوید و بپرسید چه راه‌حل‌هایی مفید بوده و چه راه‌حل‌هایی به جواب نرسیده است. علاقه، مهارت و توانایی خود را در این مکالمات نشان دهید و از تغییرات استقبال کنید. واتکینز بار دیگر تأکید می‌کند که باید انتظار تغییر داشته باشید. حتی اگر شرکت عوض نشده باشد، بازهم چیزهای جدیدی برای یادگیری وجود دارند.

با افراد جدید ارتباط برقرار کنید

یکی از بزرگ‌ترین تله‌هایی که هنگام بازگشت به محیط کار قبلی ممکن است در آن گرفتار شوید، این است که دوباره همان عادت‌های قبلی را از سر بگیرید. به‌عنوان مثال با همان افراد همیشگی ناهار بخورید و به گفتگو بپردازید. برای جلوگیری از این اتفاق به دیگر نقاط شرکت نیز سر بزنید و با افراد جدید آشنا شوید. واتکینز می‌گوید: «بر وسوسه‌ی خود غلبه کنید و سراغ افراد جدید بروید. با خودتان فکر کنید اگر این اولین باری بود که وارد این محیط می‌شدید، با چه افرادی ارتباط برقرار می‌کردید.» فراموش نکنید که سیاست‌های شرکت تغییر کرده‌اند و شاید شما با سمت بالاتری استخدام شده باشید. بنابراین با افرادی ارتباط برقرار کنید که باعث پیشرفت شما می‌شوند و چیزهای جدیدی به شما یاد می‌دهند.

working

چشم‌انداز خودتان را بیان کنید

مطمئنا در مدت زمانی که در شرکت حضور نداشته‌اید تجارب بیشتری کسب کرده و مهارت‌های جدیدی یاد گرفته‌اید. کارمندان انتظار دارند که رویکرد و دیدگاه‌های جدیدی از شما ببینند. در بیان دیدگاه‌های خود دقت کنید و خودنمایی را کنار بگذارید. درواقع باید این کار را به‌صورت نامحسوس انجام دهید. به‌عنوان مثال بگویید: «من در گذشته از این رویکرد نتیجه‌ی خوبی گرفته‌ام.» یا «یکی از چیزهایی که باعث شد در شرکت قبلی عملکرد خوبی داشته باشیم این بود که از این روش برای حل مسئله استفاده می‌کردیم.» واتکینز می‌گوید: «به هیچ عنوان از کار شرکت فعلی انتقاد نکنید رویکردهای خودتان را در قالب ایده‌های جدید بیان کنید. طوری وانمود نکنید که تجربه‌ی زیادی دارید و اکنون می‌خواهید شرکت را از وضعیت بسیار بدی که دارد خارج کنید.»

همگام با زمان پیش بروید

گاهی اوقات مشکلاتی در شرکت به وجود می‌آیند که باید آن‌ها را برطرف کنید. در چنین شرایطی ایده‌های جدید بدهید و در لحظه تصمیم‌گیری کنید. به عبارت دیگر اگر اوضاع آرام بود و مشکل خاصی وجود نداشت، شما هم بهتر است که از زمان استفاده کنید و دوباره با شرکت آشنا شوید. نیازی نیست همیشه دنبال مشکلی برای برطرف کردن باشید. فرآیند یادگیری خود را ادامه دهید و در بحث‌های دیگران شرکت کنید. بر مسیر خود تمرکز کنید و همگام با زمان پیش بروید.

بایدها:

  • هفته‌های اول رسمی باشید و به همه نشان دهید که چقدر پیشرفت کرده‌اید. این پیشرفت را هم در نحوه‌ی برخورد و هم در کار خود نشان دهید.
  • رویکرد و چشم‌انداز جدید خود را در قالب ایده‌های جدید ارائه دهید. به هیچ عنوان از روش کار همکاران فعلی و قدیمی خود انتقاد نکنید.
  • کمی زمان بگذارید و دوباره با شرکت آشنا شوید. تمرکز خود را بیشتر بر هدایت کردن امور بگذارید.

نبایدها:

  • تصور نکنید که در این مدت زمان شرکت هیچ تغییری نکرده است. در بحث‌ها و گفتگوها شرکت کنید تا متوجه شوید چه چیزهایی تغییر کرده‌اند.
  • کارهای قبلی خودتان را تکرار نکنید. کمی زمان بگذارید و با افراد جدید ارتباط برقرار کنید.
  • علت ترک کردن شرکت را توضیح دهید. اما فراموش نکنید که علت بازگشت خود را نیز باید توضیح دهید.

در ادامه این مقاله با ذکر یک مثال توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توان بعد از بازگشت به شرکت رفتار حرفه‌ای داشت:

ایمی زیاری، به مدت ۳ سال ‌در یک شرکت روابط عمومی به نام Bateman Group کار کرد. او برای راه‌اندازی استارتاپ خودش از شرکت خارج شد و قصد داشت تجارب بیشتری علاوه ‌بر روابط عمومی کسب کند. اما بعد از گذشت مدتی دلش برای فرهنگ شرکت Bateman تنگ شد و بعد از چند سال دوباره به شرکت بازگشت. او می‌گوید: «از اینکه شرکت را ترک کردم ناراحت نیستم و بسیار خوشحالم که بازگشتم.» او حتی معتقد است که بازگشتش بهترین تصمیمی بود که تا به حال گرفته است.

او بعد از اینکه بازگشت، سعی کرد شرایط جدید شرکت را درک کند. ایمی می‌گوید: «یکی از بهترین جنبه‌های بازگشتم این بود که بسیاری از مدیران قبلی شرکت هنوز در سمت خود باقی مانده بودند و شرکت بسیار پیشرفت کرده بود. اوضاع و شرایط برای من بسیار مناسب بود. زیرا فرهنگ شرکت تغییر چندانی نکرده بود؛ اما موقعیت‌های پیشرفت آن بیشتر شده بود.» با این حال چیزهای زیادی در شرکت تغییر کرده بود و او باید خودش را با شرایط تطبیق می‌داد. به‌عنوان مثال مشتری‌های جدیدی به شرکت اضافه شده بودند و فرآیندهای کاری جدیدی در نظر گرفته شده بود. او همچنین باید خودش را دوباره به همکاران معرفی می‌کرد.

ایمی شرکت را با عنوان همکار ارشد ترک کرده بود و حالا باید خودش را به‌عنوان رهبر ارشد به دیگران معرفی می‌کرد. او می‌گوید: «من از هر موقعیتی برای نشان دادن مهارت‌هایم به‌عنوان رهبر استفاده می‌کردم. می‌خواستم به آن‌ها ثابت کنم که تصمیم خوبی برای بازگرداندن من گرفته‌اند.» ایمی همچنین سعی داشت که از دانش جدید خود در شرکت استفاده کند. او در این مدت که از شرکت دور بود، دانش خوبی در مورد بازاریابی موتورهای جستجو کسب کرد. ایمی می‌گوید: «این چیزها معمولا در شرکت ما مورد بحث قرار نمی‌گیرند. بنابراین وقتی صحبت از آن‌ها به میان می‌آید، من داوطلب می‌شوم.»

زمانی که همکاران در مورد علت ترک محل کار از ایمی سؤال می‌پرسند، او می‌گوید: «من حقیقت را به آن‌ها می‌گویم. اینکه عاشق محل کارم بودم اما دوست داشتم کار کردن در استارتاپ را نیز تجربه کنم.» این تجربه همچنین روی نحوه‌ی مدیریت او نیز تأثیر مثبت گذاشته است.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات