نکاتی برای تشکیل یک دپارتمان بازاریابی قوی

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
با توجه به نقش مهم استراتژی‌ها و برنامه‌های بازاریابی در معرفی و فروش محصولات و خدمات، تشکیل یک تیم قوی بازاریابی از اولین اولویت‌های هر کسب‌وکار است.
تبلیغات

یکی از اصلی‌ترین عناصر توسعه‌ی یک کسب‌وکار، ترکیب خوب بازاریابی رسانه‌ای است. شما اگر بهترین خدمات و محصولات را هم تولید کنید، تا وقتی برای آن تبلیغات نکنید، کسی از وجود آن‌ها باخبر نمی‌شود.

طبق  تحقیقاتی که توسط موسسه‌ی Infusionsoft انجام‌شده، ۴۷ درصد از کسب‌وکارهای کوچک، اقدامات بازاریابی خود را در همان محل شرکت انجام می‌دهند. و این نشانگر آن است که ما در مرحله‌ای از تاریخ هستیم که بازاریابی، تغییرات شگفتی را در دنیای تجارت به وجود می‌آورد. با همه‌ی پیشرفت‌های سریع و به‌روزرسانی‌های مداوم این حرفه، صاحبان کسب‌وکار باید با همه‌ی امکانات موجود خود تلاش کنند تا عملیات بازاریابی مناسب و موجهی داشته باشند.

در ادامه‌ی مطلب، ما به سه نکته اشاره می‌کنیم که می‌تواند با ساخت یک دپارتمان بازاریابی خوب، به پیشرفت برند شما کمک کند:

به خودتان آموزش دهید

اغلب کارآفرینان خودشان را به چشم انسان‌هایی می‌بینند که فقط موظف‌اند ایده‌های خوبی ارائه دهند. مسلماً همه‌ی انسان‌ها بازاریاب‌های زیرک و بافراستی نیستند. اما این روزها مالکان کسب‌وکار باید درک مؤثری از محتوای جاری و استراتژی‌های صنعت خود داشته باشند، چراکه این محتوا و مفاهیم نقش بسیار مهمی در توسعه‌ی پیام‌رسانی شرکت به مشتریان ایفا می‌کنند.

 شما چقدر از راهبردها و تکنیک‌های سئو، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی با ایمیل، بازاریابی تلفن‌های همراه و نظیر آن اطلاع دارید؟ آیا می‌دانید چگونه باید از این گزینه‌ها در صنعت خود استفاده کنید؟

اعضای تیم شما ممکن است این روش‌ها را بشناسند و در آن‌ها مهارت داشته باشند، ولی آن‌ها هرچقدر باهوش باشند، بازهم شما نمی‌توانید با چشمان بسته پیشنهاد‌هایشان را بپذیرید. به‌علاوه، شما رهبر هستید! بنابراین همان‌طور که برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود وقت و انرژی گذاشته‌اید، باید بدانید که یادگیری مبانی بازاریابی دیجیتال، یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که روی خودتان انجام می‌دهید.

به‌منظور رسیدن به این هدف، می‌توانید در یکی از دوره‌های آنلاین بازاریابی (که تعدادشان کم نیست) شرکت کنید تا آموزش راحت‌تری داشته باشید. این دوره‌ها تکنیک‌های سئو، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و دیگر مبانی اصلی بازاریابی را آموزش می‌دهند و کارشناسان متبحری دارند که شما را در هر مرحله یاری می‌کنند. به‌علاوه در این دوره‌ها با ابزارها و نرم‌افزارهای بازاریابی آشنا می‌شوید.

درنهایت شما بالاترین مسئول در کسب‌وکار خود هستید. هنگامی‌که اعضای تیم بازاریابی شما ایده‌ها و برنامه‌های خود را مطرح می‌کنند، شما باید تمام جوانب استراتژی آن‌ها را در نظر بگیرید و ریسک‌ها و نتایج احتمالی هر یک را ارزیابی کنید.

Hire diverse skillsets.

متخصصانی را استخدام کنید که در چند زمینه مهارت داشته باشند

طبیعت بازاریابی، به تنوع و تطبیق‌پذیری نیاز دارد. درست است که شما متخصصان مربوط به هر زمینه‌ی خاص را استخدام می‌کنید، ولی مطمئنا نمی‌خواهید آنها را محدود کنید. به‌عنوان‌مثال، ممکن است شما در پی استخدام یک نویسنده‌ی رونوشت-نگار (Copyrighter) باشید. بهتر است این فرد در زمینه‌ی ارتباطات مشتری هم تجربیاتی داشته باشد. به‌این‌ترتیب او می‌تواند به‌طور مستقیم با هر سؤال یا درخواست مشتریان در ارتباط باشد و نکات لازم را در محتوای خود لحاظ کند.

در حالت دیگر ممکن است شما به یک طراح یا تحلیلگر داده نیاز داشته باشید که درعین‌حال بتواند به بهبود روند فرایندهای بهینه‌سازی شرکت شما کمک کند.

استخدام کارمندانی که چندین مهارت دارند، فواید بسیاری دارد. به‌عنوان‌مثال هزینه‌ی منابع نیروی انسانی شما را متعادل نگه می‌دارد، چراکه شما با یک کسب‌وکار کوچک نمی‌توانید در هر زمینه‌ای متخصصی منحصربه‌فرد را استخدام کنید. بعلاوه مخاطبین شما بدون اینکه بین بخش‌های مختلف سرگردان بمانند، سریع‌تر به درخواست‌های خود می‌رسند.

بازاریابی به‌عنوان یک سیستم کل، تک‌بعدی نیست و عوامل اجرایی آن هم نباید تئوریسین‌هایی تک بعدی باشند.

 Invest in reliable collaboration systems

در سیستم‌های نرم‌افزاری قابل‌اعتماد سرمایه‌گذاری کنید

در سال ۲۰۱۷، ترکیب همکاری‌های شرکتی و نرم‌افزارهای مدیریت وظایف با گردش کار و بهبود فرآیند، مسئله‌ی پیچیده‌ای نیست. دلیل آن‌هم مشخص است: هزینه‌ی ارتباطات ضعیف، آسیب جدی فروش شما است. خوشبختانه بسیاری از شرکت‌ها راه درست خود را پیداکرده‌اند. طبق مطالعات اخیر موسسه‌ی PMI، خسارت‌های مالی ناشی از ناآگاهی، بی‌اطلاعی و برداشت نادرست از وظایف کاری، نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش‌یافته است.

اهمیت این مسئله را با توجه به لزوم کار تیمی بهتر متوجه می‌شویم. یک بخش بازاریابی مؤثر، به هر دو مورد نیاز دارد. هر چه زودتر یک سیستم نرم‌افزاری باکیفیت در شرکت خود راه‌اندازی کنید، در بلندمدت تلاش‌های شما بهتر نتیجه خواهند داد.

پس نرم‌افزاری را که دپارتمان شما به آن نیاز دارد پیدا کنید و از هزینه کردن بابت آن نترسید. در حال حاضر نرم‌افزارهای مبتنی بر فضاهای ابری هم گسترش بیشتری یافته‌اند که برخی از آن‌ها مخصوص کسب‌وکارهای کوچک طراحی‌شده‌اند (مثل Brown Boot Works). این نرم‌افزارها نه‌تنها گزارش پیشرفت شما را به‌طور دقیق برآورد می‌کنند، بلکه امکان مدیریت بودجه‌ی روزانه را به ارز همه‌ی کشورها فراهم می‌کنند.

کلید هر عملیات تجاری موفقیت‌آمیز، داشتن بینشی کامل در هر اجرا است. تحقیقات PMI می‌گویند وقتی شما یک سیستم نرم‌افزاری جامع  را در بخش بازاریابی خود توسعه دهید، احتمال پیشرفتتان ۲.۵ برابر می‌شود.

Encourage frequent feedback

بازخوردهای مکرر را تشویق کنید

یک بخش بازاریابی باید به‌طور مداوم به دنبال راه‌هایی برای بهبود وضع موجود باشد. بهترین روشی که برای رسیدن به این هدف پیش روی مالکان کسب‌وکار است، این است که از منابع اصلی مستقیماً بازخورد بگیرند.

سخت‌ترین بخش این پروسه ممکن است این باشد که از کارمندانتان بخواهید صادقانه نظر بدهند، چراکه برخی از آن‌ها ممکن است از این بترسند که با بیان واقعیت، شغل خود را از دست بدهند. به همین دلیل بهتر است به‌صورت ناشناس، نظر آن‌ها را جویا شوید.

می‌توانید از روش‌ها، ابزارها یا نرم‌افزارهای نظرخواهی استفاده کنید که بدون اینکه هویت کارکنانتان را به شما اطلاع بدهند، مهم‌ترین سؤالات مربوط به بخش‌های مختلف اداری را از آن‌ها می‌پرسند و نتایج را جمع‌آوری می‌کنند. هرچه کارمندانتان پاسخ‌هایی دقیق‌تر و با جزئیات به شما بدهند، راحت‌تر می‌توانید راه عبور از تنگناها را پیدا کنید. به دنبال الگوهایی باشید که شما را در رفع موانع موجود بر سر راه اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتتان، یاری کنند.

یک کسب‌وکار عالی، بدون یک تیم بازاریابی فوق‌العاده هرگز به موفقیت نمی‌رسد. اجرای درست استراتژی‌های بازاریابی محصولات و خدمات شما را به مرحله‌ی بعد و سطح بالاتر می‌رساند. شما به‌عنوان مالک و بالاترین مسئول کسب‌وکار، باید تمام منابعی را که اعضای تیمتان برای موفقیت نیاز دارند، در اختیارشان قرار دهید. با استفاده از نکات ذکرشده می‌توانید عملیات بازاریابی شرکتتان را به مسیر درست هدایت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات