۱۰ درس بزرگ از کارآفرینان جوان

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
بسیاری از جوانان، کارآفرینی را از سنین پایین آغاز می‌کنند و تجربیات و مهارت‌های خود را افزایش می‌دهند. این افراد می‌توانند الگوی خوبی برای دیگران باشند.
تبلیغات

این روزها بحث کارآفرینی و راه‌اندازی استارتاپ بسیار داغ شده است. اکثر جوانان و مخصوصا پسرها دوست دارند که هرچه سریع‌تر کسب‌و‌کار خودشان را راه‌اندازی کنند. با توجه به امکاناتی که امروزه در اختیار همه قرار دارد، آن‌ها می‌توانند از سنین کم این کار را آغاز کنند و مهارت‌های خود را برای آینده افزایش دهند و تجربه کسب کنند. در این مقاله‌ی زومیت، به معرفی ۱۰ کارآفرین جوان و درس‌هایی از فعالیت‌های آن‌ها می‌پردازیم که با استفاده از ایده‌های خلاقانه‌ی خود توانسته‌اند کسب‌و‌کار مفیدی راه‌اندازی کنند و به فکر گسترش دادن آن برای آینده هستند.

Millennial Entrepreneurs

۱- اگر در جوانی در مهارتی حرفه‌ای هستید، آن را ادامه هید

بن پسترناک عاشق اپلیکیشن و بازی کردن بود. بنابراین در سن ۱۵ سالگی او یک اپلیکیشن شبیه به نوعی بازی طراحی کرد و آن را در iTunes قرار داد. این اپلیکیشن ۱.۳ میلیون بار دانلود شد و او را تبدیل به یک ستاره کرد. از آن زمان به بعد، او ۲ اپلیکیشن دیگر به نام‌های Flogg و Monkey نیز طراحی کرده است. درواقع سرگرمی دوران جوانی به او کمک کرد که مهارت‌های برنامه‌نویسی را در خودش پرورش دهد و اپلیکیشن‌هایی طراحی کند که از طرف مردم مورد استقبال قرار بگیرند.

جورج ماتوس در سن ۱۲ سالگی علاقه‌ی زیادی به هواپیماهای بدون سرنشین داشت. او به‌اندازه‌ای به این کار علاقه داشت که تصمیم گرفت خودش نیز هواپیماسازی را تجربه کند. او ویدئوهای خود را در یوتیوب منتشر می‌کرد و از سازندگان این نوع هواپیماها می‌خواست که به او اجازه دهند تا هواپیماهایشان را امتحان کند. او بعد از ۶ سال کار کردن روی این هواپیماها، شرکت هواپیماسازی بدون سرنشین خودش را راه‌اندازی کرد. او هنوز محصولی به بازار ارائه نکرده است؛ اما در حال کار کردن روی این قضیه است.

شاید نتوان تولید اپلیکیشن‌های iOS و هواپیمای بدون سرنشین را به‌عنوان یک شغل طولانی مدت در نظر گرفت؛ اما این افراد با تقویت کردن استعدادهایشان در تکنولوژی‌های جدید، توانسته‌اند موقعیت‌های شغلی خوبی برای خودشان پیدا کنند.

Millennial Entrepreneurs

۲- از ترندهای پرطرفدار استفاده کنید

جمع کردن کفش کتانی یکی دیگر از مواردی است که بازار خوبی دارد. شاید افرادی که سن و سال بیشتری دارند، بگویند این ترند خیلی زود محبوبیت خودش را از دست خواهد داد. آینده‌ی یک ترند اهمیت چندانی ندارد؛ مهم این است در همان لحظه‌ای که بازارش داغ است شما هم به آن ملحق شوید. بن کالپلوشنیک یک نوجوان ۱۵ ساله و عاشق کفش کتانی است. او برای اینکه بتواند کفش کتانی‌های بیشتری بخرد، تصمیم گرفت که چند جفت از آن‌ها را از کلکسیونرها خریداری کند و آن‌هایی را که احتیاج نداشت، با مقداری سود به دیگران بفروشد. او برای رشد دادن کسب‌و‌کارش با شبکه‌ای از فروشندگان کفش‌های کتانی ارتباط برقرار کرد تا بتواند چندین جفت از کفش‌هایی را که وارد بازار می‌شوند، سریعا خریداری کند. او سپس تلاش کرد با شبکه‌ی بزرگ دیگری از کلکسیونرهای کفش کتانی مانند خوانندگان رپ یا دیگر هنرمندان خلاق ارتباط برقرار کند. او اکنون صاحب یک کسب‌و‌کار خرید و فروش کفش‌های کتانی است. مهم نیست که بازار این ترند تا چند وقت دیگر محبوبیت داشته باشد؛ مهم این است که او در حال حاضر پول خوبی از این راه به دست می‌آورد.

کانر اونیل نیز داستانی مشابه بن دارد. او پیش خودش فکر کرد چرا من منابع مورد نیاز مردم را تأمین نکنم؟ بنابراین وب‌سایتی طراحی کرد که خریداران می‌توانستند از طریق آن، منبع و محل خرید کفش کتانی، لباس و هر وسیله‌ی دیگری که می‌خواهند درخواست دهند. او سپس به‌صورت دستی و از طریق ربات، اینترنت را جستجو می‌کرد تا منابع مورد نظر آن‌ها را پیدا کند و در ازای دریافت مبلغی، آن‌ها را به مشتری‌ها معرفی کند. او با معرفی کردن محصولاتی که ترند شده بودند، سود خوبی به دست آورد.

Millennial Entrepreneurs

کیسی آدامز که ۱۶ سال دارد، فعالیت خود را از شبکه‌های اجتماعی آغاز کرد. او بعد از اینکه هزاران طرفدار در اسنپ‌چت، فیسبوک، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی جمع کرد، کسب‌و‌کار خودش را با ارائه‌ی پیشنهاد خرید لباس و مچ‌بند به آن‌ها آغاز کرد. او خیلی زود توانست فروش ماهیانه‌ی خود را به ۵ هزار دلار برساند؛ درحالی‌که بسیاری از افراد مسن‌تر فکر می‌کردند فعالیت‌ کردن در شبکه‌های اجتماعی تنها تلف کردن وقت است. او در حال حاضر از طریق شبکه‌های اجتماعی خود درآمد خوبی کسب می‌کند و روش‌های انجام آن را به دیگران نیز آموزش می‌دهد.

آیا بیت کوین که یک واحد پول مجازی است می‌تواند در آینده جایگزین دلار و یورو شود؟ افرادی که متعلق به نسل‌های قبل هستند، فکر می‌کنند بیت‌کوین نیز یک موضوع زودگذر است. اما اریک فینمن زمانی که ۱۲ سالش بود، شروع به خریدن بیت‌کوین کرد. او در معاملات بعدی خود توانست هزار دلار را به ۱۰۰ هزار دلار تبدیل کند و درنهایت به مبلغ ۱ میلیون دلار برسد. در حالی که دیگران فکر می‌کنند آیا این ترند ماندگار خواهد شد یا خیر، اریک از این طریق پول به دست می‌آورد.

پیتر سابو زمانی که راه‌های پول درآوردن از اینترنت را داخل گوگل جستجو کرد، تنها ۱۲ سال داشت. او متوجه شد که ساختن آگهی‌های فیسبوک در ابتدا درآمد کمی دارد؛ اما بعد از گذشت مدتی مقدار آن بیشتر خواهد شد. او این کار را ادامه داد و توانست در سن ۱۸ سالگی یک آژانس تبلیغاتی آنلاین برای تبلیغ کردن در فیسبوک راه‌اندازی کند. شما نیز با شناسایی کردن پلت‌فرم‌های جدید و از طریق کمک کردن به مردم برای استفاده از آن‌ها، می‌توانید درآمد کسب کنید.

Millennial Entrepreneurs

۳- از هر فرصتی برای گسترش کار خود استفاده کنید

این روزها همه می‌توانند به لطف اینترنت در هر زمینه‌ای که بخواهند مهارت کسب کنند.

نوا میلر زمانی که ۱۵ سال داشت یک وب‌سایت ورزشی راه‌اندازی کرد و از طریق توییتر تعدادی نویسنده استخدام کرد که در آن مطلب بنویسند. وب‌سایت او در مدت زمانی کم و قبل از ۱۷ ساله شدن نوا توانست به موفقیت بزرگی برسد و او مدتی بعد آژانس خلاقانه‌ی خودش را با نام Colour Medium راه‌اندازی کرد. وب‌سایت او یک صفحه بیشتر ندارد؛ اما دنیای اینترنت به او اجازه داد که بتواند از خلاقیتش درآمد کسب کند.

بنجی تیلور با تمرکز کردن بر صنعت موسیقی، یک آژانس آنلاین خلاقانه در سن ۱۸ سالگی باز کرد. او با برقراری ارتباط با موسیقی‌دانان جوان توانست آژانس خود را در صدر رقیبانی که داشت قرار دهد. افراد اهل موسیقی به محض معروف شدن مستقل می‌شوند؛ اما همین موضوع تبلیغ خوبی برای او می‌شود تا بتواند همچنان خودش را پادشاه این صنعت بداند.

جاش کینگ مادرید کسب‌و‌کار خودش را مبتنی بر سبک زندگی راه‌اندازی کرد. او هیچ تجربه‌ای از فروش کالاهای فیزیکی یا دیجیتال نداشت؛ اما توانست جوانان را قانع کند که در زمینه سبک زندگی مورد علاقه‌شان اطلاعات دارد و می‌تواند آن‌ها را راهنمایی کند. او که معلوم نیست دانش اولیه‌ی این کار را از کجا به دست آورده است، رویدادهایی برگزار می‌کند و در آن‌ها به جوانان کمک می‌کند که بتوانند زندگی مستقلی را برای خودشان بسازند. او نمونه‌ی خوبی از شخصی است که از فرصت‌های پیش آمده نهایت استفاده را کرده تا بتواند خودش را طوری به دیگران معرفی کند که او را قبول کنند و به نصیحت‌هایش گوش دهند.

Millennial Entrepreneurs

درس‌های کلی از ۱۰ کارآفرین زیر ۲۰ سال

نمی‌توان ادعا کرد که این جوانان کارآفرین به موفقیت‌های بزرگی در زندگی دست پیدا کرده‌اند. شاید آن‌ها پول زیادی کسب کرده باشند؛ اما همه‌ی دلایل موفقیت آن‌ها به تعداد فالوئرهایشان محدود می‌شود. البته این به این معنی نیست که ما نتوانیم از زحمات آن‌ها برای جایگاهی که پیدا کرده‌اند درس بگیریم.

۱- سعی کنید تا جای ممکن استفاده‌ی خود را از شبکه‌های اجتماعی بالا ببرید. فعالیت‌های خود را در فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب، اسنپ‌چت و توییتر بالا ببرید تا بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و ارزش و پیام خود را به گوش آن‌ها برسانید. استفاده از این شبکه‌های اجتماعی رایگان است؛ اما نقش پررنگی در موفقیت شما خواهد داشت.

۲- اگر پول کمی برای از دست دادن دارید سعی کنید ریسک‌های بزرگ انجام دهید. افرادی که مسن‌تر هستند، خرج‌های زیادی در زندگی دارند و نسبت به خانواده‌ی خود مسئولیت دارند. اما اگر شما چنین مسئولیت‌هایی در زندگی ندارید، پس می‌توانید ریسک‌های بزرگ انجام دهید. اگر در این مسیر موفق نشدید نام آن را شکست نگذارید؛ بلکه از آن به‌عنوان تجربه‌ای مفید برای آینده یاد کنید.

۳- سعی نکنید چیزی را که در حال حاضر نمونه‌های خوبی از آن‌ها موجود است، بهبود دهید. نوآوری و خلاقیت داشته باشید و یک محصول جدید بسازید. این محصول جدید می‌تواند یک اپلیکیشن یا هواپیمای بدون سرنشین باشد یا یک وب‌سایت برای جمع کردن کفش‌های کتانی. سرمایه‌گذاری کردن روی یک محصول جدید ارزان‌تر و رشد دادن آن آسان‌تر است.

۴- محصولات خود را قبل از ارائه دادن معرفی کنید. به‌عنوان مثال بگویید وب‌سایت بعدی‌تان بسیار بزرگ خواهد بود تا در زمان راه‌اندازی دیگران از آن استقبال کنند. نیازی نیست جزئیات کار خود را از قبل شرح دهید؛ فقط کافی است بگویید که اتفاق بزرگی رخ خواهد داد.

Millennial Entrepreneurs

۵- به خودتان بابت کارهای موفقی که انجام می‌دهید اعتبار دهید. هیچ کدام از این افراد تابه‌حال نگفته‌اند که خوش‌شانس بوده‌اند. آن‌ها موفقیت‌های خود را به دلیل استفاده از مهارت‌ها و هوشمندی خود می‌دانند.

۶- به عبارت‌ها و نصیحت‌های رایجی که این روزها در میان جوانان بسیار شنیده می‌شود گوش دهید:

  • اگر می‌خواهی موفق شوی روی زندگی خودت تمرکز کن
  • تنهای چیز مهم این است که هزار درصد به خودت ایمان داشته باشی
  • به کارمندان یا تحصیلات آن‌ها اعتماد نکن. فقط به خودت اعتماد داشته باش
  • خودآموزی بهتر از شرکت در کلاس‌های آموزشی است. شما از سایت یوتیوب بیشتر از هر سایت دیگری می‌توانید مطالب آموزشی و مفید یاد بگیرید. معلم‌ها همه‌ی اطلاعات را در اختیار شما قرار نمی‌دهند
  • کاری را که از آن لذت می‌بری، دنبال کن
  • جوانان دارای استعدادهای خاص هستند که آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند

۷- از والدین خود یاد بگیرید. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که پدر و مادرهایشان در کسب‌و‌کار موفق بوده‌اند، می‌توانید از تجربیات و مهارت‌های آن‌ها استفاده کنید. این اطلاعات بسیار مفید هستند و هر شخصی به آن‌ها دسترسی ندارد؛ بنابراین اگر این شرایط را دارید تا جای ممکن از موقعیت خود استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات