AMD در سه ماه ۱۰.۴ درصد از سهم اینتل را ربوده است

یک‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس گزارش‌ها، ای‌ام‌دی در سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی، ۱۰.۴ درصد به سهم خود در بازار پردازنده‌ها افزوده است.
تبلیغات

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط نرم‌افزار بنچمارک PassMark، سهم بازار پردازنده‌های x86 ای‌ام‌دی در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته و سهم بازار اینتل در این مدت به همین میزان کاهش یافته است. نتایج PassMark در مورد سهم بازار پردازنده‌ها براساس هزاران داده‌ی ارسالی به دیتابیس این نرم‌افزار در هر ۳ ماه ارائه می‌شود. باید توجه داشت که چون پس‌مارک یک نرم‌افزار بنچمارک است، آمار به دست آمده از آن تنها نشان‌دهنده‌ی تعداد سیستم‌های فعال و در حال کار است، نه تعداد سیستم‌های فروخته شده. همچنین سیستم‌‌های کامپیوتری و کنسول‌هایی که سیستم عامل آن‌ها ویندوز نیست، جزو آمار این نرم‌افزار به حساب نمی‌آیند.

cpu share chart

سهم پردازنده

۳ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۶

۳ماهه‌ی اول ۲۰۱۷

۳ماهه‌ی دوم ۲۰۱۷

اینتل

۸۱.۹٪

۷۹.۳٪

۶۹٪

ای‌ام‌دی

۱۸.۱٪

۲۰.۶٪

۳۱٪

احتمالا رایزن موفق‌ترین محصول AMD در طول تاریخ حیاتش است

ای‌ام‌دی هم اکنون بر ۳۱ درصد از بازار پردازنده‌های دسکتاپ حکمرانی می‌کند که بیشترین میزان سهم بازار برای این شرکت طی یک دهه‌ی اخیر به‌شمار می‌رود. چنین افزایشی در پردازنده‌های x86 برای ای‌ام‌دی بی‌سابقه است و دستاورد بزرگی برای شرکت محسوب می‌شود. رشد ۱۰ سهم درصدی ای‌ام‌دی درحالی است که تنها سه ماه پیش، سهم این شرکت از بازار پردازنده‌ها برابر با ۲۰.۶ درصد بود و میزان رشد آن نیز تنها به ۲.۲ درصد می‌رسید. از جمله دلایل رشد پایین سه‌ماهه‌ی گذشته می‌توان به عرضه‌ی نیمی از پردازنده‌های رایزن تنها در ماه آخر و کمبود مادربورد‌های AM4 اشاره کرد. این درحالی است که این روزها مادربوردهای AM4 به وفور در دسترس هستند و تعداد مدل‌های موجود پردازنده‌های رایزن نیز دو برابر شده است.

جدول مشخصات پردازنده‌های رایزن ای‌ام‌دی

مدل پردازنده

هسته/ترد

فرکانس پایه

فرکانس بوست

کش لایه ۳

توان مصرفی

قیمت اولیه

رایزن ۷ ۱۸۰۰x

۱۶/۸

۳.۶

۴.۰

۱۶

۹۵ وات

۴۹۹ دلار

رایزن ۷ ۱۷۰۰x

۱۶/۸

۳.۴

۳.۸

۱۶

۹۵ وات

۳۹۹ دلار

رایزن ۷ ۱۷۰۰

۱۶/۸

۳.۰

۳.۷

۱۶

۶۵ وات

۳۲۹ دلار

رایزن ۵ ۱۶۰۰x

۱۲/۶

۳.۶

۴.۰

۱۶

۹۵ وات

۲۴۹ دلار

رایزن ۵ ۱۶۰۰

۱۲/۶

۳.۲

۳.۶

۱۶

۶۵ وات

۲۱۹ دلار

رایزن ۵ ۱۵۰۰x

۸/۴

۳.۵

۳.۷

۱۶

۶۵ وات

۱۸۹ دلار

رایزن ۵ ۱۴۰۰

۸/۴

۳.۲

۳.۴

۸

۶۵ وات

۱۶۹ دلار

خانواده‌ی رایزن ۷ در اوایل و پردازنده‌های رایزن ۵ در اواسط سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی در دسترس خریداران قرار گرفته‌اند. در انتهای این بازه‌ی زمانی نیز پردازنده‌های EPYC و رایزن پرو معرفی شدند و رایزن ۳ نیز قرار است به‌زودی به جمع خانواده‌ی پردازنده‌های رایزن ای‌ام‌دی بپیوندد. در ۳ماهه‌ی سوم امسال ای‌ام‌دی قرار است با عرضه‌ی پردازنده‌های حرفه‌ای سری تردریپر و همچنین پردازنده‌های موبایل (مخصوص دستگاه‌های قابل حمل مانند لپ‌تاپ) بر مبنای ریزمعماری ذن (Zen)، جای پای خود را محکم‌تر کرده و سهم بیشتری از بازار را به چنگ آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات