تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ درصد گوشی‌ها از پنل OLED‌ بهره می‌برند

سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
روی آوردن اپل به استفاده از نمایشگر اولد در آیفون ۸ باعث خواهد شد حدود ۵۰ درصد از گوشی‌های هوشمند جهان، تا سال ۲۰۲۰ به این نوع صفحه‌نمایش‌ها مجهز شوند.
تبلیغات

در گزارشی که ترندفورس منتشر کرده است، اعلام شده که تصمیم اپل مبنی بر استفاده از نمایشگرهای اولد در آیفون ۸ مسلما بر فراگیرتر شدن نرخ استفاده از این نوع پنل‌ در گوشی‌های هوشمند سایر کمپانی‌ها تأثیر بسیار زیادی دارد. 

بخش ویتزویو (WitsView) در ترندفورس، پیش‌بینی کرده است که ۵۰ درصد از کل‌ گوشی‌های هوشمند جهان تا سال ۲۰۲۰ به صفحه‌نمایش‌ اولد مجهز خواهند شد. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که تأثیر اپل پس از ورود به یک تکنولوژی جدید تا چه حد زیاد است.

اپل در استفاده از تکنولوژی‌های جدید همیشه اولین نبوده است. با ورود تکنولوژی‌های جدید اپل معمولاً کمی نقش نظاره‌گر را ایفا می‌کند و بدین طریق سعی دارد به‌جای اولین بودن در بازار، بهترین محصول را در هر زمینه‌ای تولید کند. چنین سناریویی را در محصولات مختلفی مثل پخش‌کننده‌های فایل‌های mp3 یا ساعت‌های هوشمند دیده‌ایم که شرکت‌های دیگر پیش از اپل چنین محصولاتی تولید و به بازار عرضه کرده بودند؛ اما کوپرتینویی‌ها موفق شده‌اند در مقایسه با رقبا، در این دو بازار بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

همین ترتیب در مقیاس کوچک‌تر نیز قابل مشاهده است. به‌عنوان مثال هریک از المان‌هایی که در طراحی محصولات اپل وجود دارد، در محصولات شرکت‌های دیگر به‌عنوان ویژگی‌های مهم شناخته می‌شوند که از جمله می‌توان به استفاده از دوربین دوگانه‌ی پشتی در گوشی‌های هوشمند اشاره کرد.

بویس‌فن، رئیس تحقیقات ویتزویو، می‌گوید این تأثیر از مدتی قبل در استفاده از نمایشگرهای اولد دیده می‌شود.

تمامی فعالیت‌های اپل توسط رقبای این شرکت به‌طور دقیق و از نزدیک زیر نظر گرفته می‌شود. مشخص شدن اینکه اپل در تولید نسل بعدی آیفون از نمایشگر اولد بهره خواهد گرفت، باعث شده است که نرخ استفاده از این نوع نمایشگر در گوشی‌های هوشمند سایر برندها افزایش یابد. کمپانی‌های تولیدکننده‌ی نمایشگر، به‌خصوص شرکت‌های چینی فعال در این حوزه از هم‌اکنون در حال ساخت کارخانه‌هایی برای تولید پنل‌های اولد هستند.

نتیجه تحقیقات یادشده همچنین نشان می‌دهد که برخی از تولیدکنندگان صفحه‌نمایش، به دلیل روی آوردن اپل به استفاده از نمایشگر اولد در آیفون ۸، برنامه‌های تولیدی خود را تغییر داده‌اند.

BOE و Tianma حتی برنامه‌های خود را به اجرا درآورده و به همین دلیل کارخانه‌های جدید تولید پنل‌ LTPS خود را به کارخانه‌هایی برای تولید پنل‌ اولد تبدیل کرده‌اند. یکی از دو تأمین‌کننده‌ی اصلی صفحه‌نمایش، تجهیزات خود را برای ساخت نمایشگرهای اولد به‌طور کامل نصب و تولید آزمایشی این نوع پنل‌ را در نیمه‌ی دوم سال جاری آغاز خواهد کرد.

یکی از چالش‌هایی که در این بین برای شرکت‌های تولیدکننده‌ی صفحه‌نمایش وجود دارد، این است که ماشین‌های اصلی مورد نیاز برای تولید نمایشگرهای اولد به‌طور محدودی تأمین می‌شوند و سامسونگ در این حوزه ماشین‌های سفارشی و اختصاصی خود را در اختیار دارد.

در حال حاضر نسل ششم ماشین برش تولیدشده توسط کمپانی Tokki که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت کانن است، پر تقاضاترین سیستم تبخیر بازار محسوب می‌شود. در هر صورت تجهیزات Tokki برای تأمین نیاز بازار بسیار محدود هستند و اولویت اصلی این شرکت، سامسونگ دیسپلی و پس از توسعه‌ی تجهیزات، کمپانی اپل است.

انتظار می‌رود کمپانی ال‌جی نیز در حوزه‌ی تولید نمایشگرهای اولد به یکی از بازیگران اصلی این صنعت تبدیل شود. تولید اولیه‌ی نمایشگرهای اولد این کمپانی برای مشتریانی غیر از اپل انجام شده است. البته گزارش شده که اپل برای حفظ امنیت تأمین‌کنندگان خود در ال‌جی اولد سرمایه‌گذاری کرده است تا این بخش به‌صورت اختصاصی نمایشگرهای اولد مورد نیاز برای استفاده در آیفون‌های بعدی این شرکت را تولید کند.

شما کدام فناوری نمایشگر‌ گوشی‌های هوشمند را ترجیح می‌دهید؟ لطفاً دیدگاه خود را در این مورد با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات