سایون، نخستین خودروی خورشیدی جهان

دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گرایش به سمت سوخت‌های پاک و تولید خودروهایی سازگار با محیط زیست در حال افزایش است. در این راستا، شرکت تازه تأسیس سونوموتورز از نخستین خودروی خورشیدی جهان، با نام سایون رونمایی کرد.
تبلیغات

به‌تازگی سونوموتورز نمونه اولیه خودروی الکتریکی و خورشیدی خود را با نام سایون (Sion) عرضه کرده است. این خودرو که از انرژی خورشیدی به همراه انرژی برق استفاده می‌کند، در حال آماده‌سازی و آزمایش نهائی است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شود. ۳۳۰ سلول خورشیدی مجتمع در بدنه سایون به کار رفته است که برق کافی برای پیمودن مسافتی در حدود ۳۰ کیلومتر تولید می‌کنند. علاوه بر این باتری‌های این خودرو تا ۳۰ کیلووات ساعت برق ذخیره می‌کنند که برای مسافتی معادل ۱۶۰ کیلومتر کافی خواهد بود. از ویژگی‌های قابل توجه این خودرو می‌توان به شارژر دوجهته اشاره کرد که می‌تواند خودرو را به یک ایستگاه توان متحرک، با خروجی ۲.۷ کیلووات تبدیل کند. از دیگر ویژگی‌های سایون می‌توان به طراحی سبک و خاص سلول‌های خورشیدی در بدنه، همراه با فیلتر تصفیه‌ی هوا برای شهرهای آلوده و یک تریلر اختیاری با ظرفیت ۷۵۰ کیلوگرم اشاره کرد. 

نخستین خودروی خورشیدی جهان، سایون

اگر چه از لحاظ فنی این خودرو به‌طور کامل خورشیدی نیست (چون تعریف یک مدل خورشیدی خودرویی است که بخش اصلی انرژی آن از نور محیط تأمین شود) اما در میانه‌ی راه تبدیل شدن به یک خودروی کاملا خورشیدی قرار دارد. سایون اولین محصول الکتریکی است که قادر به شارژ کردن باتری‌های خود از طریق انرژی خورشیدی است. حال می‌توان کمتر از قبل، نگران محدوده رانندگی با خودروهای الکتریکی آینده بود. در شرایط مناسب، سلول‌های خورشیدی سایون، انرژی لازم را برای حرکت تا مسافت ۳۰ کیلومتر را تأمین می‌کنند که می‌تواند برای رانندگی روزانه، کافی باشد. شرکت سونو این سیستم را viSono نامیده است.

نخستین خودروی خورشیدی جهان، سایون

ساخت سایون، توسط سه جوان کارآفرین در مونیخ آلمان آغاز شد که می‌خواستند تغییراتی در پیشرانه خودرو به وجود بیاورند که مستقل از نفت و سوخت‌های فسیلی باشد. لورین، نوینا و جونا برای ساخت و آزمایش نمونه اولیه سایون، سه سال در گاراژ  خانگی وقت صرف کردند تا طرح آماده شد. جولای گذشته آن‌ها با هدف تولید خودروی الکتریکی خورشیدی، کمپین تبلیغاتی بزرگی به راه انداختند تا بتوانند هزینه ساخت و آزمایش این خودرو را تأمین کنند. این کمپین موفقیت‌آمیز بود و مبلغی حدود ۶۰ هزار یورو کمک نقدی جمع‌آوری شد؛ درحالی‌که حدود ۱۱۰۰ درخواست برای سفارش خرید این خودروی برقی-خورشیدی از طریق همین پویش، ثبت شده است.

بدنه به‌طور عمده از پلی‌کربنات ضد زنگ و مقاوم در برابر خراش ساخته شده است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در طراحی بدنه، وزن سبک و قرار گرفتن سلول‌های خورشیدی در بدنه، سقف، کاپوت و شیشه عقب خودرو است. برای محافظت از سلول‌های خورشیدی از اثرات زیست‌محیطی، سطح این سلول‌ها با پلی‌کربنات پوشانده شده است. سقف پانوراما هم در سایون وجود دارد تا چشم‌اندازی استثنایی برای سرنشینان فراهم می‌کند.

فضای داخلی سایون بسیار ساده طراحی شده است. فیلتر هوای برسونو که در حقیقت نوعی خزه محسوب می‌شود، هوای داخلی خودرو را تمیز نگه می‌دارد. این فیلتر تا بیست درصد ذرات گرد و غبار را فیلتر و رطوبت داخل سایون را تنظیم می‌کند. این خزه مخصوص نیازی به نگهداری و آبیاری ندارد. علاوه بر این، یک نمایشگر سرگرمی با صفحه نمایش ۱۰ اینچ هم روی داشبورد قرار گرفته است.

نخستین خودروی خورشیدی جهان، سایون

شرکت سونو به ایمنی خودرو بسیار اهمیت می‌دهد. سایون مجهز به ترمزهای ضد قفل، تجهیزات هشداردهنده، کیسه‌های هوای راننده و سرنشین و سیستم ضد لغزش ESC است.

با توجه به تکنولوژی شارژ دوطرفه، سایون نه‌تنها می‌تواند انرژی مورد نیاز خودش را تولید کند، بلکه می‌تواند انرژی دیگر خودروها را هم فراهم کند. این ویژگی، سایون را به یک نیروگاه برق متحرک تبدیل می‌کند. با استفاده از این فناوری، تمام دستگاه‌های رایج با حداکثر ۲.۷ کیلووات می‌توانند توسط سایون شارژ شوند. شما می‌توانید دستگاه‌های الکترونیکی خود را به خودرو وصل کنید و آن‌ها با باتری سایون کار کنند.

نخستین خودروی خورشیدی جهان، سایون

برای نمایشگر داشبورد یک طراحی بسیار ساده استفاده شده است که سرعت حرکت و سطح شارژ باتری را نمایش می‌دهد. در سمت چپ، کیلومتر کارکرد روزانه‌ی خودرو دیده می‌شود. بعد از ۲۴ ساعت، این کیلومترها به سمت راست منتقل می‌شود، جایی که مجموع کارکرد خودرو قرار دارد.

نخستین خودروی خورشیدی جهان، سایون

سایون در ابتدا در دو مدل عرضه خواهد شد: یک مدل شهری با قیمت اولیه ۱۲ هزار یورو با یک باتری ۱۴.۴ کیلووات ساعت و برد واقعی ۹۶ کیلومتر و یک مدل Extender (توسعه‌یافته) با قیمت اولیه ۱۶ هزار یورو همراه باتری ۳۰ کیلووات ساعت که مسافتی در حدود ۱۷۷ تا ۱۹۳ کیلومتر را می‌پیماید.  هفته گذشته اعلام شد که این شرکت تصمیم دارد تیراژ مدل Extender را افزایش دهد و از تیراژ تولید مدل شهری بکاهد؛ چرا که تقاضا برای سفارش آن کاهش یافته است. انتظار می‌رود که هزینه نهایی سایون برای تحویل در سال ۲۰۱۹ همراه با آپشن‌های کامل، حدود ۲۳ هزار دلار باشد. آزمایشات این خودرو در تابستان سال آینده در ایالات متحده انجام خواهد شد.

نخستین خودروی خورشیدی جهان، سایون
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات