عدم تمدید قرارداد تولید تندر ۹۰ توسط رنو

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
بنا به شواهد موجود، شرکت رنو به دلایلی از تمدید قرارداد تولید تندر 90 در ایران خودداری کرده است.
تبلیغات

در سال ۹۳ اخباری مبنی بر پایان اعتبار قرارداد تولید خودروی تندر 90 در ایران شنیده شد. همان زمان یکی از مقامات مسئول در صنعت خودروسازی اعلام کرد:

 متأسفانه رنو فعالیت خود در ایران را به نحوی برنامه‌ریزی کرده است که هر زمانی که بخواهد، قادر باشد تنها با یک اشاره، تولید تندر 90 در کشورمان را متوقف کند. در حال حاضر نیز قرارداد رنو با ایران به اتمام رسیده است و هیچ‌گونه تمایلی از طرف این خودروساز فرانسوی جهت تمدید آن دیده نمی‌شود.

هرچند در آن زمان اعلام شد که رنو منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و ۶ قدرت جهانی است تا با کسب مجوزهای لازم، حضوری مجدد در ایران داشته باشد و قرارداد تندر 90 را تمدید کند؛ اما حالا پس از گذشت بیش از ۲ سال از لغو تحریم‌های بین‌المللی که حوزه خودرو را نیز شامل می‌شود؛ خبر می‌رسد که همچنان رنو هیچ اقدام عملی در راستای تمدید قرارداد تولید این خودرو در ایران انجام نداده است.

ناصر آقامحمدی، مدیرعامل پارس خودرو، اخیرا اعلام کرده است که قرارداد با رنو همچنان در حالت عدم تمدید و مذاکرات میان این دو شرکت در حال پیگیری است. علت این رفتار رنو و عدم تمدید قرارداد تولید تندر 90 مشخص نیست؛ به‌خصوص در این شرایط که بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانند پژو، فولکس‌واگن و هیوندای به‌واسطه برجام و لغو تحریم‌ها، فرصت را غنیمت شمرده‌اند و در حال ورود به بازار خودروی ایران هستند.

از طرف دیگر، مدت‌ها است که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، در حال مذاکره با شرکت رنو جهت ایجاد شرکت سرمایه‌گذاری مشترک در ایران است؛ قراردادی که قرار بود در پایان سال گذشته امضا شود، اما تا به امروز به تعویق افتاده است. به نظر می‌رسد رنو به دنبال خواسته‌هایی است که مقامات ایرانی با پذیرش آن‌ها مخالف می‌کنند؛ البته ابوالفضل کیانی، معاون برنامه‌ریزی ایدرو، از امضای این تفاهم‌نامه همکاری تا پیش از پایان کار دولت یازدهم خبر داده است.

باید منتظر ماند و دید سرانجام رنو چه زمانی و چگونه فعالیت‌های خود را به‌صورت رسمی در ایران از سر خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات