شایعات منتشرشده، حکایت از عملکرد خیره‌کننده پردازنده آیفون 8 دارند

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
جزئیات جدیدی از پردازنده آیفون ۸ در آزمون گیک‌بنچ منتشر شده است که به قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ی پرچم‎دار جدید اپل اشاره دارد.
تبلیغات

آیفون ۸ به عنوان گوشی پرچم‌دار ۲۰۱۷ شرکت اپل راهی بازار خواهد شد و این مدل، با تغییرات عمده‎ای همراه شده است که ارتقاء قدرت سخت‌افزاری، یکی از قابلیت‌‏های جدید آیفون امسال کوپرتینویی‎ها به شمار می‌رود. به‎تازگی، اطلاعات جدیدی از این گوشی در آزمون گیک‌‏بنچ منتشر شده است که نشان می‌دهد هیچ‌یک از گوشی‌های هوشمند اندروید، نمی‌تواند با آیفون ۸ اپل رقابت کند.  

در اوایل هفته، یک شایعه‎پرداز با نام Ice Universe، توئیتی مبنی بر عرضه آیفون ۸ با چیپ‎ست A11 اپل منتشر کرد. گفته می‎شود فرکانس هسته پردازشی در این تراشه، ۳ گیگاهرتز است و پردازنده مورد استفاده در آیفون ۸، از معماری ناهمگن (HSA) استفاده می‌کند؛ با این قابلیت، تمامی هسته‎های پردازشی به صورت هم‎زمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تراشه A11 اپل بر مبنای لیتوگرافی ۱۰ نانومتری و توسط TSMC به تولید می‎رسد. 

این منبع به‌تازگی توئیت جدیدی مبنی بر نتایج حاصل از بررسی اولیه چیپ‌ست A11 در آزمون‎های پردازشی، منتشر کرده است. با توجه به اطلاعات به‌دست‌آمده، پردازنده جدید اپل در آزمون گیک‌بنچ ۴ مورد ارزیابی قرار گرفته و نتیجه حاصل از بررسی اولیه، حاکی از این موضوع است که چیپ‏ست A11 موفق شده امتیاز ۴۳۰۰ و ۷۰۰۰ را به‌ دست آورد. با بررسی مجدد، نتایج این پردازنده افزایش پیدا کرده و تراشه جدید اپل به ۴۶۰۰ و ۸۵۰۰ امتیاز دست یافته است.

باید اشاره کرد که امتیاز کمتر، مربوط به بررسی عملکرد تک هسته پردازشی در چیپ‌ست A11 و امتیاز بیشتر، طبیعتاً مربوط به هسته‌های پردازشی فعال است. علت تفاوت امتیاز به‌دست‌آمده نیز اعلام شده است؛ در حالت اول، فرکانس هسته‎های پردازشی کمتر بوده و همین موضوع باعث شده است چیپ‌ست A11، در آزمون گیک‌بنچ دو امتیاز مختلف به‎ دست آورد.

پردازنده A11 آیفون 8

بررسی تک هسته پردازشی - آزمون گیک‌بنچ

به‌ نظر می‌رسد که قدرت پردازشی تراشه‌ A11 به اندازه کافی زیاد باشد تا از پردازنده آیپد‌های پرو جدید اپل نیز پیشی بگیرد. تراشه مورد استفاده در آیپد پرو ۱۰ اینچی، A10X Fusion است و در بررسی عملکرد تک هسته پردازشی، موفق شده  امتیاز ۳۸۷۸ را به دست آورد. هنگامی‌که چند هسته‏ پردازشی با یکدیگر فعال می‎شوند، امتیاز آن‌ها به ۹۱۷۹ می‌رسد.

با توجه به این نتایج، پیدا است که چیپ‌ست A11 از نظر قدرت پردازشی عملکرد بهتری در مقایسه با A10X Fusion دارد؛ البته تنها در بررسی تک هسته پردازشی. با فعال شدن چند هسته پردازشی، به‎نظر می‌رسد که آیفون‌ ۲۰۱۷ اپل شانسی چندانی برای رقابت با آیپد‌ پرو ۱۰.۵ اینچی و ۱۲.۹ اینچی نداشته باشد. این موضوع ممکن است ناشی از تعداد هسته‌های کمتر نسل جدید آیفون نسبت به آیپد‌ها باشد.

پردازنده A11 آیفون 8

بررسی هسته‎های پردازشی فعال  - آزمون گیک‌بنچ

هنگامی‌که این موضوع را مد نظر قرار دهید، سوالات بیشتری در مورد A11 در ذهنتان شکل خواهد گرفت؛ از جمله اینکه آیا A11، همان پردازنده مورد استفاده در آیپد‌های پرو جدید شرکت اپل است که تغییر اسم داده یا نسبت به نسل گذشته تغییرات چشمگیری دارد. به هرحال باید منتظر بمانیم تا جزئیات رسمی بیشتر از آیفون‌های ۲۰۱۷ شرکت اپل منتشر شود.

حتی درصورتی‌که تراشه مورد استفاده در آیفون ۸، نسخه ارتقاءیافته چیپ‎ست A10X Fusion باشد، پرچم‌دار جدید اپل قدرت بیشتری در مقایسه با گوشی‌های پرچم‎دار اندروید خواهد داشت. در حال‌حاضر، نسخه اکسینوس گلکسی اس ۸ به عنوان قدرت‌مندترین گوشی اندروید بازار شناخته می‌شود. اما با عرضه آیفون ۸، به‌ نظر می‌رسد که این گوشی دیگر حرف چندانی از نظر قدرت سخت‎افزاری برای رقابت با پرچم‌دار جدید اپل نداشته باشد؛ زیرا تفاوت میان امتیاز گلکسی اس ۸ و آیفون ۸، به‌طور قابل‌ توجهی زیاد است. پرچم‎دار ۲۰۱۷ سامسونگ، تنها ۱۹۶۶ امتیاز در بررسی عملکرد تک هسته پردازشی و ۶۵۰۲ امتیاز در بررسی تمامی هسته‎های پردازشی فعال، به‌ دست آورده است.

پردازنده A11 آیفون 8

گوشی‌های اندروید در آزمون گیک‌بنچ

اگر شایعات پیشین صحت داشته باشند، آیفون ۸ به عنوان گوشی پرچم‎دار اپل راهی بازار می‌شود؛ هرچند، برخی مدعی هستند که گوشی رده‌بالای امسال اپل، آیفون پرو یا آیفون ادیشن خواهد بود. به همراه آیفون ۸، دو گوشی ارزان‌قیمت‌تر آیفون ۷ اس پلاس و آیفون ۷ اس نیز معرفی خواهد شد. شرکت اپل از هر سه گوشی آیفون جدید خود در یک رویداد در ماه سپتامبر رونمایی خواهد کرد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیفون ۸ به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات