مدیر سابق اپل: مایکروسافت می‌توانست از فاجعه ویندوزفون جلوگیری کند

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
چه عاملی مسبب سرنوشت فعلی ویندوزفون شد؟ یکی از مدیران سابق اپل، اخیرا تلاش کرده است علت‌ شکست پلتفرم موبایل مایکروسافت را شرح دهد.
تبلیغات

شکی وجود ندارد که ویندوزفون یک پروژه‌ی شکست‌خورده محسوب می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، مایکروسافت در حال ایجاد یک تحول جدید پشت درهای بسته است؛ اما در همین زمان، دیگران مشغول بررسی دلایل شکست پلتفرم موبایل ردموندی‌ها هستند.

یکی از این افراد، ژان لویی گسی، تحلیلگر فعلی و یکی از مدیران سابق اپل است. وی اخیرا در سرمقاله‌ی وب‌سایت ماندی‌نوت نوشته است که مایکروسافت می‌توانست از فاجعه‌ی ویندوزفون جلوگیری کند؛ اما ردموندی‌ها بدترین تصمیمات را در بدترین زمان ممکن گرفتند.

درحالی‌که بسیاری، اندروید را عامل شکست ویندوزفون می‌دانند، گسی توضیح می‌دهد که این «فرهنگ مایکروسافت» بود که تیر خلاص را به پیکر این سیستم عامل موبایل وارد کرد. این اظهار نظر وی، اشاره به جاه‌طلبی مایکروسافت در «قرار دادن کامپیوترهای شخصی در هسته‌ی همه چیز» دارد که به طرز ناگواری بر موفقیت سیستم‌عامل موبایلی آن‌ها تأثیر منفی گذاشت.

وی می‌گوید:

در حال که مایکروسافت به دستگاه‌های موبایل در حال ظهور، به چشم یک موضوع فرعی نگاه می‌کرد، گوگل و اپل در حال تقویت سیستم‌های عامل موبایل بودند که ویندوز موبایل، سیستم‌عاملی که خود از نسل «ویندوز CE» بود، فاصله‌ی بسیار زیادی با آن‌ها داشت.

فاصله گرفتن مایکروسافت از بنیان تاریخ گذشته‌ی ویندوز سی‌ای باعث بروز وقفه‌های زمان‌بر برای این شرکت شد. ویندوز موبایل در سال ۲۰۱۱ یا ۲۰۱۲ به ویندوزفون مدرن تبدیل شد که بسیار دیر بود. مجوزها پشت در ردموندی‌ها به‌خط نشدند. این پلتفرم در همان زمان در حال شکست خوردن بود.

فاجعه‌ی نوکیا

مقاله‌های مرتبط:

گسی در سال ۲۰۱۰، به‌عنوان مشاور به کمپانی نوکیا پیوست. یکی از پیشنهاداتی که وی در آن زمان به این سازنده‌ی فنلاندی موبایل ارائه داد، برکناری مدیرعامل شرکت و جایگزینی سیمبین با اندروید بود. نوکیا اما استراتژی کاملا متفاوتی در پیش گرفت؛ استفان الوپ را به‌عنوان مدیرعامل برگزید و روی ویندوزفون قمار بزرگی کرد.

الوپ سرانجام پس از آنکه مایکروسافت واحد سرویس‌ها و دستگاه‌های نوکیا را در اختیار گرفت، به این شرکت بازگشت. انتقالی که به‌نوبه‌ی خود منجر به قرار گرفتن نوکیا در سراشیبی سقوط شد. نوکیا عاقبت، پیشنهاد تاریخ گذشته‌ی گسی را پذیرفت و به اندروید رو آورد و اکنون به‌سختی با عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل گوگل در حال بازیابی خود است.

Stephen Elop

در نهایت، مدیر سابق اپل می‌گوید تقصیر شکست ویندوزفون بر گردن شخص خاصی نیست؛ بلکه عامل آن ناتوانی مایکروسافت در فاصله گرفتن از تمرکز خود بر کامپیوترهای شخصی و دیدگاه این شرکت به گوشی‌های موبایل به‌عنوان دستگاه‌هایی فرعی بود. گسی می‌گوید:

برای یک زمان طولانی، ایمان و اعتقاد راسخ مایکروسافت، کامپیوترهای شخصی را در مرکز جهان قرار داد. [اما] زمانی که عصر گوشی‌های هوشمند فرارسید، این شرکت در تبلیغات خود از صحبت درباره‌ی دوران جدید پس از کامپیوترهای شخصی امتناع کرد. گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها [از دید مایکروسافت] دستگاه‌هایی فرعی بودند.

وی می‌افزاید:

ما می‌توانیم انگشت اتهام را به‌سوی یک یا دو مدیر مایکروسافت نشانه بگیریم؛ اما این ما را از موضوع اصلی دور می‌کند. فرهنگ مایکروسافت مسبب آن بود. فرهنگ خطرناک است و مخفیانه آگاهی و قوه‌ی ادراک ما را پالایش می‌کند و شکل می‌دهد. فرهنگ سیستمی است که اجازه‌ی ابراز احساسات، فکر کردن، صحبت کردن و عمل کردن را صادر می‌کند. صریح بگویم، شکست ویندوزفون اجتناب‌پذیر بود؛ اما فرهنگ مایکروسافت اجازه‌ی جلوگیری از آن را نداد.

در حال حاضر، مایکروسافت با بازسازی واحد موبایل خود و فعالیت برای ایجاد یک تحول جدید در این زمینه که احتمالا سال آینده معرفی خواهد شد، مشغول کنترل خسارات است. نظر شما چیست؟ آیا با صحبت‌های مدیر سابق اپل موافق هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات