جاوا اسکریپت جایگزین جاوا در دانشگاه استنفورد شد

سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
دانشگاه استنفورد باهدف درک بهتر مفاهیم برنامه‌نویسی توسط دانشجویان، زبان ساده‌تر جاوا اسکریپت را جایگزین زبان دشوار جاوا کرد.
تبلیغات

تقریبا برای هر فردی که درزمینه‎ی برنامه‌نویسی شناخت دارد، این قضیه روشن است که زبان برنامه‌نویسی جاوا یکی از سخت‌ترین زبان‌ها برای شروع برنامه‌نویسی افراد مبتدی است. دانشگاه استنفورد یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان است که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، شمار زیادی از شرکت‌های بسیار موفق بین‌المللی ازجمله گوگل، یاهو، اینستاگرام، نایک و… را تأسیس کرده‌اند. این دانشگاه دراین‌باره تصمیماتی اساسی گرفته است تا برنامه‌نویسی را بیشتر در دسترس دانشجویان خود قرار دهد.

در آخرین به‌روزرسانی دوره‎ی روانشناسی برنامه‌نویسی CS 106J، این دانشگاه زبان ساده‌تر جاوا اسکریپت را جایگزین زبان دشوار جاوا کرده است که پیش‌تر در CS 106A برای فراگیری دانشجویان معرفی‌ شده بود. به اعتقاد عموم، شاید تفاوت این دو صرفا لغوی به نظر برسد؛ اما در حقیقت باعث راحتی و درک بهتر کاربران مبتدی نسبت به برنامه‌نویسی می‌شود.

این تغییر توسط استاد بازنشسته‎ی دانشگاه به نام اریک رابرتز که خود پیشگام دوره CS 106 بوده، پایه‌گذاری شده است. وی وقتی به دانشگاه پیوست، زبان برنامه‌نویسی رایج در دانشگاه همچنان پاسکال بود. پس از محبوبیت جاوا، دانشگاه استنفورد با اشتیاق آن را پذیرفت. به عقیده‎ی رابرتز، زبان جاوا به ‌مرو رزمان پیر و قدیمی می‎شود. وی ۵ سال روی این پروژه کار کرده و کتاب‌های متعددی در این رابطه به چاپ رسانده است. به گفته وی، پیاده‌سازی CS 106 و تغییر زبان برنامه‌نویسی بسیار کارآمد است، چون جاوا اسکریپت همان زبان اینترنت محسوب می‌شود.

در مثال زیر، تفاوت دو زبان مذکور کاملا محسوس و مهر تأییدی بر اظهارات رابرتز است.

تابع نمایش پیام Hello World در جاوا

class HelloWorld {public static void main(String[] args) {System.out.println("Hello, world!");}}

تابع نمایش پیام Hello World در جاوا اسکریپت

alert('Hello, world!');

این در حالی است که جاوا در بین زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی بسیار قدرتمند و سطح بالا است و به علاقه‌مندان یادگیری برنامه‌نویسی، کمک شایانی جهت یادگیری مهارت‌های مختلف کدنویسی می‌کند. استفاده از جاوا برای برنامه‌نویسی اپ‎های اندروید مزیتی بسیار مهم است و این زبان برنامه‌نویسی را به یک الزام در میان تمام زبان‌ها تبدیل می‌کند. ولی هدف اصلی این تغییر رویه، کمک به دانشجویان برای درک بهتر مفاهیم برنامه‌نویسی، به‌جای غرق کردن آن‌ها در اصطلاحاتی نظیر «Public Static Void» است.

با ادغام بیشتر دنیای دیجیتال در زندگی روزمره، داشتن افراد تحصیل‌کرده و دارای دانش کد‎نویسی، در درازمدت به نفع ما خواهد بود. باید منتظر ماند و دید این تغییر چقدر در جذب دانشجویان، موفق عمل خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات