واناکرای ویندوز XP را به زانو درآورد؛ مهاجرت کاربران به ویندوز 10

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به دنبال حملات باج‎‌افزارها به شبکه‌های کامپیوتری، شرکت‎های مختلف تصمیم گرفته‎اند از ویندوز XP دست بکشند و سیستم‎عامل جدیدتری را مورد استفاده قرار دهند.
تبلیغات

حملات اخیر باج‌افزار واناکرای و پتیا به رایانه‎های مختلف، صدها هزار دستگاه را آلوده کرده است؛ زیرا این مدل‌ها از نسخه قدیمی‌ سیستم‎عامل ویندوز استفاده می‌کنند و تنها ویندوز ۱۰ در برابر حملات این باج‌افزارها مقاوم است. اکنون که حملات اخیر باج‌افزارها به شبکه‌های کامپیوتری باعث آسیب رساندن به کسب‌وکارهای مختلف شده است، به ‎نظر می‌رسد که شرکت‌های تجاری در نهایت تصمیم گرفته‎اند سیستم‎عامل‌ رایانه‎های خود را به جدیدترین نسخه از سیستم‎عامل ویندوز یعنی ویندوز ۱۰ ارتقاء دهند.

بر اساس تحقیقاتی که اخیراً توسط Spiceworks صورت گرفته است، سیستم‌عامل ویندوز ۷ هم‎چنان محبوب‌ترین سیستم‎عامل دستکاپ برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک باقی مانده؛ اما سیستم‎عامل ویندوز ۱۰ توانسته است از برادر بزرگ‎تر خود یعنی ویندوز XP پیشی بگیرد. همان‌طور که گفته شد، علت تمایل کسب‌وکارها برای مهاجرت به جدیدترین نسخه از سیستم‎عامل ویندوز، حملات اخیر باج‌افزارها است و این موضوع با توجه به روند صعودی آلوده شدن شبکه‎های کامپیوتری به واناکرای یا پتیا، دور از انتظار نبود.

با توجه به آمار و ارقام منتشرشده توسط Spiceworks، سیستم‎عامل ویندوز ۷ روی حداقل ۶۸ درصد از دستگاه‌های مختلف که در شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‎گیرد؛ نصب شده است. این آمار برای ویندوز ۱۰ که جدیدترین نسخه از سیستم‎عامل ویندوز به حساب می‌آید، تنها ۱۳ درصد است. به دنبال ویندوز ۱۰، سیستم‎عامل قدیمی و دوست‌داشتنی ویندوز XP دیده می‌شود که سهم ۱۱ درصدی دارد. هم‌چنین ویندوز ۸ که قابلیت‌های بیشتری در مقایسه با ویندوز ۷ در اختیار کاربران قرار می‎دهد و البته جدیدتر است، به سهم ۵ درصدی بسنده کرده است.

مهاجرت از ویندوز XP به ویندوز 10

تحلیل‎گر ارشد Spiceworks، پیتر تسای، در همین رابطه اعلام کرده است:

در ماه‌های اخیر، حملات گسترده باج‎افزارها باعث شده است کسب‌وکارها برای ارتقاء سیستم‌عامل دستگاه‎های خود از نسخه‎های قدیمی مانند ویندوز XP و ویستا که دیگر پشتیبانی نمی‎شود، به نسخه‎های جدیدتر و ایمن‎تر مانند ویندوز ۱۰ تحت فشار باشند. با اینکه سیستم‎عامل ویندوز XP هم‌چنان در برخی از تجهیزات در کسب‎وکارهای مختلف استفاده می‎شود، پیدا است که شرکت‌های بیشتری خطرات باج‌افزارها را تشخیص داده‏ و برای ایمن‌سازی شبکه‎های کامپیوتری خود، اولویت‌بندی کرده‎اند.

در رابطه با ضریب نفوذ سیستم‎عامل ویندوز به‌صورت جهانی، باید گفت که سیستم‎عامل ویندوز ۷ با سهم ۸۴ درصدی پیشتاز است و به دنبال آن، سیستم‎عامل‎های ویندوز ۱۰ و ویندوز XP با سهم ۶۰ و ۴۲ درصدی قرار گرفته‎اند. بدون شک، استفاده از سیستم‎عامل ویندوز XP با توجه به اینکه پشتیبانی از این نسخه در آوریل سال ۲۰۱۴ به پایان رسیده است، تصمیم خطرناکی خواهد بود.

از سوی دیگر، آنچه بیشتر جلب‌ توجه می‌کند؛ این است که ویندوز ۷ به عنوان نفوذپذیرترین سیستم‌عامل در برابر باج‎افزار واناکرای به شمار می‏‌آید. این در حالی است که مایکروسافت، به‌روزرسانی‎های امنیتی را برای این نسخه منتشر می‌کند تا سیستم‌عامل ویندوز ۷ در برابر تهدیدات ایمن باقی بماند.

ضعف سیستم‌عامل‎های قدیمی در برابر باج‌افزارهایی که به‌صورت گسترده، دستگاه‎های مختلف را مورد حمله قرار داده‎اند، نشان می‎دهد که دریافت به‌‏روزرسانی‌های امنیتی تا چه اندازه حائز اهمیت است؛ به خصوص آنکه تعداد حملات دائماً در حال افزایش است و می‌تواند شرایط بدی برای کسب‌وکارها ایجاد کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات