محرمانه‌ترین اتاق الکام استارز

دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اتاق ویژه‌ی ارائه‌های الکامپ استارز، امسال برای اولین بار بستری برای تعامل سازمان‌‌یافته‌تر میان استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران به وجود آورد.
تبلیغات

اکثر نمایشگاه‌های حوزه‌ی آی‌سی‌تی در دنیا، بخشی برای پیوند دادن میان کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران دارند. امسال برای اولین بار در سالن الکام استارز نیز بخشی برای این تعامل به وجود آمد و بستری مهیا شد تا سرمایه‌گذارانی از صندوق‌‌های سرما‌یه‌گذاری خطرپذیر و جسورانه، به‌صورت اختصاصی با استارتا‌پ‌ها در تعامل باشند. حدود ۸۰ صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و جسور، با توجه به حوزه‌های مورد علاقه‌شان پای صحبت ۵۰ استارتاپ نشستند و در ارائه‌ها شرکت کردند.

الکام استارز

این اتاق ویژه و البته محرمانه با استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شد. سرمایه‌گذاران و تیم‌های دونفره‌ی استارتاپ‌ها تنها حاضران در این اتاق بودند. اکوسیستم کسب‌وکارهای ایران در دو سال اخیر با سرعت خوبی به سمت بلوغ می‌رود و یکی از دلایل این استقبال‌، ظهور نمونه‌های موفقی از استارتاپ‌های سال‌های قبل هستند. هر سال ذهنیت سرمایه‌گذاران و بازدیدکنندگان نسبت به کسب‌وکارهای نوپا بهتر می‌شود؛ چون آن‌ها به‌صورت ملموس خدمات این کسب‌وکارها را در زندگی روزمره‌ و در مواجه با نیازهای لحظه‌ای تجربه می‌کنند.

چه استارتاپ‌هایی سرمایه جذب کردند؟

به گفته‌ی دبیر این اتاق، استارتاپ‌هایی که در حوزه‌ی محتوا، آموزش، تبلیغات و مواردی از این دست بودند، مورد توجه بیشتری قرار گرفتند. نتایج نشان دادند استارتاپ‌هایی که قسمت کوچکی از بازار را هدف قرار می‌دهند و مقیاس پذیر و قابل توسعه نیستند، چندان مورد توجه سرمایه‌گذاران واقع نشدند. تولید، توزیع، انتقال محتوا و ارائه‌ی خدمات بر بستر محتوا از مواردی هستند که مورد توجه قرار گرفتند.

یادآور می‌شود وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز روز گذشته هم‌زمان با افتتاح شبکه‌ی ملی اطلاعات، به لزوم تولید محتوا در شبکه‌ی ملی اطلاعات اشاره کرد.

امسال در اتاق ویژه‌ی ارائه‌ها، برای بعضی از استارتاپ‌ها چند سرمایه‌گذار به‌صورت هم‌زمان درخواست سرما‌یه‌گذاری کرده‌اند و ارقام درخواستی برای جذب سرمایه، از ۶۰ میلیون تومان تا ۱۲ میلیارد تومان متغیر است.

الکامپ

 استارتاپ‌ها در ارائه ضعف دارند

سرمایه‌گذاران به دنبال آمار، عدد و نمودارها هستند و متأسفانه استارتاپ‌ها برای ارائه‌ی به سرمایه‌گذاران اطلاعات کافی ندارند. دبیر این اتاق در این رابطه گفت:

بیشتر کسب‌وکارها محصولشان را ارائه می‌کنند؛ درحالی‌که باید کسب‌وکارشان را ارائه کنند؛ زیرا محصول می‌تواند تغییر کند، ولی سرمایه‌گذار به دنبال مدل کسب‌وکار است. استارتاپ‌ها باید جزئی‌ترین هزینه‌های خود مانند برق و آب را نیز محاسبه کنند و بعد، عدد پیشنهاد دهند. 

ضعف در پیش‌بینی هزینه، درآمد، مشتری، فرصت‌ها و مسیر کسب‌و‌کار از مواردی است که بابک نقاش به آن اشاره کرد. هنر مذاکره، ارائه‌ی عدد و رقم و مجاب کردن سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری، تخصص افرادی است که در رشته‌های مرتبط فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ اما ارائه‌دهنده‌ها بیشتر افراد فنی هستند و در ارائه و بازرگانی ضعف دارند. به همین دلیل تعدادی از ایده‌های خوب با وجود پتانسیلی که دارند، در این مسیر  شکست می‌خورند. خلأ افرادی که از رشته‌های مدیریت و بازرگانی فارغ‌التحصیل شده‌اند، مشکل ایجاد کرده است.

نایب‌رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز با اشاره به لزوم آموزش به شرکت‌کنندگان در ارائه‌ها، گفت:

ما امسال در نظام صنفی رایانه‌ای قبل از برگزاری نمایشگاه الکامپ درباره‌ی نحوه‌ی ارائه‌ها آموزش‌هایی به شرکت‌‌کنندگان دادیم؛ ولی شرکت‌کنندگان احساس نکردند که این آموزش می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد. از ۲۰۰ نفری که باید در این دوره‌ها شرکت می‌کردند، حدود ۴۰ نفر استقبال کردند.

باقر بحری در ادامه گفت:

ما به‌عنوان یک وظیفه این کار را شروع کردیم، ولی باید بچه‌ها را بیشتر تقویت کنیم؛ چون این کار جدیدی است.

به گفته‌ی مسئولین، خروجی این اتاق، ۱۴ مورد جذب سرمایه‌ی میلیاردی بوده است، امیدواریم سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها سال آینده توجه بیشتری به اتاق ارائه‌های ویژه بکنند، زیرا این توجه به تجاری شدن ایده‌ها کمک خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات