اینتل، کوالکام را به تلاش برای حذف رقبا در تولید تراشه موبایل متهم می‌کند

جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اینتل به دعوای حقوقی بین اپل و کوالکام ورود کرده است و طی بیانیه‌ای کوالکام را به تلاش برای حذف رقبا متهم کرده است.
تبلیغات

به گفته‌ی سخنگوی اینتل، دعوای حقوقی کوالکام علیه اپل هدفی جز خارج کردن اینتل از رقابت برای ساخت تراشه‌های موبایل را ندارد.

اینتل به دعوای حقوقی بین اپل و کوالکام ورود پیدا کرده و بزرگترین تولید کننده‌ی تراشه‌های موبایل دنیا -کوالکام- را به سو استفاده از نتایج دادگاه برای کنار زدن اینتل از رقابت در این بازار متهم کرده است.

اینتل این اظهار نظر عمومی را روز گذشته به کمیسیون تجارت ایالات متحده تقدیم کرد. این کمیسیون از اینتل به عنوان بخشی از تحقیقات خود درخواست اظهار نظر رسمی در این پرونده‌ کرده بود. کوالکام  اپل را به نقض شش مورد از پتنت‌های ثبت شده‌ی این شرکت در زمینه‌ی موبایل متهم کرده است.

intel

اینتل به طور خاص اذعان کرده است که کوالکام قصد دارد این شرکت را به عنوان تنها رقیب باقی مانده در بازار تراشه‌های موبایل از این رقابت کنار بزند.

اینتل در این اظهار نظر ناعلام کرد: «کوالکام درخواست این تحقیقات را برای توقف نقض حق پتنت‌هایش نداده است. این شکایت تلاشی واضح در جهت متوقف کردن رقابت قانونی تنها رقیب باقی مانده‌ی کوالکام در این حوزه است. این استفاده‌ی نادرست از روند بررسی کمیسیون تجارت آخرین مورد از استراتژی‌های استفاده شده توسط کوالکام برای حذف رقبای شایسته‌ی موجود در این حوزه است.»

بیانیه اینتل می‌تواند آخرین نجات دهنده‌ی اپل در این دادگاه علیه کوالکام باشد. این دو شرکت بزرگ دنیای فناوری از ماه ژانویه‌ی امسال و شکایت اپل از کوالکام به دلیل دریافت مبلغی غیرمنصفانه در ازای حق استفاده از پتنت‌های این شرکت، در حال جنگیدن در دادگاه هستند. اپل خواهان پرداخت مبلغ کمتری به کوالکام برای استفاده‌ی تکنولوژی‌های کوالکام در محصولاتش است. 

کوالکام، بزرگترین تولید‌کننده‌ی تراشه‌های موبایل، ادعا می‌کند که بدون تکنولوژی‌های پایه‌ای کوالکام در زمینه‌ی شبکه‌های مخابراتی، هیچ گوشی موبایل هوشمندی از جمله آیفون وجود خارجی نداشت. قسمت اعظم درآمد کوالکام نیز از دریافت همین حق استفاده‌‌ی پتنت از شرکت‌های مختلف تشکیل می‌شود.

qualcomm

بیانیه اینتل، در ادامه کوالکام را به انحصار طلبی در زمینه‌ی مودم‌های مخابراتی متهم می‌کند و حرکت کوالکام را تلاشی برای حذف رقابت‌ها می‌داند. این سیاست کوالکام باعث شده است تا شرکت‌های مختلف فعال در حوزه‌ی موبایل، در ازای استفاده از هر تراشه‌ای باز هم مجبور به پرداخت مبلغ هنگفتی‌ به کوالکام در ازای پتنت‌های این شرکت شوند.

طبق گفته‌ی اینتل، هرگونه اعتراض به سیاست کوالکام، با قطع زنجیره‌ی تامین تراشه‌ها از سوی این شرکت مطرح همراه خواهد بود.

بخش دیگری از تلاش‌های گفته‌ شده‌ی کوالکام برای حذف رقبا، امتناع از ارایه‌ی مجوز استفاده‌ی تکنولوژی‌های استاندارد به دیگر رقبا است. پتنت‌هایی که به صورت استاندارد بوده و بخشی اصلی از یک تکنولوژی را تشکیل می‌دهند، باید طبق قانون با قیمتی منصفانه در اختیار سایر تولید‌کنند‌گان نیز قرار بگیرند. هرچند به گفته‌ی اینتل کوالکام برخلاف تعهداتش از انجام این کار سر باز می‌زند.

اینتل همچنین کوالکام را به بستن قرارداد ناعادلانه با اپل و پیشنهاد قیمت پایین‌تر نسبت به سایر رقبا برای استفاده‌ از تراشه‌های کوالکام متهم کرده است. که این مساله باعث حذف رقبا از بازار آیفون شده است.

اپل قبلا هزینه‌ی استفاده از تکنولوژی‌های کوالکام را از طریق تولید کنندگان می‌پرداخت ولی از ماه مارس امسال این پرداخت‌ها را متوقف کرده است. اپل اعلام کرده که بیش از پنج سال در حال تلاش برای انعقاد قراردادی منصفانه با کوالکام بوده است؛ ولی شرایط پیشنهادی این شرکت همواره غیر‌منصفانه بوده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات