مشخصات پردازنده ۶ هسته‌ای کافی لیک لو رفت

دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل پس از چند ماه، پردازنده‌های جدید کافی‌ لیک را عرضه خواهد کرد. احتمالا این پردازنده‌ها یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌های اینتل طی سالیان اخیر خواهند بود.
تبلیغات

در سالیان اخیر، اینتل از فرمول خسته‌کننده‌‌ای در عرضه‌ی پردازنده برای LGA1150، LGA1155 ،LGA1156 و LGA1151 دسکتاپ استفاده کرد (چیپست‌های سری X از این قاعده مستثنا هستند). در سیستم‌های دسکتاپ یاد گرفته بودیم Core i7 را با ۴ هسته و ۸ ترد، Core i5 را با ۴ هسته و ۴ ترد و Core i3 را با ۲ هسته و ۴ ترد بشناسیم؛ ولی اکنون شایعات حاکی از آن هستند که پردازنده‌ی جدید 8700K از خانواده‌ی کافی لیک، دارای ۶ هسته و ۱۲ ترد خواهد بود. اینتل هنوز مشخصات این پردازنده‌ها را اعلام نکرده است؛ ولی اخیرا یک اسکرین‌شات از نرم‌افزار CPU-Z به دست آوردیم.

intel coffee lake

کافی لیک از فناوری ساخت ۱۴ نانومتری کبی‌ لیک و از معماری اسکای‌لیک استفاده می‌کند. با این حال اینتل توانسته است طراحی خود را بهبود دهد و با توان مصرفی مشابه، به ۳۰ درصد افزایش کارایی برسد. بخشی از این افزایش کارایی به دلیل بالا بردن تعداد هسته‌ها است. تعداد هسته‌های 8700K به‌جای پیروی از فرمول تکراری ۴ هسته و ۸ ترد، از ۶ هسته و ۱۲ ترد استفاده می‌کند.

intel coffee-lake

با توجه به اطلاعات CPU-Z، پردازنده‌ی جدید اینتل با نام احتمالی 8700K از ۶ هسته و ۱۲ ترد با فرکانس پایه‌ی ۳.۵ و فرکانس بوست ۴.۳ گیگاهرتز به همراه ۱۲ مگابایت کش سطح ۳ تشکیل شده است. فرکانس BCLK روی ۱۰۰ مگاهرتز تنظیم شده و توان مصرفی آن ۸۰ وات است. بدون شک شاهد چیپست‌های جدیدی برای LGA1151 خواهیم بود. همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، سایت مبدأ میزان کش سطح ۲ را مخفی کرده است. این احتمال وجود دارد که اینتل برای افزایش کارایی پردازند‌ه‌های جدید، میزان کش سطح ۲ را تغییر دهد.

از مدت‌ها پیش انتظار پردازنده‌های ۶ هسته‌ای اینتل را می‌کشیدیم؛ ولی اینتل که آن زمان یکه‌تاز بازار پردازنده بود، ما را نا‌امید می‌کرد. با ظهور معماری جدید ذن توسط AMD و قیمت‌های مناسب آن، اینتل تصمیم گرفته است رویه‌ی معمول خود را تغییر دهد؛ چراکه پردازنده‌های رایزن هسته‌های زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به نظر می‌رسد این رقابت در انتها به سود مصرف‌کننده‌ی نهایی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات