آشنایی با استارتاپ دیدئو؛ موتور جستجوی ویدئو

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
دسترسی به یوتیوب برای کاربران ایرانی با دشواری‌هایی همراه است و از این‌رو، استارتاپ دیدئو قصد دارد این موانع را رفع کند.
تبلیغات

یکی از بخش‌های مهم و البته پرهیجان الکامپ امسال، بخش استارتاپ‌ها‌ی آن است. در این بخش ۳۳۸ استارتاپ به ارائه‌ی ایده‌ها و تازه‌های استارتاپ خود می‌پردازند. یکی از مهم‌ترین نیازهای استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا شناخته شدن آن‌ها است. زومیت امسال تصمیم گرفته است با بازدید از غرفه‌های این استارتاپ‌ها، شما همراهان همیشگی را با تعدادی از این استارتاپ‌ها و نوع فعالیتشان آشنا کند.

امکان دسترسی بدون واسطه به یوتیوب به‌عنوان بزرگ‌ترین سرویس اشتراک و پخش ویدئو در جهان در کشور ما وجود ندارد؛ از این‌رو استارتاپ دیدئو با تیمی متشکل از دانشجویان رشته‌ی هوش مصنوعی دانشگاه شریف با هدف تسهیل دسترسی به یوتیوب و جستجوی محتوای ویدئویی، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرد.

غرفه‌ی دیدئو

دیدئو در حقیقت بستری برای دسترسی آسان کاربران به محتوای ویدئویی مورد تأیید قوانین کشور است؛ دیدئو برای تشخیص محتوای ویدئوها از سه سازوکار بهره می‌برد؛ اولین و شاید مهم‌ترین ابزار برای تشخیص محتوای ویدئو و مطابقت آن با قوانین، استفاده از هوش مصنوعی است. با افزایش تعداد کاربران یک سرویس، استفاده از بازخوردهای آن‌ها برای بهبود کیفیت آن سرویس ضروری و ارزشمند است. سومین راه برای تشخیص محتوا، نظارت بر رفتار کاربران مانند کلمات مورد جست‌وجو و ویدئوهای در حال پخش است؛ با این حال نقش این روش و گستردگی آن در تشخیص محتوای نامناسب چندان مشخص نیست.

دیدئو

کاربر با ورود به وبسایت دیدئو، قادر به جست‌وجو در بین ۴ میلیارد ویدئو خواهد بود. یکی از قابلیت‌های کلیدی دیدئو افزونه‌ی کروم آن است؛ به کمک این افزونه و کلیک روی مثلث قرمزرنگ در کنار عناوین، تمام ویدئوهای وب‌سایت‌ها و نتایج جست‌وجوی گوگل به‌سادگی قابل مشاهده خواهند بود. با توجه به اخبار منتشرشده در مورد احتمال رفع فیلتر یوتیوب در دانشگاه‌ها، استفاده از چنین سرویس‌هایی دور از ذهن نخواهد بود.

طبق ادعای دیدئو، این استارتاپ مجوزهای لازم را از مراجع قضایی برای چنین فعالیتی دریافت کرده است. ناگفته نماند که صاحبان صنایع و دارندگان محتوای ویدئویی نیز قادر به کسب درآمد و تبلیغات از این سرویس جستجو و نمایش ویدئو هستند. خوشبختانه استفاده از دیدئو کاملا رایگان است و کاربران هزینه‌ای برای مشاهده‌ی ویدئو از طریق آن نمی‌پردازند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات