محدودیت های جدید Resello، کیسه دوزی کاسبان تحریم

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در روزهای گذشته خبری در مورد هشدار شرکت ریسلو (Resello) در رابطه با تغییر policy های آن شرکت و در نتیحه ایجاد محدودیت برای مالکان ایرانی دامنه‌ها منتشر شد که سبب ایجاد نگرانی میان کاربران ایرانی شده است.
تبلیغات

پس از  هشدار شرکت ریسلو (Resello) در رابطه با تغییر policyها، در این میان برخی افراد و شرکت‌ها فرصت را غنیمت شمرده و با سواستفاده از عدم آگاهی کاربران نسبت به این تغییرات، و صرفا برای کسب منافع مالی به شیوه کاسبان تحریم، اقدام به ارسال ایمیل‌ها و پیام‌های تشویش آفرین کرده‌اند که این امر بر نگرانی و اضطراب کاربران افزوده است. در مقاله پیش رو با توضیح فرایند مدیریت نام دامنه‌ها در فضای اینترنت و مشخص کردن نقش شرکت ریسلو در این میان تلاش می‌کنیم تا تغییرات پیش آمده را به روشنی مشخص و راهکار مواجهه درست با آن را تبیین کنیم.

فرایند ثبت دامنه

مدیریت نام دامنه در سطح اینترنت توسط سازمانی غیرانتفاعی (nonprofit) به نام «شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های واگذار شده» (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) یا به اختصار آیکان (ICANN) انجام می‌شود. وظیفه این سازمان تدوین فرایندهای تخصیص نام دامنه (Domain) در سطح اینترنت بوده و مستقیما نقشی در واگذاری دامنه‌‌ها ندارد. تخصیص دامنه‌ به کاربران، توسط شرکت‌های ثبت‌ کننده نام دامنه (Domain Name Registrar) انجام می‌پذیرد و تمامی فعالیت آنها مبتنی بر قوانین و روال‌های تعریف شده توسط آیکان (ICANN) است. در این میان برخی از قوانین ثبت و مدیریت نام دامنه‌، به صورت عمومی بوده و توسط سازمان آیکان (ICANN) به صورت بین المللی تنظیم گردیده و برخی دیگر جهت مدیریت بهتر توسط شرکت‌های ثبت‌ کننده نام دامنه (Domain name registrar) بنا به به نیاز تعریف می شوند. Resello یکی از این شرکت‌های ثبت‌ کننده‌های دامنه است که بسیاری از دامنه‌ها در ایران از طریق آن ثبت شده‌اند.

مشکل و راه حل آن چیست؟

بر پایه اطلاعیه جدید شرکت ریسلو و با توجه به تغییر در سیاست‌های مالی آن شرکت، برای دامنه‌هایی که از پیش در این شرکت ثبت شده‌اند مشکلی پیش نیامده و تا پیش از تاریخ انقضای آنها (Expiration Time)، امکان استفاده بدون مشکل وجود خواهد داشت. در این راستا تمهیداتی توسط شرکت پارس‌پک اندیشیده شده است تا با انجام هماهنگی با مالک دامنه و بدون هیچ‌گونه مشکل و اختلالی در کارکرد آن، در چند هفته پیش از تاریخ انقضا، به سادگی انتقال به ثبت کننده جدید انجام پذیرد. این روش هیچ‌گونه وقفه‌ای در سرویس دهی دامنه ایجاد نکرده و تمدید آن مطابق گذشته انجام می‌پذیرد. برای اطمینان نمونه‌ای از مکاتبات انجام پذیرفته با بخش پشتیبانی شرکت ریسلو در زیر قرار داده شده است:

ثبت دامنه جدید

برای ثبت دامنه در پارس‌پک می‌توانید همانند گذشته از طریق این لینک اقدام نمایید. پس از وارد کردن نام دامنه به صورت کامل می‌توانید گزینه بررسی را انتخاب نمایید تا ابتدا امکان ثبت دامنه بررسی گردد. در صورت در دسترس بودن نام دامنه می‌توانید گزینه صدور فاکتور را انتخاب و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید تا ثبت دامنه انجام پذیرد. 

پس از ثبت و فعالسازی دامنه نیز می‌توانید از طریق پنل میزبانی ابری و با استفاده از بخش دامنه‌ها نسبت به تغییر اطلاعات و انجام تنظیمات دامنه خود اقدام نمایید:

از کجا بفهمیم دامنه توسط شرکت ریسلو ثبت شده است؟

برای اینکه اطمینان پیدا نمایید آیا دامنه شما توسط شرکت resello ثبت شده است یا خیر، کافیست به آدرس whois.parspack.com مراجعه کرده و نام دامنه خود را وارد نمایید، در صورتیکه در جلوی بخش Registrar، عبارت REALTIME REGISTER B.V. را مشاهده کردید، دامنه شما توسط شرکت ریسلو ثبت شده است.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و زومیت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات