بررسی اینت‌ بال؛ دوربین پهپاد ایستگاه فضایی بین‌المللی

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن، اوایل ماه جاری یک پهپاد رباتیک کروی شکل به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کرد که قرار است در انجام امور مختلفی به فضانوردان کمک کند.
تبلیغات

فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی، اخیرا یک همکار رباتیک جدید پیدا کرده‌اند. آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن یا به‌اختصار JAXA، اولین تصاویر ثبت‌شده توسط اینتبال را منتشر کرده است. اینت‌بال یک دوربین کروی شکل است که در کنار دیگر اعضای گروه، در ایستگاه فضایی شناور است. این دوربین رباتیک، با بدنه‌‌ای به رنگ کروم و آبی و چشم‌های دایره‌ای شکل، تا حدودی به شخصیت ایو در انیمیشن Wall-E شباهت دارد. اینت‌بال می‌تواند به‌صورت خودکار در اطراف حرکت کند یا توسط اپراتورهای روی زمین کنترل شود. تصاویری که توسط آن و تقریبا در زمان واقعی انتقال می‌یابد، به پرسنل JAXA این امکان را می‌دهد تا به‌سرعت مشکلات را بررسی و راه‌حل‌های احتمالی را به ساکنان ایستگاه فضایی ارائه کنند.

اینت‌بال می‌تواند بهره‌وری فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی را افزایش دهد. بر اساس اظهارات JAXA، اعضای گروه ۱۰ درصد از زمان کاری خود را صرف فعالیت با یک دوربین دستی و عکس‌برداری یا ارزیابی تجهیزاتی که نیاز به بررسی بیشتر دارند می‌کنند. یک پهپاد شناور مجهز به دوربین، می‌تواند مسئولیت‌های خدمه را کاهش و زمان بیشتری برای انجام آزمایش‌ها و تعمیرات در اختیار آن‌ها قرار دهد. اینت‌بال در تاریخ ۴ ژوئیه، توسط یک موشک فالکون ۹ ساخت اسپیسایکس، به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شد و برای اولین بار از یک کپسول باری دراگون استفاده‌ی مجدد کرد. این همکار جدید ساکنان ایستگاه فضایی، در حال حاضر در آزمایشگاه فضایی کیبو زندگی می‌کند.

در هسته‌ی اینت‌بال که قطر بدنه‌ی آن ۱۵ سانتی‌متر است، یک واحد کنترل سه‌محوره وجود دارد.  مغز مکعبی آن توسط ۱۲ پروانه‌ای که در کنار بدنه‌ی ربات قرار گرفته‌اند، دستورات را ارسال و موقعیت آن را در جاذبه‌ی صفر تنظیم می‌کند. یک دوربین مسیریابی، قسمت‌هایی را که به‌عنوان نقاط مبنا روی سطح ایستگاه عمل می‌کنند، به‌صورت اهدافی سه‌بعدی و صورتی درمی‌آورد و بر آن‌ها نظارت می‌کند. علاوه بر این، دوربین اینت‌بال بین دو چشم آن جاگذاری شده است؛ در نتیجه فضانوردان به‌راحتی می‌توانند، آنچه را دوربین می‌بیند، تشخیص دهند. JAXA می‌گوید در حاضر برای افزایش بهره‌وری و آزادی عمل اینت‌بال، تمرکز خود را روی بهبود قابلیت‌های آن قرار داده است.

در ویدئوهای زیر، می‌توانید با این ربات کوچک بیشتر آشنا شوید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات