مایکروسافت: ویندوز 10 با معماری ARM برای دستگاه‌های فعلی منتشر نخواهد شد

شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت اعلام کرده است که دستگاه‌های ویندوزفون موجود همانند لومیا ۹۵۰، قادر به اجرای ویندوز ۱۰ ARM نخواهند بود.
تبلیغات

تابه‌حال مایکروسافت اعلام می‌کرد که قصد دارد نسخه‌ی کامل ویندوز ۱۰ را روی معماری ARM توسعه دهد. بسیاری از طرفداران ویندوزفون تصور می‌کردند که دستگاه‌های قدیمی همچون لومیا ۹۵۰ نیز این به‌روزرسانی را دریافت خواهند‌ کرد. ولی اخیرا سخنگوی مایکروسافت اظهار داشت دستگاه‌های ویندوزفون فعلی، این آپدیت را دریافت نخواهند کرد.

جو بلفیوره، معاون بخش سیستم عامل مایکروسافت، در برادکست ویندوز اینسایدر دلایل این موضوع را تشریح کرد.

پروژه ویندوز ۱۰ با معماری ARM تلاشی است برای امکان‌پذیر کردن اجرای کامل ویندوز دسکتاپ روی گوشی‌های موبایل با پردازنده ARM. علاوه بر تجربه‌ای مشابه نسخه دسکتاپ، گوشی‌ها و سیستم‌های رومیزی به هم متصل‌تر خواهند شد و عمر باتری بیش‌تری خواهند داشت. این نسخه مشابه نسخه موبایل نخواهد بود؛ زیرا نسخه موبایل را تولید کرده‌ایم. ویندوز ۱۰ ARM نسخه‌ای برای تجربه ویندوز ۱۰ دسکتاپ روی موبایل، برای بهره‌مندی از عمر بالای باتری پردازنده‌های ARM است.مسئله‌ی مهم دیگر این است که وقتی شما نرم‌افزاری با معماری ARM می‌سازید، تبدیل آن به نسخه‌ی قابل اجرا روی پردازنده‌های دیگر آسان نیست. در معماری دسکتاپ، سیستم عامل به آنچه به‌اختصار BSP خوانده می‌شود، متصل می‌شود و به این ترتیب است که نرم‌افزار با SoC ارتباط برقرار می‌کند.ارتباط با SoC همانند اکوسیستم کامپیوترهای رومیزی نیست که همه‌ی سیستم‌عامل‌ها با کد یکسانی طراحی شده‌اند. در معماری ARM هر دستگاه منحصربه‌فرد است و دلیل اصلی تأخیر در ارائه‌ی آپدیت‌ها این قضیه است. در ضمن هرچه تعداد افراد استفاده‌کننده از این دستگاه‌ها کمتر می‌شود، انگیزه ما برای صرف وقت و انرژی نیز کمتر می‌شود.

طبق توضیحات بالا، هدف اصلی از پروژه ویندوز ۱۰ با معماری ARM، بهره‌مندی از عمر بالای باتری روی لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های مجهز به پردازنده ARM خواهد بود و نه آوردن ویندوز ۱۰ به همه گوشی‌ها. البته این به معنی آن نیست که مایکروسافت برنامه‌ای برای گوشی‌ها ندارد. شایعاتی مطرح شده است که مایکروسافت طرح دیگری برای موبایل‌ها دارد که تا سال آینده رونمایی خواهد شد.

متأسفانه به‌روزرسانی بعدی گوشی‌ها برای دستگاه‌های فعلی عرضه نخواهد شد و خبری از آپدیت برای دستگاه‌هایی مانند لومیا ۹۵۰ نخواهد بود.

نسخه کامل ویندوز ۱۰ با معماری ARM‌، برای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵، در اواخر امسال عرضه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات