۳۱ تیر: تولد فردریش بسل ریاضی دان و منجم آلمانی

شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۲۳۳ سال پیش در چنین روزی، فردریش ویلهلم بسل، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس بزرگ آلمانی در شهر میندن متولد شد. بسل اولین ستاره‌شناسی بود که فاصله‌ی یک ستاره از خورشید را اندازه‌گیری کرد.
تبلیغات

 ۲۳۳ سال پیش در چنین روزی ( ۲۲ جولای ۱۷۸۴) در شهر میندن، آلمان ستاره‌شناس و ریاضی‌دان بزرگ آلمانی، فردریش ویلهلم بسل چشم به جهان گشود. فردریش از کودکی نبوغ خاصی در ریاضیات و علاقه‌ی زیادی به کشف اسرار آسمان‌ها داشت. وی تحصیل در مدرسه را در سن ۱۴ سالگی ترک کرد؛ ولی همیشه کنجکاو بود و برای یادگیری تلاش می‌کرد. درحالی‌که او تنها ۲۶ سال سن داشت، توسط فردریک ویلیام سوم، پادشاه پروس به‌عنوان مدیر رصدخانه کونینزبرگ انتخاب شد. نبوغ و بزرگی این نابغه‌ی ریاضی و ستاره‌شناسی تا به‌ آنجا دنبال شد که به توصیه‌ی کارل گاوس، شاهزاده‌ی ریاضی‌دانان و یکی از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان تمام اعصار دانشگاه گوتینگن، در مارس ۱۸۱۱ و درحالی‌که فردریش ویلهلم بسل تنها ۲۷ سال سن داشت و حتی مراحل تحصیلات آکادمیک را طی نکرده بود، مفتخر به دریافت دکترای افتخاری شد.

فردریش بسل در خانواده‌ای مرفه به دنیا نیامد. پدرش خدمتکار بود؛ لذا برای گذران زندگی در ۱۴ سالگی مجبور شد، مدرسه را ترک کند و در محلی در حوزه‌ی واردات و صادرات مشغول به کار شود. تجارتی که در آن درگیر شده بود، کاملا به برنامه‌ریزی کشتی‌های باربری وابسته بود. با توجه به نبوغی که در ریاضیات داشت، فردریش توانست مشکل مسیریابی کشتی‌های باری را حل کند که همین مسئله باعث شد به سمت ستاره‌شناسی گرایش پیدا کند و به تحقیق در مورد آن بپردازد.

نبوغ فردریش جوان در ریاضیات و نجوم از چشمان هاینریش البرس اخترشناس معروف آن زمان دور نماند. دو سال بعد فردریش کار قبلی خود را ترک کرد و در رصدخانه‌ای در نزدیکی شهر برمن دستیار یوهان هیرونوموس شروتر، ستاره‌شناس آلمانی شد.  او بعد از موفقیت در این رصدخانه و با بروز نبوغ سرشار خود، در سال ۱۸۱۰ و درحالی‌که تنها ۲۵ سال سن داشت، توسط پادشاه پروس به ریاست رصدخانه‌ی کونینزبرگ برگزیده شد. وی در سال ۱۸۱۳ کار رصد و محاسبه‌ی موقعیت ستاره‌های آسمان را آغاز کرد و تا سال ۱۸۱۹ توانست موقعیت بیش از ۵۰ هزار ستاره را در آسمان مشخص کند.

این دانشمند بزرگ نامش را به‌عنوان اولین فردی که توانست فاصله‌ی خورشید را تا یک ستاره دیگر محاسبه کند، در تاریخ ثبت کرده است. این دانشمند بزرگ تا آخر عمر مشغول تحقیق و بررسی در ریاضیات و ستاره‌شناسی بود و به زیبایی توانست از ریاضیات در علم ستاره‌شناسی استفاده کند. فردریش بسل در ۱۷ مارس ۱۸۴۶ و در ۶۱ سالگی، در کونینزبرگ کشور پروس (کالینینگراد فعلی) چشم از جهان فروبست.

دیگر رویدادهای مهم ۳۱ تیر (۲۲ جولای)

۱۹۳۳ - اولین پرواز هوایی تک‌نفره به دور دنیا. وایلی پست این پرواز را با هواپیمای Winnie Mae در ۷ روز و ۱۸ ساعت و ۴۹ دقیقه به پایان رساند.

۱۹۸۳ - اولین پرواز تک‌نفره با هلیکوپتر به دور دنیا. دیک اسمیت، خلبانی بود که این پرواز را در مدت ۱۱ ماه به انجام رساند.

۱۹۸۹ - پرواز موفقیت‌آمیز جوان‌ترین خلبان تاریخ (۱۱ ساله)

۱۹۹۸ - ارائه‌ی OS 8 اپل برای کامپیوترهای مکینتاش

این مطلب در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات