سیر تکامل آمازون، ۲۲ سال پس از شکل‌گیری آن

جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
این هفته، ۲۲ سال از راه‌اندازی کمپانی آمازون می‌گذرد. در این مقاله، سیر تکامل این شرکت را از یک کتاب‌فروشی ساده تا تبدیل شدن به بزرگ‌ترین خرده‌فروشی دنیا به‌صورت اجمالی بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

جرقه‌ی شکل‌گیری آمازون در سال ۱۹۹۴ و در شهر نیویورک زده شد. در آن زمان جف بزوس، در امور مالی مشغول به کار بود و در همان هنگام متوجه شد که اینترنت، چیزی نیست که وی به‌سادگی بتواند از کنار آن عبور کند.

بر اساس کتاب «فروشگاهی برای همه ‌چیز: جف بزوس و سرگذشت آمازون» به قلم برد استون که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد؛ بزوس در کنار کتاب‌ها، فهرستی از اقلامی که امکان فروش آنلاین آن‌ها وجود داشت، تهیه کرد. بزوس در ابتدا، آمازون را به‌عنوان یک کتاب‌فروشی آنلاین پایه‌گذاری کرد.

در سال ۲۰۱۶، یعنی ۲۱ سال پس از تأسیس آمازون، این شرکت به آمار فروش ۱۳۶ میلیارد دلار دست یافت. با معامله‌ی اخیر این شرکت در تصاحب کمپانی Whole Foods، یک کسب‌وکار برجسته‌ی پردازش ابری و خط تولید محصولات الکترونیکی شامل اسپیکرهای هوشمند محبوب اکو، آمازون از زمان شکل‌گیری به‌عنوان یک کتاب‌فروشی راه درازی طی کرده است.

اکنون به کمک وب‌سایت archive.org، نگاهی اجمالی به سیر تکامل صفحه‌ی خانگی آمازون در طول ۲۲ سال گذشته انداخته‌ایم.

۱۹۹۵: فقط کتاب

آمازون به‌صورت رسمی، کسب‌وکار خود را در تاریخ ۱۶ ژوئیه‌ی ۱۹۹۵ (۲۵ تیرماه ۱۳۷۴) و به‌عنوان یک کتاب‌فروشی آنلاین آغاز کرد. با داشتن یک میلیون عنوان موجودی از انواع کتاب‌ها، این شرکت خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی زمین معرفی کرد.

صفحه‌ی خانگی اصلی آمازون شامل بخشی بود به نام «نگاهی به کتاب‌هایی که ما عاشق آن‌ها هستیم». در آن هنگام، «ما» به معنای هزاران کارمند امروزی آمازون نبود. در ابتدای شروع کار، لیست کارکنان آمازون تنها شامل بزوس، همسرش مکونگی و هفت نفر دیگر بود.

Amazon

اولین فروش

Amzon First Book Sold

اولین کتابی که آمازون موفق به فروش آن شد، نسخه‌ای از کتاب داگلاس هافستادر به نام «مفاهیم سیال و تمثیل‌های خلاقانه: الگوهای کامپیوتری از طرز کار اولیه‌ی فکر» بود. بر طبق داده‌های وب‌سایت آتلانتیک، این کتاب توسط جان وینرایت، یک محقق علوم کامپیوتر خریداری شد که در آن زمان از وی برای تست نسخه‌ای آزمایشی از وب‌سایت دعوت به عمل آمده بود.

به گفته‌ی خود وین‌رایت، وی زمانی که در اداره مشغول به کار بود، با استفاده از یک اتصال T-1، این کتاب را سفارش داد.

۱۹۹۹: کارت‌های اعتباری و مزایده

Amazon 1999 Homepage

تا سال ۱۹۹۹، یعنی اندکی بیش از ۴ سال از شکل‌گیری سایت، آمازون کسب‌وکار خود را با فروش ویدئو و محصولات الکترونیکی گسترش داد. از آنجایی که در آن زمان کارت‌های الکترونیکی محبوبیت زیادی داشتند، آمازون این کارت‌ها را نیز به اقلام قابل فروش خود افزود. آمازون علاوه بر این، سرویس مزایده‌ی زنده‌ی خود را نیز راه‌اندازی کرد.

سه عنوان برتر کتاب در آن زمان شامل موارد زیر بود:

هری پاتر و زندانی آزکابان، هری پاتر و سنگ جادو و هری پاتر و تالار اسرار.

۲۰۰۴: یک فروشگاه کامل و موتور جستجوی اختصاصی

Amazon 2004 Homepage

تا سال‌های ابتدایی دهه‌ی اول ۲۰۰۰، آمازون ظاهر وب‌سایت خود را تکامل بخشیده بود. پس از افزودن لوازم خانگی، محصولات کودک و محصولات زیبایی، آمازون بیش از پیش به غول خرده‌فروشی که امروزه می‌شناسیم و عاشق آن هستیم تبدیل شد. با شروع کار بخش مواد غذایی که در مراحل آزمایشی خود به سر می‌برد، این شرکت به‌زودی در عرصه‌ی سفارش و ارسال غذا نیز فعال خواهد شد.

در سال ۲۰۰۴، آمازون یک موتور جستجو به نام A9 عرضه کرد. این موتور جستجو در واقع متشکل از صفحات آنلاین زردرنگی به همراه تصاویر مختلف بود. A9 قابلیتی به نام بلاک ویو ارائه می‌داد که مشابه نسخه‌ی ابتدایی قابلیت استریت ویوی نقشه‌های گوگل بود. A9 هر فهرست را در قسمت مخصوص خود، به همراه یک تصویر از نمای جلوی فروشگاه یا اداره‌ی هر کسب‌وکار قرار می‌داد.

۲۰۰۸: فروش کیندل و به‌روزرسانی صفحه‌ی خانگی

Amazon 2008 H

در سال ۲۰۰۸، دی‌وی‌دی هنوز محبوب بودد و کتاب‌خوان کیندل که آمازون آن را در انتهای سال عرضه کرد، یک محصول انقلابی بود. گروهی که مسئول توسعه‌ی نمونه‌ی اولیه کیندل بود، در ابتدا نام آن را فیونا گذاشت؛ اما بزوس بعدا نام آن را به کیندل فایر (برافروختن آتش) تغییر داد؛ زیرا مفهوم این نام برای وی جذاب‌تر بود.

۲۰۱۲: خانواده‌ی کیندل

Amazon 2012 Homepage

تا سال ۲۰۱۲، کیندل به موفقیتی بزرگ دست یافته بود و آمازون در حال عرضه‌ی مدل‌های متنوعی از آن، شامل یک تبلت تمام‌رنگی بود. در همان زمان، آمازون با به‌روزرسانی صفحه‌ی خانگی خود، به جذابیت آن بیش از پیش افزود.

با در اختیار داشتن ۳۵ بخش اصلی شامل اپلیکیشن‌های اندروید، ویدئوهای لحظه‌ای و نرم‌افزار، آمازون به فروشگاهی بدون رقیب تبدیل شده بود.

امروز: فروشگاهی به‌معنای واقعی برای همه چیز

Amazon 2017 Homepage

صفحه‌ی خانگی و کسب‌وکار فعلی آمازون، ماحصل استعداد و نبوغ کارآفرینانه‌ی بزوس محسوب می‌شود. این شرکت حوزه‌ی کاری خود را تا حدی گسترش داده که امروزه فروش هرگونه محصول ممکن از خواروبار تا محصولات الکترونیکی را تحت پوشش درآورده است. اکنون در قسمت بالای صفحه‌ی فهرست راهنمای تمام بخش‌ها نوشته شده است: بزرگ‌ترین فروشگاه زمین.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات