آیا استعفا دادن آخرین راه حل است؟

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
استعفا دادن از یک موقعیت شغلی، تنها راه بهتر کردن شرایط نیست. بسیاری از مشکلات تنها با صحبت کردن و کمی صبوری از بین می‌روند.
تبلیغات

برخی تغییراتی که در محیط کار رخ می‌دهند می‌توانند بسیار ناخوشایند باشند. در چنین شرایطی همه‌ی ما به تغییر دادن محل کار خود فکر می‌کنیم. حتی اگر از موقعیت فعلی خود راضی باشیم، دوست داریم شانسمان را در شرکت‌های دیگر هم امتحان کنیم. قبل از اینکه هر تصمیم جدی در مورد آینده‌ی شغلی خود بگیرید، یک نفس عمیق بکشید و دوباره با خودتان فکر کنید. بسیاری از افراد بعد از تصمیم عجولانه و استعفا دادن از کار خود پشیمان می‌شوند. گاهی اوقات استعفا دادن تنها گزینه نیست و به‌جای به‌روزرسانی رزومه‌ی کاری می‌توان شرایط را بهبود داد. ما در این مقاله‌ی زومیت به بررسی ۳ مورد از شرایطی می‌پردازیم که برای همه‌ی کارمندان ناخوشایند هستند؛ همچنین به شما می‌گوییم که در این شرایط بهتر است چه کاری انجام دهید.

quit job

۱- افراد مورد علاقه‌ی شما به فکر تغییر شغل هستند

همه‌ی ما در محیط کار، به یک یا چند نفر از همکاران خود علاقه‌ی بیشتری داریم. این افراد معمولا به ۲ دسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول همکارانی هستند که از موقعیت شغلی بهتری نسبت به ما برخوردارند و سابقه‌ی کاری بیشتری دارند. ما این افراد را الگوی خودمان قرار می‌دهیم و می‌خواهیم مانند آن‌ها باشیم. دسته‌ی دوم همکارانی هستند که رابطه‌ی خوبی با آن‌ها داریم و اغلب زمان خود را با آن‌ها سپری می‌کنیم. حال تصور کنید که یکی از این افراد برای موقعیت شغلی در شرکت دیگری درخواست داده باشد. اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد این است که آیا ما هم باید به فکر تغییر محل کار خود باشیم؟ پاسخ این سؤال در اکثر مواقع «خیر» است.

در چنین شرایطی چه کاری انجام دهیم؟

شرایط کاری هر شخصی متفاوت است و نمی‌توان گفت همه در چنین شرایطی باید در موقعیت فعلی خود باقی بمانند. اما ترک محل کار تنها به دلیل تقلید از فرد مورد علاقه‌، کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. درست است که کار کردن در این شرایط سخت است؛ اما به مرور زمان همه چیز عادی می‌شود و طرز تفکر شما نیز تغییر خواهد کرد. بنابراین قبل از اینکه برای استعفا دادن عجله کنید، کمی زمان بگذارید و درباره‌ی موقعیت شغلی خود خوب فکر کنید. نکات مثبت و منفی آن را یادداشت کنید و تا زمانی که نکات مثبت آن بیشتر است، باید فکر استعفا دادن را از ذهن خود بیرون کنید.

۲- کارهایی به شما داده می‌شود که جزو وظایفتان نیست

شما اولین شخصی نیستید که مجبور است در محیط کار خود کارهایی انجام دهد که جزو وظایف تعریف‌شده‌ی او نیست. هر شخصی کارهای خودش را دارد و برای انجام کارهای بیشتر، باید اضافه‌کاری انجام دهد. در این شرایط آسان‌ترین کار این است که به رئیستان بگویید کار کردن در این شرکت را هیچ ‌موقع دوست نداشته‌اید و اکنون می‌خواهید استعفا دهید.

در چنین شرایطی چه کاری انجام دهیم؟

فراموش نکنید که وظایف شما بنا به دلایل خاصی محول شده است. درواقع شما به‌نوعی برای آن کار انتخاب شده‌اید و باید این موضوع را به خودتان یادآوری کنید. شاید قصد رئیستان از انجام چنین کاری این باشد که بخواهد به شما ترفیع بدهد. زمانی که دلیل این موضوع را متوجه شوید، تصمیم بهتری در مورد آن خواهید گرفت. بنابراین از فکر استعفا دادن بیرون بیایید و با مدیر خود در رابطه با این موضوع صحبت کنید. به او بگویید که بابت انجام دادن پروژه‌های جدید هیجان‌زده هستید و می‌خواهید از اولویت‌بندی‌های خود مطمئن شوید. همچنین در مورد دلیل اضافه شدن وظایف بیشتر نیز از او سؤال بپرسید. اگر پاسخی که گرفتید نتوانست شما را راضی کند، آنگاه تصمیم جدی‌تری در رابطه با این موضوع بگیرید.

quit job

۳- مدیر جدیدی برای شما در نظر گرفته می‌شود

گاهی اوقات مدیران بخش‌های متفاوت یک شرکت به‌طور متناوب عوض می‌شوند. هر مدیری دارای شخصیت متفاوتی است؛ به همین دلیل شناختن و عادت کردن به شیوه‌ی کاری او کمی زمان می‌برد. بعضی از کارمندان تحمل فشار ناشی از این موضوع را ندارند و بعد از مدتی تحمل خود را از دست می‌دهند. بهترین کار این است که صبور باشید و پیشرفت خودتان را در اولویت قرار دهید.

در چنین شرایطی چه کاری انجام دهیم؟

متأسفانه هیچ راهی برای مقابله با این شرایط وجود ندارد. تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که ببینید چگونه می‌توانید با مدیر جدید ارتباط برقرار کنید. شاید مجبور باشید کمی اضافه‌کاری انجام دهید. اما مطمئن باشید به‌محض اینکه با روش کاری او آشنا شوید، فشار و اضطراب کمتری احساس خواهید کرد. اگر تلاش‌هایتان فایده نداشت و تحت هیچ شرایطی نتوانستید مدیر جدید را راضی کنید، آنگاه به دنبال شغل جدید باشید.

اگر شما هم در شرایطی هستید که نمی‌دانید باید به دنبال موقعیت شغلی جدید باشید یا خیر، بهتر است شرایط را دوباره در ذهن خود مرور کنید. بسیاری از مشکلات محیط کار با صحبت کردن و صبوری حل می‌شوند و نیازی نیست وقت و انرژی خود را روی پیدا کردن شغل جدید متمرکز کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات