شکایت تولیدکنندگان محصولات اپل از کوالکام به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین آنتی تراست

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
چهار کمپانی تولیدکننده‌ی محصولات سخت‌افزاری اپل با ادعای زیر پا گذاشتن قوانین رقابتی، از کوالکام شکایت کردند.
تبلیغات

به گزارش رویترز، کوالکام در جریان نزاع پتنتی خود با اپل، باید در دادگاه حاضر شود و به شکایت چهار کمپانی تولیدکننده‌ی محصولات اپل در مورد اتهام زیر پا گذاشتن قوانین آنتی تراست پاسخ دهد.

اطلاعات ارائه‌شده نشان از آن دارند که چهار کمپانی فاکسکان، پگاترون، کُمپال و ویسترون به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین آنتی تراست، از کوالکام شکایت کرده‌اند. این چهار کمپانی دادخواست خود را روز سه‌شنبه تسلیم دادگاه منطقه‌ای جنوب ایالات کالیفرنیا کرده‌اند. به نظر می‌رسد این شکایت در پاسخ به فشارهایی باشد که از جانب کوالکام به این کمپانی‌ها به‌منظور پرداخت حق پتنت‌هایش وارد می‌شود.

بر اساس سخنان تئودور بوتروس، وکیل چهار کمپانی مورد نظر در این پرونده، کوالکام به‌صورت علنی تأیید کرده است که شکایت از این چهار کمپانی رابطه‌ی مستقیم با اپل دارد و به‌نوعی تنبیه این چهار کمپانی به دلیل همکاری با اپل است. بوتروس شکایت چهار کمپانی را مطرح کردن خواسته و دفاع این چهار کمپانی در برابر کوالکام عنوان کرده است.

اپل در ماه ژانویه‌ی سال جاری با طرح شکایتی از کوالکام، این کمپانی را به دلیل فسخ تخفیف یک میلیارد دلاری برای اپل تحت تعقیب قرار داد. اپل اعلام کرده است که کوالکام در واکنش به همکاری اپل با رگولاتوری کره‌ی جنوبی که در نهایت منجر به جریمه‌ی کوالکام شد، این تخفیف یک میلیارد دلاری را باطل کرده است. اپل همچنین علاوه بر شکایت، از کمپانی‌هایی که محصولات سخت‌افزاری این کمپانی را تولید می‌کنند، خواسته است حق پتنت کوالکام را به این کمپانی پرداخت نکنند. این موضوع در نهایت باعث شدکوالکام در ماه می شکایتی از کمپانی‌های مورد نظر در دادگاه مطرح کند.

کوالکام را باید بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی نیاز اپل به مودم‌های مورد استفاده در آیفون و سایر محصولاتش خواند. کوالکام در کنار فروش مودم، از محل دریافت حق پتنت فناوری‌هایش نیز کسب درآمد می‌کند.  درِک آبرلی، یکی از مدیران کوالکام، در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

با وجود ادعای اپل علیه کوالکام برای نادیده گرفتن تخفیف یک میلیارد دلاری، تولیدکنندگان محصولات اپل موظف هستند حق پتنت این کمپانی را تحت قراردادی که بین طرفین امضا شده است، پرداخت کنند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط یکی از منابع نزدیک به اپل، کوپرتینویی‌ها با تقبل هزینه‌ی دعاوی این چهار کمپانی، از آن‌ها برای کشاندن کوالکام به دادگاه حمایت می‌کند.

به نظر می‌رسد اختلاف دو کمپانی و عدم پرداخت حق پتنت کوالکام تأثیر پررنگی در درآمدزایی کوالکام خواهد داشت. تحلیل‌گران پیش‌بینی خود از درآمد کوالکام طی سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ را از ۶ میلیارد دلار به ۵.۲ میلیارد دلار کاهش داده‌اند. استیو مالنکوف، مدیرعامل کوالکام، عنوان کرده است که اختلاف با اپل در بیرون از راهروهای دادگاه و با مذاکره بین طرفین حل خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات