نسل سوم شبکه علمی کشور امروز به بهره‌برداری رسید

یک‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
نسل سوم شبکه علمی کشور، امروز ۱۱ تیر ۱۳۹۶ با حضور وزیر ارتباطات و وزیر علوم به بهره‌برداری رسید.
تبلیغات

نسل سوم شبکه علمی کشور، امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سازمان امور دانشجویان به بهره‌برداری رسید.

نسل سوم شبکه علمی کشور، شبکه‌ی خدمات گرا و شاهراه اجرایی نقشه جامع علمی کشور است که با هدف ارائه خدمت‌های جدید ارزش افزوده، محتوایی و اطلاعاتی ایجاد شده است. کاربران نسل سوم شبکه علمی کشور، مجموعه‌ای از دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی، مراکز درمانی آموزش پزشکی، حوزه‌های علمیه و کتابخانه‌های تخصصی در سراسر کشور خواهند بود.

برنامه‌ی کسب و کار شبکه علمی کشور به‌گونه‌ای طراحی شده است که هیچ مشترکی مصرف‌کننده صرف نیست و خود تولیدکننده‌ی خدمات و محتوا است و می‌تواند چرخه اقتصادی اپراتور شبکه علمی کشور را به تمام مشترکان آن گسترش دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم امروز با ابراز امیدواری نسبت به آینده‌ی این پروژه، گفت: 

در دنیای امروز دانشگاه‌ها در کنار تولید علم به مرکز تولید ثروت تبدیل شده‌اند و با شکل‌گیری مهارت و علم، ثروت می‌آید و پیشرفت حاصل می‌شود. همان‌طور که بسیاری از دانشگاه‌های کشورها مراکز رشدی به‌عنوان بنگاه هستند و در جهت توسعه اقتصادی و فناوری نقش‌آفرینی می‌کنند.

واعظی در توضیح علت تأخیر دوساله در اجرای فاز سوم این پروژه گفت:

نمی‌خواستیم یک کار تبلیغی و فانتزی انجام دهیم.

 این شبکه به سرعت‌بخشی و هم‌افزایی تولید محتوای فاخر در کل کشور کمک می‌کند، با اتصال به شبکه‌های علمی دنیا از تجربه‌های دیگران استفاده می‌کنیم و با راه‌اندازی شبکه علمی کشور، تعرفه از سازوکار دیگری تبعیت می‌کند و به‌مراتب ارزان‌تر می‌شود.

به گفته‌ی واعظی، وظیفه‌ی تولید محتوا برای این شبکه بر عهده‌ی دانشگاه‌ها است. اساتیدی که تدریس می‌کنند، دانشجویانی که تحقیق می‌کنند و پایان‌نامه‌هایی که تدوین می‌شوند و مجله‌هایی که در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها موجود هستند از منابع تولید این محتوا هستند که در این شبکه با هم هم‌افزایی می‌کنند.

وزیر علوم نیز در این مراسم گفت:

شبکه علمی کشور، شبکه‌ای مستقل بوده که مراکز علمی و پژوهشی را به یکدیگر وصل می‌کند و می‌تواند به شبکه‌های علمی بین‌المللی همچون شبکه‌های علمی اروپا متصل شود.

محمد فرهادی همچنین اعلام کرد طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این شبکه پس از شهر تهران، کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها تا قبل از پایان سال ۹۸ در سراسر کشور قابل دسترس خواهد بود. این شبکه تنها در تهران ۲۵۰۰ نقطه دانشگاهی را به هم متصل می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات