طرح انقلابی در خودروی خورشیدی لایت یر وان

دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
لایت یر وان خودرویی خورشیدی است که با آن می‌توان تا ۲۰ هزار کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ کردن خودرو پیمود.
تبلیغات

دو سال پیش و در رقابت جهانی خودروهای خورشیدی که در استرالیا برگزار شد،‌ تیم آیندهوون که متشکل از دانشجویانی از دانشگاه فنی آیندهوون هلند بود، توانستند خودروی خورشیدی خود به نام استلا را با مصرف انرژی مثبت بسازند. به این معنی که مقدار انرژی که توسط این خودرو تولید می‌شود از مقدار انرژی که مصرف می‌کند، بیشتر است. 

خودروی خورشیدی استلا

حالا تعدادی از اعضای همان تیم، استارتاپی به نام لایتیر (Lightyear) راه انداخته‌اند. لایت‌یر گفته است که اولین محصول این استارتاپ یعنی لایت‌یر وان (Lightyear One)، سدانی الکتریکی با چهار چرخ محرک است و می‌تواند مسافت ۸۰۰ کیلومتر را با باتری پر طی کند. البته در آب و هوای گرم و آفتابی، این خودرو قادر خواهد بود باتری خودش را با استفاده از سلول‌های خورشیدی شارژ کند. 

بنابراین آن دسته از صاحبان این خودرو که در کشوری با آب و هوای گرم و آفتابی زندگی می‌کنند، قادر خواهند بود ماه‌ها بدون شارژ کردن خودرو به رانندگی بپردازند. مدت‌زمانی که صاحبان این خودرو می‌توانند بدون نیاز به شارژ کردن آن طی کنند، بسته به شهرها و کشورهای مختلف، متفاوت خواهد بود. در سایت لایت یر وان،‌ مسافت تخمینی برای بعضی از شهرها ارائه شده است. لایت یر پیش‌بینی کرده است که این خودرو بتواند در مادرید تا ۱۷ هزار کیلومتر و در جزیره هاوایی تا ۲۰ هزار کیلومتر را بدون نیاز به وصل شدن به شارژر بپیماید. همچنین با استفاده از ایستگاه‌های مخصوص شارژ خودروهای الکتریکی،‌ این خودرو پس از یک ساعت انرژی لازم برای طی کردن مسافت ۱۱۰ کیلومتری را به دست خواهد آورد.

لایت یر وان

از این خودرو، اطلاعات زیادی منتشر نشده است و اکثر اطلاعات موجود به بخش پرسش و پاسخ سایت این استارتاپ هلندی مربوط می‌شوند. لایت‌یر گفته است که خودرو در شرایطی که امکان شارژ کردن خودش را نداشته باشد (مانند شب یا آب و هوای ابری) می‌تواند مسافت ۸۰۰ کیلومتر را بپیماید که برای یک خودروی الکتریکی مسافت زیادی است. می‌توانید آن را با تسلا مدل S با باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی مقایسه کنید که با شارژ کامل می‌تواند مسافتی ۶۱۳ کیلومتری را طی کند.

لایت‌یر برای اولین خودرو و برای عملی کردن وعده‌هایش، به باتری بسیار بزرگی نیاز خواهد داشت، مگر این‌که این استارتاپ به تکنولوژی خاصی در زمینه‌ی باتری رسیده باشد که پیش از این وجود نداشته است و بتواند از وزن و حجم باتری بکاهد. همچنین خودرویی که برای رانندگی در شهر قانونی باشد با خودرویی که در یک رقابت دانشجویی ساخته شده است، متفاوت خواهد بود و رسیدن به مصرف انرژی مثبت همانند استلا، برای لایت‌یر وان یک چالش خواهد بود. این خودروی شهری به ویژگی‌های ایمنی و رفاهی زیادی برای قانونی شدن نیاز خواهد داشت که وزن آن را افزایش می‌دهند. افزایش وزن باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود. برای جبران این مصرف انرژی بیشتر، نیاز به سلول‌های خورشیدی بیشتری است که آن‌ها هم باعث افزایش وزن می‌شوند و این چرخه ادامه می‌یابد.

لایت‌یر می‌گوید آیرودینامیک این خودرو و برخی از ویژگی‌های آن مانند استفاده از فیبر کربن که باعث کاهش وزن خودرو می‌شود، مصرف انرژی را کمتر می‌کنند؛ ولی وزن زیاد باتری باز هم یک مسئله‌ی مهم و حل‌نشده خواهد بود. با این حال، سرمایه‌گذارانی که در حال همکاری با لایت‌یر هستند، قبلا هم در حوزه‌ی خودروهای خورشیدی فعالیت داشته‌اند و اعتماد این سرمایه‌گذاران به این استارتاپ، باعث می‌شود ایده‌ی خودرویی که خودش را شارژ می‌کند، باورپذیرتر باشد.

نمای عقب لایت یر وان

در سایت لایت‌یر به همکاری با چندین شرکت دیگر برای ساخت این خودرو اشاره شده، ولی نام این شرکت‌ها گفته نشده است. در مورد تعمیرات این خودرو هم تلاش شده است نیاز خودرو به تعمیر تا حد امکان کاهش یابد. از آنجا که لایت‌یر هنوز شرکت بزرگی نیست و نمی‌تواند نمایندگی‌هایی برای سرویس‌دهی به مشتریانش در سراسر دنیا داشته باشد، در صورتی که خودرو نیاز جدی به سرویس داشته باشد،‌ راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای مشتریان فرستاده خواهد شد تا خودشان کار تعمیر را انجام دهند. 

 این خودرو قرار است در سال ۲۰۱۸ رونمایی شود. پس از آن در سال ۲۰۱۹، ۱۰ دستگاه از آن به فروش خواهد رسید و ۱۰۰ دستگاه دیگر در سال ۲۰۲۰ در اروپا و ایالات متحده به فروش می‌رسند. در حال حاضر لایت‌یر وان در سایت این استارتاپ با پرداخت مبلغ ۱۹ هزار یورو پیش‌فروش می‌شود و پیش‌بینی می‌شود قیمت نهایی آن  ۱۱۹ هزار یورو باشد.

در ادامه می‌توانید تیزر منتشرشده از این خودرو را ببینید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات