مایکروسافت: ویندوز 10 آرم در گوشی‌های فعلی ارائه نخواهد شد

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت در جدید‌ترین بیانیه‌ی خود اعلام کرد که هدف ویندوز ۱۰ مبتنی بر معماری آرم، ارائه‌ی یک تجربه‌ی دسکتاپ است و از این‌رو روی گوشی‌های موبایل فعلی عرضه نخواهد شد.
تبلیغات

ویندوز ۱۰ آرم قرار است تا انتهای سال جاری روی دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌های اسنپدراگون کوالکام عرضه شود؛ اما جو بلفیوره، معاون ارشد بخش دستگاه‌های ویندوزی مایکروسافت، اخیرا تأیید کرد که این نسخه از ویندوز در گوشی‌های همراه فعلی ارائه نخواهد شد. اگر پیش از این تصور می‌کردید که به‌زودی اجرای کامل ویندوز ۱۰ در گوشی‌های فعلی میسر خواهد شد؛ باید بدانید که این امر به چند دلیل واضح، غیر ممکن خواهد بود.

جو بلفیوره، توضیح داد که ویندوز ۱۰ مبتنی بر معماری آرم، قرار است تجربه‌ی کامل کامپیوترهای شخصی را روی دستگاه‌هایی ارائه کند که به‌واسطه‌ی استفاده از پردازنده‌های آرم، عمر باتری بالایی دارند. تجربه‌ای که مایکروسافت قصد ارائه‌ی آن را دارد، یک تجربه‌ی کامل از کامپیوترهای شخصی است؛ به این مفهوم که ویندوز ۱۰ مبتنی بر معماری آرم، در دستگاه‌های ویندوزفون فعلی قابل اجرا نخواهد بود. بلفیوره علاوه بر این افزود که توسعه‌ی موبایل روی آرم، نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی توسط مایکروسافت است. با توجه به اینکه کاربران ویندوز موبایل، بیش از پیش در حال مهاجرت به پلتفرم‌های دیگر هستند؛ این سرمایه‌گذاری بدون شک برای ردموندی‌ها قابل توجیه نیست.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

هدف پروژه‌ی ویندوز ۱۰ آرم، ارائه‌ی تجربه‌ی کامپیوترهای شخصی در دستگاه‌های مجهز به معماری آرم و طول عمر باتری بالا است؛ بنابراین، تجربه‌ی استفاده از آن، تجربه‌ای مبتنی بر کامپیوترهای شخصی و نه موبایل خواهد بود. برای تجربه‌ی موبایل روی آرم، ما ویندوز ۱۰ موبایل را داریم. هدف ویندوز ۱۰ مبتنی بر معماری آرم، ارائه‌ی یک تجربه‌ی دسکتاپ است تا کاربران ویندوزی از طول عمر باتری بالای این پردازنده‌ها بهره‌مند شوند.مسئله‌‌ی قابل توجه بعدی در مورد ویندوز ۱۰ آرم، ساخت نرم‌افزار مخصوص معماری آرم است. قرار دادن یک نسخه از ویندوز روی آن‌ها، به‌آسانی انجام نمی‌گیرد. این سیستم‌عامل با چیزی به نام ‌BSP ترکیب شده است. BSP زبان ارتباطی بین نرم‌افزار و سخت‌افزار است. تهیه‌ی نسخه‌ای از ویندوز که قادر به برقراری ارتباط با BSP و معماری آرم باشد، نیازمند کار ویژه‌ای است. ما در حال حاضر، سیستم‌عامل را با باینری‌های مشابه می‌نویسیم و شما آن را روی طیف وسیعی از کامپیوترهای شخصی اجرا می‌کنید؛ اما داستان ویندوز ۱۰ آرم به‌کلی متفاوت است و سازگاری آن با سیستم‌های روی چیپ آرم نیازمند صرف زمان بیشتری است. بنابراین، ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها روی طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های آرم، چالش بیشتری برای ما ایجاد می‌کند. آن‌ها کاملا متفاوت هستند و موجب وقفه در عرضه‌ی به‌روزرسانی‌ می‌شوند. متأسفانه هرچقدر میزان استفاده از این دستگاه‌ها کمتر باشد، صرف وقت و انرژی بیشتر روی آن‌ها، توجیهی نخواهد داشت.
Windows 10 Arm

برای اجرای کامل ویندوز ۱۰ روی نمایشگر یک گوشی موبایل، مایکروسافت ناچار به انجام تغییرات مهمی در رابط کاربری سیستم‌عامل خواهد بود. اینکه یک سیستم عامل دسکتاپ را در یک موبایل قرار دهیم و انتظار عملکرد مناسب از آن داشته باشیم، منطقی نخواهد بود؛ به‌خصوص که نمایشگرهای موبایل در مقایسه با کامپیوترهای شخصی بسیار کوچک هستند. ارائه‌ی تجربه‌ی کامل کامپیوترهای شخصی برای موبایل‌ها، در حالت کانتینیوم، منطقی‌تر خواهد بود و مایکروسافت نیز در حال حاضر با پروژه‌ی سی‌شل در حال حرکت به‌سوی آن است.

مایکروسافت به‌شدت در حال توسعه‌ی نمونه‌های اولیه‌ی گوشی هوشمند پرچم‌دار بعدی خود است. این شرکت پیش از این، برخی از نمونه‌های اولیه‌ی یادشده، نظیر گوشی مک‌لارن را با فناوری لمس سه‌بعدی آزمایش کرده بود که خبر تغطیلی آن بعدا به بیرون درز کرد. مایکروسافت برخی از ویژگی‌های مک‌لارن را روی برخی از نمونه‌های اولیه‌ی لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس‌ال آزمایش کرد؛ اما این ویژگی‌ها در نهایت از محصول نهایی حذف شد. این شرکت حتی برخی از ویژگی‌های مورد بحث را روی گوشی نورث‌استار (یا لومیا ۹۶۰) آزمایش کرد؛ اما این گوشی هم به یک محصول واقعی تبدیل نشد. پتنت‌های ثبت‌شده‌ی اخیر توسط مایکروسافت نشان می‌دهند که این شرکت برای عرضه‌ی پرچم‌دار بعدی موبایل خود، در حال توسعه‌ی محصولی کاملا متفاوت است؛ محصولی که احتمالا نوعی طراحی تاشو خواهد داشت.

مایکروسافت برای توسعه‌ی کسب‌وکار موبایل خود، در حال انجام کارهای شگفت‌انگیز، هم در بخش نرم‌افزار و هم سخت‌افزار است. این محصول شگفت‌انگیز هرچه باشد؛ از آنجایی که تمام اقدامات قبلی به نحو غم‌انگیزی شکست خورده‌اند، یک محصول حیاتی برای مایکروسافت محسوب می‌شود و انتظار می‌رود برخلاف ویندوزفون ۸.۱، جامعه‌ی ویندوزفون را نسبت به آینده‌ی این پلتفرم امیدوار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات