حمله سایبری با گستره جهانی ضرری ۵۳ میلیارد دلاری به بار می آورد

دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
برآوردهای انجام‌شده نشان می‌دهند که یک حمله‌ی سایبری با گستره‌ی جهانی، می‌تواند ضرری ۵۳ میلیارد دلاری ایجاد کند که با بلایای طبیعی برابری می‌کند.
تبلیغات

بنا بر گزارش جدید رویترز، یک حمله‌‌‌ی سایبری با گستره‌ی جهانی، می‌تواند ضرری ۵۳ میلیارد دلاری به بار آورد که با ضررهای به‌جامانده از حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله برابری می‌کند. برای مثال ضرر ۵۳ میلیارد دلاری حمله‌ی سایبری مورد نظر می‌تواند با طوفان بزرگ سندی که در سال ۲۰۱۲ بخش‌هایی از آمریکا را درنوردید برابری کند.

این گزارش با همکاری Cyence بر اساس یک حمله‌ی فرضی بسیار بزرگ روی سرویس‌های ابری که امروزه مشغول به ارائه‌ی خدمات هستند، تهیه شده است. بسیاری از کسب‌وکارها سرویس‌های خود را بر پایه سرور‌های مبتنی بر کلاد ارائه می‌دهند که توسط کمپانی‌های بزرگی نظیر گوگل، آمازون و مایکروسافت ارائه می‌شود.

اصلی‌ترین چالشی که باعث شده است چنین برآوردهایی انجام شود، مشکل کمپانی‌های بیمه‌گر برای تأمین خسارتی است که احتمالا در صورت وقوع یک حمله‌ی سایبری باید پرداخت کنند. نبود داده‌های مناسب و همچنین تخمین‌های مناسب در رابطه با میزان ضرر احتمالی واردشده به کسب‌وکارها، باعث شده است کمپانی‌های بیمه نتوانند اعداد و ارقام مناسبی از میزان تعهدات و همچنین مبالغ دریافتی در اختیار داشته باشند.

همان‌طور که می‌دانید، تمام کامپیوترهای جهان در ماه می با باج افزاری با نام واناکرای دست و پنجه نرم کردند که ضرری ۸ میلیارد دلاری به ارمغان آورد. این باج افزار، رایانه‌ها در بیش از ۱۰۰ کشور جهان را تحت تأثیر قرار داده بود. اما این تنها باج افزار در ماه‌های اخیر نبود که به شبکه‌های رایانه‌ای حمله کرد. در ماه ژوئن نیز باج افزاری با نام پتیا در شبکه‌های کامپیوتری پخش شد که نتیجه‌ی آن وارد آمدن ضرر ۸۵۰ میلیون دلاری بود. همچنین باید به اخطار دولت آمریکا در رابطه با انتشار بدافزار‌ها و حمله‌های هکری برای درگیر کردن نیروگاه‌های اتمی نیز اشاره کرد که می‌تواند از نظر مالی خسارات بسیار زیادی به‌جای بگذارد.

سناریوی آزمایش انجام‌شده به این ترتیب است که طی آن، هکرها کدی را در سرورهای ابری قرار می‌دهند که تأثیر مخرب آن یک سال بعد با انتشار در شبکه‌های رایانه‌ای متعدد از قبیل بانک‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و سایر موارد به‌روشنی دیده خواهد شد. تخمین‌ها نشان از این دارند که خسارت واردشده توسط چنین حمله‌ای از ۴.۶ میلیارد دلار تا ۵۳ میلیارد دلار متغیر است. بیشترین ضرر احتمالی واردشده می‌تواند تا ۱۲۱ میلیارد دلار افزایش یابد.

با توجه به سیاست‌های کنونی کمپانی‌های بیمه‌گر، در حال حاضر تنها ۴۵ میلیارد دلار از خسارت‌های واردشده قابل جبران توسط این کمپانی‌ها است. میانگین خسارت واردشده در اثر هک کردن سیستم‌عامل‌ها، از ۹.۷ تا ۲۸.۷ میلیارد دلار متغیر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات