بررسی وضعیت مالی همراه اول؛ سهم بازار اپراتور اول ۶۰ درصد است

دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیر عامل همراه اول درآمد، سود، هزینه‌ی پروژه‌ها و وضعیت این شرکت در بورس را به‌طور کامل تشریح کرد.
تبلیغات

دیروز همراه اول با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسمی از ۱۱ پروژه‌ی مرتبط خود با فاز ۳ شبکه ملی اطلاعات به ارزش ۱۴۷۵ میلیارد تومان رونمایی کرد. در جریان این مراسم مدیرعامل همراه اول علاوه بر تشریح دستاوردهای این شرکت، وضعیت مالی آن را نیز شرح داد.

وضعیت درآمد و سود همراه اول

وحید صدوقی گزارشی از درآمد و سود همراه اول در سه بازه‌ی زمانی ارائه کرد. بنا بر آمار ارائه‌شده، درآمد همراه اول در بازه‌ی زمانیِ ۴ سالِ قبل از خصوصی‌سازی ۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، در ۴ سال ابتداییِ خصوصی‌سازی ۲۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و در دوره‌ی ۴ ساله‌ی دولت یازدهم ۳۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

سود شرکت ارتباطات سیار در این بازه‌های زمانی از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد و در دوره‌ی اخیر به ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

هزینه‌ی پروژه‌های اجراشده‌ی همراه اول در ۴ سال اخیر

صدوقی همچنین به تشریح هزینه‌های پروژه‌های کلان ملیِ این شرکت در دولت یازدهم پرداخت. به گفته‌ی وی، در ۴ سال اخیر بیش از ۸ هزار میلیارد تومان صرف پروژه‌های این شرکت شده است. توسعه‌ی باند پهن ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان، نوسازی و ارتقاء شبکه در ۲ سال قبل ۴ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان و افتتاح شبکه ملی اطلاعات هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان برای این شرکت هزینه داشته‌اند.

همراه اول طی این ۴ سال، ۱۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به خزانه‌ی دولت پرداخت کرده است، این رقم قبل از خصوصی‌سازی حدود ۴ هزار میلیارد تومان بود.

همراه اول

وضعیت همراه اول در بورس

وحید صدوقی در تشریح وضعیت همراه اول در بورس گفت:

سعی همراه اول بر شفافیت در صورت‌های مالی و بورس است و طی ۴ سال گذشته همواره در بورس گزارش مقبولی دریافت کرده‌ایم.

صدوقی با اشاره به اینکه مجمع عمومی عادی سالیانه‌ی همراه اول در فرودین یا اوایل اردیبهشت هر سال برگزار می‌شود، گفت:

این تقریبا بی‌نظیر است که شرکتی با گردش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در اولین ماه سال از بورس گزارش مقبول دریافت کند.

به گفته‌ی مدیر عامل همراه اول، طی دو سال اخیر رتبه‌ی همراه اول در شاخص شفافیت و اطلاع‌رسانی و کیفیت صورت‌های مالی از ۱۳۳ به ۱۳ رسیده‌ است. همچنین ارزش بازار همراه اول طی ۴ سال اخیر از ۸ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان به ۱۴ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

سهم همراه اول از بازار

صدوقی اعلام کرد که سهم بازار همراه اول طی ۱۸ ماه اخیر با توجه به نوسازی‌هایی که این شرکت در شبکه‌ی خود انجام داده، از ۵۷ درصد به ۵۹ درصد رسیده است؛ اگر آمار رومینگ ملی نیز به این آمار اضافه شود، تقریبا روزی یک میلیون و صد هزار مشترک از مشترکان سایر اپراتورها از شبکه‌ی همراه اول استفاده می‌کنند و سهم بازار را برای همراه اول به ۶۰ درصد می‌رسانند.

مطابق آمار، در همین یک سال اخیر همراه اول ۱۴۰ سرویس ارزش افزوده ایجاد کرده است.

مثلث اقتصادی بین دولت، بخش خصوصی و دانشگاه

وزیر ارتباطات همکاری سه بخش دولتی، خصوصی و دانشگاهی را عامل تحول اقتصادی کشور دانست و در خصوص فعالیت‌های همراه اول گفت:

 آینده‌ی اقتصاد در دست بخش خصوصی است و دولت نقش تسهیل‌کننده، حمایتی و هدایتی دارد. چیزهایی که دانش‌بنیان هستند تولید ثروت خواهند کرد و اقتصاد را تضمین می‌کنند و در این مسیر اشتغال نیز ایجاد خواهد شد و این دقیقا همان کاری است که همراه اول انجام داده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات