بیوگرافی ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل

چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
ساندار پیچای با خدمات چشمگیری نظیر معرفی گوگل کروم و توسعه‌ی اندروید، به ارزشمندترین مهره‌ی لری پیج در این شرکت تبدیل شد و پس از او، به مقام مدیرعاملی گوگل رسید.
تبلیغات

ساندار-راجان پیچای، در تاریخ ۱۲ جولای سال ۱۹۷۲، در شهر مادورای ایالت تامیل نادو هندوستان، در خانواده‌ای با سطح مالی پایین به دنیا آمد. پدرش، راگونات پیچای، در یک شرکت مهندسی الکتریکی به نام جنرال الکتریک، در چنای کار می‌کرد و مادرش لاکشمی، پیش از تولد فرزندانش یک استنوگرافر (تندنویس) بود. ساندار، یک برادر کوچک هم داشت. خانواده‌ی پیچای، در یک آپارتمان بسیار کوچک دوخوابه‌ی اجاره‌ای زندگی می‌کردند. آن‌ها نه‌تنها از داشتن تلویزیون محروم بودند، بلکه ساندار تا سال‌ها حتی سواری با ماشین را هم تجربه نکرده بود. آن‌ها برای رفت‌وآمد، از اسکوتر یا وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده می‌کردند.

راگونات پیچای، با تعریف اتفاقات روزانه‌ی محیط کار، پسرش را با تکنولوژی آشنا می‌کرد. ولی شاید بتوان گفت ساندار اولین جلوه‌ی تکنولوژی را در دوازده سالگی دید؛ وقتی پدرش برای اولین بار برای خانه یک تلفن ساده خرید. خرید تلفن باعث شد خانواده و دوستانش به هوش او پی ببرند؛ چراکه او تمام شماره تلفن‌ها را با یک‌بار شنیدن، حفظ می‌شد. همین حافظه‌ی قوی ساندار، بعدها هم بارها همکارانش را شگفت‌زده کرد.

sundar pichai at Stanford

تحصیلات

ساندار پیچای دوران دبستان خود را در مدرسه‌ی جواهر ویدیلایای شهر آشوک نگار و دوره‌ی دبیرستان خود را در مدرسه‌ی واناوانی شهر چنای گذراند. مدارس فقیرانه‌ی هند نمی‌توانستند به شکوفایی استعدادهای برتری مثل ساندار کمکی کنند و معلمانش هم مجبور بودند به تحسین او بسنده کنند. بااین‌حال ساندار نه‌تنها نقطه‌ی عطفی برای مدارس خود محسوب می‌شد، بلکه کاپیتان تیم کریکت (محبوب‌ترین ورزش و بازی کشور هند) دبیرستان هم بود. او به کامپیوتر علاقه‌مند شده بود و اولین برنامه‌ی کامپیوتری خود را همین زمان نوشت که یک بازی شطرنج بود.

پس از اتمام دبیرستان، ساندار پیچای وارد کالج خراگپور شد و مهندسی متالورژی خواند، به‌عنوان بهترین دانشجوی دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و توانست بورس تحصیلی دانشگاه استنفورد را از آن خود کند. تلاش‌های او برای دریافت وامی که خرج سفر به آمریکا را تأمین کند، به جایی نرسید و خانواده‌اش مجبور شدند همه‌ی پس‌انداز خود را به او بدهند. درواقع هزینه‌ی پرواز به آمریکا، از دستمزد یک سال پدر او بیشتر بود.

درنهایت ساندار با کمک خانواده‌اش به آمریکا سفر کرد و وارد دانشگاه استنفورد شد. او کارشناسی ارشد خود را در رشته‌های مهندسی مواد و شاخه‌ی فیزیک نیمه‌هادی دریافت کرد و به سیلیکون ولی رفت تا شرکت مناسبی برای کار پیدا کند. ساندار در سال ۲۰۰۲ مدرک MBA خود را هم از دانشکده کسب‌وکار وارتون دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد؛ جایی که موفق شد عناوین پژوهشگر برتر سیبل و پژوهشگر برتر پالمر را دریافت کند. در تمام این مدت، او با مشاغل نیمه‌وقت خود سعی می‌کرد به خانواده‌اش در هندوستان کمک مالی کند.

sundar pichai

دنیای کسب‌وکار قبل از گوگل

ساندار پیچای پس از دریافت کارشناسی ارشد مدیریت، در سال ۲۰۰۲ به‌عنوان مهندس مواد و مدیر مشاور وارد شرکت مک کینزی و شرکا (McKinsey & Company) شد. او پس از مدتی، به شرکت اپلاید متریالز ( Applied Materials) رفت تا از دانش مهندسی خود بیشتر استفاده کند. پیچای به‌عنوان مدیر تولید، یک سال اپلاید متریالز را همراهی کرد؛ ولی آرزوی دیرین خود، یعنی کار در یکی از شرکت‌های سیلیکون ولی را از یاد نبرد. او می‌گوید همیشه عاشق تکنولوژی بوده و با رؤیای سیلیکون ولی بزرگ شده است؛ رؤیایی که از تعاریف و داستان‌های عمویش شکل‌ گرفته است.

sundar pichai

فعالیت حرفه‌ای در گوگل

ساندار پیچای سرانجام در آوریل سال ۲۰۰۴ برای مصاحبه‌ی شغلی به گوگل پلکس رفت. این روز مصادف بود با روز معرفی سرویس جی‌میل. بیشتر مردم فکر می‌کردند ادعای گوگل مبنی بر ارائه‌ی یک سرویس ایمیل رایگان، دروغ اول آوریل است و تا مدتی، کسی آینده‌ی خوبی برای این سرویس پیش‌بینی نمی‌کرد.

پیچای در مصاحبه‌ی شرکت گوگل پذیرفته شد و کار خود را در این شرکت به‌عنوان مدیر محصول و رهبری تیمی که روی پروژه‌ی نوار ابزار گوگل کار می‌کردند، شروع کرد. نوار ابزار گوگل به کاربران اجازه می‌داد راحت‌تر به موتور جستجوی گوگل دسترسی داشته باشند. این پروژه‌ی موفق باعث شد بلافاصله مسئولیت پروژه‌های گوگل گیرز و گوگل پک هم به او سپرده شود. گوگل گیرز ابزار جدیدی بود که توسعه‌دهندگان با استفاده از آن می‌توانستند اپلیکیشن‌هایی بسازند که بدون وصل شدن به اینترنت و به‌صورت آفلاین، به خدمات کاربردی دسترسی داشته باشند. در این زمان هنوز مرورگر کروم وجود نداشت.

sundar pichai

مهم‌ترین دستاوردها در گوگل

موفقیت نوار ابزار گوگل، خودش را در افزایش قابل‌ملاحظه‌ی تعداد کاربران نشان داد. همین امر باعث شد ساندار پیچای به این موضوع فکر کند که گوگل هم باید مرورگر وب خودش را داشته باشد. در این زمان اینترنت اکسپلورر مایکروسافت، متداول‌ترین مرورگر اینترنتی بود. گرچه لری پیج به‌عنوان بالاترین مقام شرکت گوگل با این پیشنهاد موافق بود، ولی اریک اشمیت مدیرعامل وقت گوگل معتقد بود این شرکت نوپاتر از این است که خودش را وارد رقابت مرورگرهای وب کند.

در سال ۲۰۰۶، زمانی که مایکروسافت موتور جستجوی بینگ را به‌عنوان پیش‌فرض اینترنت اکسپلورر معرفی کرد، اهمیت پیشنهاد ساندار پیچای بیشتر مشخص شد. البته پیچای با متقاعد کردن تولیدکنندگان کامپیوتر به نصب نوار ابزار گوگل، تا حدی سیاست مایکروسافت برای تسلط کامل به بازار را خنثی کرد.

این ماجرا باعث شد شرکت گوگل تیمی به سرپرستی ساندار پیچای را مسئول طراحی و توسعه‌ی یک مرورگر جدید و سیستم‌عامل کروم کند. در سال ۲۰۰۸، ساندار پیچای معاون مدیرعامل گوگل شد و همان سال گوگل کروم را معرفی کرد. اریک اشمیت که اولین مخالف این طرح بود، بعدها گفت که با دیدن نمونه‌ی گوگل کروم، هیجان‌زده شده است. مرورگر کروم به حدی موفق بود که طی چند سال توانست ۴۵ درصد مخاطبان اینترنت را جذب خود کند.

یک سال بعد، ساندار پیچای سیستم‌عامل کروم را هم معرفی کرد و تبدیل به یکی از چهره‌های اصلی این شرکت شد. او تا سال ۲۰۱۲، معاون ارشد و مسئول کروم و اپلیکیشن‌های آن بود. در سال ۲۰۱۳، از پیچای به‌عنوان چهره‌ی برتر دنیای فناوری نام برده شد؛ چراکه پس از یک دهه فعالیت در گوگل، به‌عنوان جایگزین اندی رابین، مدیر و ناظر تمامی محصولات اندروید در گوگل انتخاب شد.

sundar pichai - Android

پیچای به‌عنوان یک رهبر، همیشه بر نتایج متمرکز است و یکی از مهم‌ترین اقدامات او در این مقام، توسعه‌ی اندروید وان بود که با هدفِ بخشیدن انسجام بیشتر به این سیستم‌عامل در میان تولیدکنندگان مختلف تولید شد. با این پروژه گوگل تلاش می‌کرد گام قدرتمندی در دنیای تلفن‌های همراه هوشمند بردارد. همچنین پیچای معتقد بود که اندروید باید در بخشی مخصوص زیر نظر گوگل به کار خود ادامه دهد. پیش از تصدی او، اندروید تجارتی منفک محسوب می‌شد.

یکی دیگر از اقدامات مهم ساندار پیچای در گوگل، خرید شرکت نست به مبلغ ۳.۲ میلیارد دلار بود. با خرید شرکت نست، گوگل به عرصه‌ی خانه‌های هوشمند هم قدم گذاشت.

ساندار پیچای در پروژه‌های گوگل مپس، گوگل درایو و جی‌میل، نقش ناظر ارشد را ایفا کرد. به‌علاوه، او سیستم‌عامل کروم را برای لپ‌تاپ‌ها توسعه داد. این سیستم‌عامل، فضاهای ابری را جایگزین درایوهای کامپیوتر می‌کرد. در حال حاضر هم Chrome OS سیستم‌عامل لپ‌تاپ‌های کروم بوک است که در فضای آموزشی مدارس بیشترین کاربرد را دارند.

sundar pichai google CEO

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل

ساندار پیچای با فعالیت‌های ارزشمند خود در سمت مدیر محصولات، به دومین مهره‌ی مؤثر گوگل پس از لری پیج تبدیل شده بود. او بهترین فردی بود که دیدگاه‌های پیج را درک می‌کرد و آن‌ها را به گروه‌های مختلف انتقال می‌داد. پیچای تقریباً مسئولیت تمام دپارتمان‌های گوگل را از جمله موتور جستجو، نقشه‌ها، گوگل پلاس و کلیه‌ی بخش‌های تجاری و تبلیغاتی به عهده داشت. اگرچه بارها او را به‌عنوان نامزد مدیریت شرکت‌های مختلفی اعلام کردند؛ ولی او قصد جدایی از گوگل نداشت. پیچای پس از کناره‌گیری استیو بالمر، یکی از مهم‌ترین گزینه‌های هیئت‌مدیره‌ی مایکروسافت برای مدیرعاملی این شرکت بود، که البته با مداخله‌ی بیل گیتس این سمت به ساتیا نادلا سپرده شد. پیچای پیشنهادی هم از توییتر برای پست مدیریت محصولات این شرکت داشت؛ ولی این بار گوگل بود که با افزایش دستمزد او، رقیب خود را از میدان خارج کرد.

در سال ۲۰۱۵ و هنگامی‌که لری پیج از سمت خود کناره‌گیری کرد تا هولدینگ آلفابت را اداره کند، ساندار پیچای را به‌عنوان جانشین خود برگزید. لری پیج برای پیچای احترام زیادی قائل بود و در یادداشت ارتقاء او گفته بود:

پیچای توانایی فوق‌العاده‌ای برای دیدن افق‌های پیش رو دارد و کار او برای متمرکز کردن تیم‌های مختلف روی این افق‌ها، عالی است. هنگامی‌که بحث محصولات پیش می‌آید، ما فقط با نگاه کردن منظور همدیگر را متوجه می‌شویم. این ویژگی‌ها او را به لایق‌ترین مقام گوگل برای این پست تبدیل می‌کند.

به‌این‌ترتیب ساندار پیچای در ۴۳ سالگی مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سیلیکون ولی شد. از آن زمان این شرکت به رشد خود ادامه داده و محصولات متنوعی به بازار اینترنت و تکنولوژی عرضه کرده است. پیشرفت سیستم‌عامل اندروید ادامه دارد و امروز به‌عنوان پرمخاطب‌ترین سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌ها و انواع سیستم‌های متصل به اینترنت شناخته می‌شود.

sundar pichai AI

یک سال بعد از معرفی پیچای به‌عنوان مدیرعامل گوگل، این شرکت محصولات سخت‌افزاری نظیر روتر وای‌فای گوگل، کروم کست اولترا، اسپیکر هوم ، گوشی‌های همراه پیکسل و هدست واقعیت مجازی دی‌دریم را معرفی و به بازار عرضه کرد. برای نخستین بار گوشی‌های پیکسل و اسپیکرهای هوم از دستیار دیجیتال گوگل اسیستنت استفاده می‌کردند.

در آخرین کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل در سال ۲۰۱۷، آخرین خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این شرکت معرفی شدند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سیستم هوشمند پاسخگویی جی‌میل
  • گوگل لنز، جستجوی بصری پیشرفته گوگل
  • آپدیت جدید گوگل اسیستنت
  • مدل‌های توسعه‌یافته اسپیکر هوم
  • آپدیت جدید گوگل فوتوز
  • افزودن قابلیت‌های ویدیوی ۳۶۰ درجه به یوتیوب
  • آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل اندروید با نام اندروید O
  • مجموعه‌ی نرم‌افزار کاریابی و استخدام گوگل جابز
sundar pichai

سبک مدیریتی

ساندار پیچای هر هفته جلساتی با حضور مسئولان تمام تیم‌های کاری گوگل برگزار می‌کند تا در جریان فعالیت و پیشرفت‌های آن‌ها قرار بگیرد. مدیران او معتقدند پیچای توانایی زیادی در ارتباطات خود دارد و آن‌ را در درک مأموریت‌هایشان یاری می‌کند. کارمندانش او را فردی معتدل و صمیمی می‌دانند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی پیچای، اجتناب از درگیری و برخورد و تمایل او به تفاهم است.

ساندار پیچای از ابتدای ورود خود به گوگل با ایده‌های نوآورانه و هوش بالای خود نظر همکاران و مدیران خود را جلب کرده بود و حالا سعی می‌کند با ارائه‌ی محصولات متنوع، پا به پای رقیبان پیش برود. درعین‌حال، پیچای معتقد است که محصولات گوگل باید بتوانند زندگی مردم را ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر کنند. گوگل اسیستنت یکی از بارزترین نمونه‌های این هم‌زمانی است: دستیار صوتی گوگل با سیری اپل و الکسای آمازون رقابت می‌کند و پیچای معتقد است اسیستنت با کمک هوش مصنوعی خواهد توانست خدمات فوق‌العاده‌ای به مردم ارائه دهد.

sundar pichai family

زندگی شخصی

ساندار پیچای در سال ۲۰۱۱ با آنجالی پیچای، همکلاسی سابق خود در دانشگاه خراگپور هند ازدواج کرد. آن‌ها دو فرزند دارند: یک دختر و یک پسر. خانواده پیچای در بروکلین نیویورک زندگی می‌کنند.

در فوریه سال ۲۰۱۶، ۲۷۳,۳۲۸ سهم از شرکت هولدینگ آلفابت با ارزشی معادل ۱۹۹ میلیون دلار به ساندار پیچای واگذار شد و به‌این‌ترتیب ارزش کل دارایی‌های او به ۶۵۰ میلیون دلار رسید.

sundar pichai Cricket

خواندنی‌های دیگر از زندگی ساندار پیچای

  • ساندار پیچای زمانی به گوگل پیوست که سهام این شرکت هنوز در بورس عرضه نشده بود.
  • او پیش از سال ۲۰۱۵، چندین سال مسئولیت مراسم Google I/O را به عهده داشت.
  • پیچای بر حفظ حریم زندگی شخصی خود تأکید زیادی داردY بااین‌حال باورهای خود را با صراحت بیان می‌کند. او سال گذشته در واکنش به تصمیم ترامپ مبنی بر اخراج مهاجران از آمریکا گفت: اجازه ندهیم ترس بر ارزش‌های ما غلبه کند. ما باید از مسلمانان و دیگر اقلیت‌ها در آمریکا و سراسر جهان حمایت کنیم.
  • علاقه‌ی پیچای به بازی کریکت هنوز ادامه دارد. فلپی برد از دیگر بازی‌های موردعلاقه‌ی او است. او حتی با دانگ نگوین خالق این بازی ملاقات کرده است.
  • او از اینستاگرام استفاده نمی‌کند، به‌ندرت توییت می‌کند؛ اما در گوگل پلاس حضور فعالی دارد. او در پست‌هایش برخی از شخصیت‌های مورد تحسین خود را معرفی کرده است: نلسون ماندلا، آنتونی شدید (نویسنده و خبرنگار)، دنیس ریچی (خالق زبان برنامه‌نویسی سی و توسعه‌دهنده‌ی سیستم‌عامل یونیکس)، وانگاری ماآتای (از فعالان محیط‌زیست و برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل)، جان مک کارتی (دانشمند علوم کامپیوتر) و آرون سوارتز (برنامه‌نویس کامپیوتر و نویسنده)
  • مردم هند ساندار پیچای را یکی از قهرمانان خود می‌دانند. او سال گذشته در یک جلسه‌ی پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه دولتی دهلی شرکت کرد.
sundar pichai

سخنان مشهور

  • فکر می‌کنم خیلی مهم است که رؤیاهای خود را دنبال کنید و کاری را انجام بدهید که از آن لذت می‌برید. اگر از قلب خود پیروی کنید، همیشه بهتر عمل خواهید کرد. مهم نیست که مدرک تحصیلی شما چه باشد.
  • انسانی که خوشحال است، از یک زندگی بی‌نقص بهره نبرده؛ بلکه نگرشی درست نسبت به همه‌ی مسائل زندگی دارد.
  • پدر و مادر من کاری را انجام دادند که بیشتر والدین انجام می‌دهند: آن‌ها قسمت اعظم زندگی خود را فدا کردند تا مطمئن شوند فرزندانشان خوب تحصیل می‌کنند.
  • ما در گوگل رویکرد بسیار بلندپروازانه‌ای نسبت به کارمان داریم که آن را عکس ماه می‌خوانیم.
  • هدف اصلی خلق گوگل، دردسترس قرار دادن اطلاعات بوده است و ما این نکته را فراموش نمی‌کنیم.
  • خیلی خوب است با افرادی کار کنید که شما را به چالش می‌کشند. به‌این‌ترتیب شما از منطقه‌ی امن خود بیرون می‌آیید و از محدودیت‌های خود فراتر می‌روید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات