گزارش جامع زومیت از مراسم رونمایی فاز ۳ شبکه ملی اطلاعات توسط همراه اول

یک‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
همراه اول امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۱۱ پروژه را در فاز ۳ شبکه‌ی ملی اطلاعات رونمایی کرد.
تبلیغات

امروز در فاز سوم شبکه‌ی ملی اطلاعات، ۱۱ پروژه به ارزش ۱۴۷۵ میلیارد تومان توسط همراه اول با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.

یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها، امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری برای مشاوره، تحقیق و توسعه‌ی 5G با دانشگاه شریف بود. همراه اول به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای برای مطالعه و پیاده‌سازی نسل پنجم تلفن همراه با شرکت نوکیا منعقد کرده است. امروز تفاهم‌نامه‌ی دیگری با دانشگاه صنعتی شریف جهت بومی‌سازی این پروژه امضا شد.

پروژه‌ی مهم دیگری که در حوزه‌ی اینترنت اشیاء راه‌اندازی شد، شبکه‌ی اینترنت اشیاء کم‌پهنا بود. قرار است این شبکه به هوشمندسازی کنتورهای آب، برق و گاز و ... کمک کند. اکثر کنتورها در پارکینگ‌ها و زیرزمین‌ها تعبیه شده‌اند و یکی از نقاط ضعف اپراتورها، عدم پوشش در زیر زمین‌ است؛ اما با افتتاح این شبکه، قرار است تا ۶ طبقه زیر زمین از پوشش شبکه‌ی Narrow band IoT برخوردار شوند. بر اساس قرارداد شرکت گاز و همراه اول، در اولین قدم ۵ هزار کنتور گاز توسط همراه اول هوشمند خواهد شد.

در راستای توسعه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات، همراه اول در ۱۰ ماه اخیر شبکه‌ی 4.5G را در ۷۱۰ شهر و شبکه‌ی 3G را در ۱۰۴۲ شهر و ۹۷۰ روستا با احداث سایت‌های جدید گسترش داده است. همچنین ۱۳,۸۶۰ سایت شبکه‌ی 2G نیز نوسازی شده‌اند.

اپلیکیشن‌های درسا و انارستان، نرم‌افزارهایی هستند که همراه اول به‌منظور دسترسی کودکان به اینترنت پاک عرضه کرده است. به دنبال همین هدف، امروز از تبلت بومی دانش‌آموزی نیز رونمایی شد. همراه اول امیدوار است با واگذاری این تبلت‌ها به دانش‌آموزان، تحولی در این حوزه ایجاد کند و محتوای سالم در اختیار کودکان قرار گیرد.

تلویزیون اینترنتی اصناف ایران (تابان) و پرتال ماتریسی آموزشی مهارت نیز از اقدامات همراه اول در حوزه‌ی ارائه‌ی محتوا هستند. آموزشگاه‌های کشور می‌توانند از طریق این سامانه آموزش‌های غیر حضوری ارائه کنند. تاکنون هزار و ۲۰ آموزشگاه از این پروژه استقبال کرده‌اند.

پروژه‌ی دیگر همراه اول، رایگان کردن ترافیک مصرفی کاربران روی پلتفرم ویدیویی فیلیمیو بود. این شرکت همچنین از اپراتورهای پیشگامی است که ترافیک داخلی را از بین‌المللی جدا کرد که با این کار، هزینه‌ی دسترسی به محتوای داخلی کاهش خواهد یافت.

بعد از توسعه‌ی شبکه‌های ارتباطی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها امنیت این شبکه‌ها است؛ در این راستا همراه اول پروژه‌ای در جهت ایجاد زیرساخت امن در شبکه افتتاح کرد. دسترسی به ‌‌‌‌‌‌USSD امن برای خدمات بانکی و انتخاباتی و ایجاد زیرساخت امن در شبکه برای مقابله با حملات به شبکه و حفظ اطلاعات مشترکان، از اهداف این پروژه هستند.

طی ۴ سال اخیر ۱۱۰ عنوان محصول و در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری، ۱۰ سرویس و محصول جدید توسط همراه اول ارائه شده است.

وزیر ارتباطات / همراه اول

وزیر ارتباطات در کنفرانس امروز از اپراتورها خواست بسته‌های متنوع‌تری برای اینترنت همراه ارائه کنند تا قدرت انتخاب کاربر بیشتر شود. در این مراسم، وزیر ارتباطات با اهدای لوح به مدیر عامل همراه اول، از او برای کسب و حفظ رتبه‌ی اول اپراتورهای کشور تقدیر کرد. واعظی با اشاره به اقداماتی که در همراه اول انجام شده است، گفت:

شاهد این بودیم که اقدامات خوبی در همراه اول انجام شده و این شرکت بر اساس سیاست دولت، اولویت خود را شبکه ملی اطلاعات قرار داده است. انصافاً در این چهار سالی که من در دولت بودم، کار فوق‌العاده‌ای در همراه اول انجام شده؛ مخصوصاً در این یک سال. کار عظیمی در این ۸ ماه گذشته در همراه اول انجام شد؛ به‌طوری که من در هر استان و شهری که می‌رفتم، به‌صورت گسترده در رابطه با نسل ۳ و ۴ کار شده است.

همچنین در حاشیه‌ی این نشست، مدیرعامل همراه اول توضیحاتی راجع به ابهامات موجود در آمار ترابردپذیری و عرضه‌ی بسته‌های جدید اینترنت همراه به زومیت ارائه کرد.

همراه اول

لیست کامل این پروژه‌ها طبق اعلام روابط عمومی همراه اول، به شرح زیر است:

۱. توسعه‌ی شبکه‌ی دسترسی رادیویی در کل کشور جهت دسترسی تمامی مشترکین به شبکه‌ی ملی اطلاعات با نوسازی ۱۳۸۶۰ سایت شبکه 2G، توسعه شبکه 3G در ۱۰۴۲ شهر و ۹۷۰ روستا و نیز توسعه شبکه 4.5G در ۷۱۰ شهر

۲. ایجاد بسترهای پرظرفیت جهت پاسخگویی به نیاز شبکه‌ی ملی اطلاعات با پروژه توسعه شبکه IPBB پروژه توسعه شبکه فیبر در ۸۲۲۰ سایت

۳. افزایش ظرفیت اتصال به مراکز IXP داخل کشور و توسعه شبکه CDN

۴. تفکیک ترافیک اینترنت داخلی از بین‌الملل جهت کاهش هزینه‌ی دسترسی به محتوای داخلی

۵. تأمین و ارتقاء شبکه‌ی ملی اطلاعات با اجرای پروژه‌های:

الف: استقرار زیرساخت کلید عمومی داخلی همراه اول (PKI)  به‌منظور حفظ محرمانگی، تمامیت، تصدیق اصالت و انکارناپذیری اطلاعات

ب: امن سازی سامانه‌ی تراکنش‌های USSD جهت ارائه‌ی سرویس امن از جمله خدمات بانکی و انتخاباتی

۶. استقرار DNS کشوری در ۴ کشور جهت افزایش سرعت دسترسی به آدرس‌های اینترنتی از داخل کشور

۷.  ارائه‌ی محتوای فراگیر و پاک در شبکه‌ی ملی اطلاعات با پروژه‌ی توسعه‌ی سامانه‌ی NGF

۸.  راه‌اندازی فاز اول شبکه‌ی اینترنت اشیاء در بستر شبکه‌ی ملی اطلاعات

۹.  سامانه‌ی مدیریت آموزش مجازی همراه اول با پشتیبانی ترافیک رایگان و راه‌اندازی رسانه‌ی تعاملی همراه اول در بستر شبکه‌ی ملی اطلاعات

۱۰.  ایجاد مشوق‌های لازم جهت استفاده بیشتر از شبکه ملی اطلاعات با ارائه‌ی باند دیتای رایگان اینترنت و سرویس VOD فیلیمو

۱۱.  امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری برای مطالعه و پیاده‌سازی نسل پنجم تلفن همراه، با شرکت نوکیا 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات