بررسی ماوس لاجیتک M330 Silent Plus

جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
ماوس M330 لاجیتک، یکی از محصولات جدید رده بی‌صدای این شرکت است که تا ۹۰ درصد صدای کمتری نسبت به ماوس‌های معمولی بازار دارد. با بررسی این ماوس همراه زومیت باشید.
تبلیغات

اگر از کاربرانی باشید که مدت‌زمان زیادی از روز را پشت رایانه‌ شخصی خود می‌گذرانند، قطعا با برند لاجیتک آشنایی دارید. برندی که مدت‌ها است به ساخت تجهیزات جانبی رایانه‌های شخصی مشغول است. از ماوس و صفحه کلید گرفته تا اسپیکر و تجهیزات مختلف گیمینگ، همگی وسایلی هستند که Logitech مدت‌ها به تولید آن‌ها مشغول است و توانسته در میان شرکت‌های تولیدکننده وسایل جانبی مخصوص رایانه‌های شخصی، نامی برای خود دست و پا کند.

موس M330 لاجیتک logitech

مدتی پیش بود که لاجیتک، رده جدید محصولاتی را با نام Silent (بدون صدا) معرفی کرد. این محصولات بنا بر ادعای لاجیتک، در هنگام کار صدای فوق‌العاده کمی تولید می‌کنند و تا ۹۰ درصد نسبت به ماوس‌های معمولی کم‌صداتر هستند. یکی از ماوس‌های سری بی‌صدای لاجیتک، مدل M330 Silent Plus است که در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت تا ببینیم ادعای لاجیتک در راستای بی‌صدا بودن این ماوس تا چه حد صحت دارد.

ماوس بی‌صدا M330 لاجیتک توسط شرکت اسپیرو، نماینده انحصاری لاجیتک در ایران در اختیار زومیت قرار داده شده است.

مشخصات فنی

  • ابعاد: ۱۰۵.۴ در ۶۷.۹ در ۳۸.۴ میلی‌متر
  • وزن:‌ ۹۱ گرم 
  • نوع ارتباط:‌ ارتباط بی‌سیم ۲.۴ گیگاهرتزی توسط گیرنده نانو مخصوص لاجیتک
  • برد بی‌سیم: ۱۰ متر
  • باتری: یک باتری نیم‌قلمی (AA)
  • عمر باتری: ۲۴ ماه
  • رزولوشن: ۱۰۰۰ DPI
  • تکنولوژی سنسور: 2D مکانیکال
  • تعداد دکمه‌ها: سه عدد
موس M330 لاجیتک logitech

از لحاظ ظاهری، ماوس M330 لاجیتک، در دسته ماوس‌های فوق‌العاده ساده قرار می‌گیرد. طراحی مینیمال و بدون هیچ‌گونه مورد تزیینی و ابعاد کوچک، M330 را تبدیل به یک ماوس کوچک و خوش‌دست کرده است؛ ماوسی که به‌راحتی می‌توانید آن را درون کیف خودتان بگذارید و به لطف فضایی که لاجیتک در قسمت تحتانی ماوس و در زیر درپوش باتری برای قرار گرفتن گیرنده تعبیه کرده است، به‌راحتی می‌توانید گیرنده نانو را با خود حمل کنید. این ماوس در آن دسته از محصولات لاجیتک قرار می‌گیرد که از گیرنده‌های Unifying استفاده می‌کنند. محصولاتی که برچسب Unifying لاجیتک روی خود دارند (یک ستاره نارنجی) با گیرنده‌های همدیگر سازگار هستند و شما می‌توانید با دانلود و نصب یک برنامه مخصوص و اعمال تنظیمات، به‌راحتی چند دستگاه را به یک گیرنده وصل کنید و به این ترتیب اگر گیرنده فوق‌العاده کوچک خود را گم کردید، از بابت بی‌استفاده شدن دستگاه نگرانی‌ نداشته باشید.

البته گیرنده‌ی M330 لاجیتک از نوع Unifying نیست و امکان اتصال سایر محصولات لاجیتک را به آن نخواهید داشت. تنها خود ماوس از این قابلیت بهره می‌برد و بدین ترتیب می‌توانید آن را به یکی از دانگل‌های Unifying‌ لاجیتک متصل کنید. هر یک از این دانگل‌ها توانایی دریافت سیگنال ۶ محصول لاجیتک به صورت همزمان را دارند. 

موس M330 لاجیتک logitech

در کناره‌های ماوس M330، لاجیتک از بافت خاصی استفاده کرده است تا دست هنگام کار با این ماوس،‌ عرق نکند و در طولانی‌مدت، روی سطح ماوس راحت باشد. این تکسچر علاوه بر کاربردی بودن، ظاهر زیبایی هم به M330 بخشیده است. از لحاظ طراحی کلی،‌ این ماوس کاملا قرینه نیست و به‌طور خاص برای افراد راست‌دست طراحی شده است و افراد چپ‌دست نمی‌توانند با آن کار کنند. سه دکمه شامل کلید راست، چپ و وسط به همراه یک چرخ اسکرول، تمامی دکمه‌های این ماوس هستند و از این حیث، با ماوسی طرف هستیم که قابلیت‌های ویژه‌ای ندارد. یک چراغ کوچک نیز در وسط ماوس، وضعیت روشن/خاموش بودن آن و وضعیت باتری را به کاربر اعلام می‌کند. اگر از افرادی باشید که به ماوس‌های مخصوص بازی یا ماوس‌های بزرگ عادت دارند و قصد دارید این ماوس را تهیه کنید، بد نیست بدانید که M330 از لحاظ ابعاد، بسیار کوچک‌تر از این ماوس‌ها است و شما نمی‌توانید کل کف ‌دست خود را روی آن قرار دهید. با این حال اگر به ماوس‌های نسبتا کوچک عادت داشته باشید، به‌راحتی با ابعاد آن کنار خواهید آمد.

با اینکه این ماوس در دسته سخت‌افزارهای Plug & Play قرار می‌گیرد و پس از قرار دادن گیرنده آن در درگاه یو‌اس‌بی،کافی است ماوس خود را روشن کنید و به کار با آن بپردازید، لاجیتک یک نرم‌افزار هم برای آن تهیه کرده است. این نرم‌افزار که برای سیستم‌عامل‌های مک و ویندوز در دسترس است، به شما اجازه می‌دهد اطلاعات کلی از قبیل عمر باتری باقی‌مانده ماوس را مشاهده کنید. یکی از ویژگی‌های جالب M330، عمر باتری طولانی آن است. بنا بر ادعای لاجیتک، شما با یک باتری نیم‌قلمی می‌توانید تا ۲۴ ماه از این ماوس استفاده کنید.

موس M330 لاجیتک logitech

اما تمام مواردی که در بالا گفته شد، ویژگی‌های هستند که در بسیاری از ماوس‌های دیگر نیز مشاهده می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که لاجیتک در تبلیغ این ماوس استفاده کرده، کم‌صدا بودن آن است و باید بگوییم که لاجیتک دراین‌باره به هیچ‌وجه اغراق نمی‌کند. هنگام استفاده از این ماوس، شما صدای فوق‌العاده کمتری نسبت به یک ماوس معمولی می‌شنوید؛ به‌طوری‌که در یک دفتر کار، تقریبا به نظر می‌رسد M330 کاملا بدون صدا است. با این حال اگر کسی گوش خود را به آن نزدیک کند، می‌تواند صدای فوق‌العاده کمی را بشنود. اگر شما هم مثل من تجربه کار با یک ماوس بی‌صدا ندارید، در ابتدای کار با آن، کمی تعجب خواهید کرد؛ زیرا تا پیش از این عادت داشتید در هنگام استفاده از ماوس،‌ به‌طور مداوم صدای «کلیک» بشنوید؛ اما این مورد درباره M330 اصلا صدق نمی‌کند و این مسئله ممکن است کمی برای شما عجیب باشد. 

از لحاظ عملکرد، تمام آن چیزی که از یک ماوس معمولی مخصوص کارهای اداری انتظار دارید، توسط M330 برآورده می‌شود. یکی از ایراداتی که می‌توان به این ماوس وارد کرد، DPI آن است. با اینکه M330 دارای دقت ۱۰۰۰ DPI است و روی صفحه نمایش‌های فول‌ اچ‌دی مشکلی برای شما به وجود نمی‌آورد؛ اما اگر از صفحه نمایش‌های QHD یا 4K استفاده کنید، کم بودن DPI این ماوس از طریق سرعت کم حرکت آن، کاملا خود را نشان می‌دهد.

موس M330 لاجیتک logitech

M330 لاجیتک، ماوسی عجیب است. ماوسی است که احتمالا تجربه کار با آن را ندارید و تنها دلیل این مسئله، کم‌صدا بودن آن است و در این مورد، M330 فوق‌العاده عمل می‌کند. اگر صدای کم ماوس برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، این ماوس کاملا پیشنهاد می‌شود؛ اما در دیگر زمینه‌ها، M330 نمی‌تواند است آن‌طور که باید و شاید انتظارات را برآورده کند. طراحی مخصوص برای افراد راست‌دست، نداشتن ویژگی‌های زیاد و تعداد کم کلیدها، از مواردی هستند که ممکن است کاربران حرفه‌ای را از خرید M330 منصرف کنند. اگر لاجیتک بتواند تکنولوژی استفاده در کلیدهای این ماوس بی‌صدا را در ماوس‌های بالارده خود مانند MX Master یا MX Anywhere پیاده‌سازی کند، آنگاه می‌توان بدون هیچ درنگی، آن‌ها را به‌عنوان یک ماوس فوق‌العاده پیشنهاد داد.

نکات مثبت

  • عملکرد تقریبا بی‌صدا پشتیبانی از گیرنده‌های Unifying

نکات منفی

  • عدم وجود ویژگی افزوده با توجه به برچسب قیمتی
  • DPI پایین
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات