کارآفرینی در حوزه سلامت؛ فرصتی که باید جدی گرفته شود

جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
برای کارآفرینی در حوزه‌ی سلامت، نیاز به تحصیلات و پیش‌زمینه پزشکی نیست و افراد نوآور و خلاق می‌توانند از این فرصت بسیار عالی استفاده کنند.
تبلیغات

برخی کارشناسان، البته آن‌هایی که منفی‌باف هستند، در مورد احتمال وجود فرصت‌های کارآفرینی در بخش سلامت تردید دارند. آن‌ها عقیده دارند فرصت‌های بخش بیوتکنولوژی بسیار پرخطر هستند. آن‌ها معتقدند رشد این علم بسیار پایین است و نمی‌توان به‌عنوان یک فرصت پایدار به آن نگاه کرد. خوشبختانه تعداد افرادی که این طرز قدیمی را دارند بسیار کم است. در عصر حاضر که مصرف‌کنندگان، بیشترین اهمیت را به سلامت خود می‌دهند، فرصت ایجاد کسب‌وکار و استارتاپ در بخش سلامت بیشتر از هر زمان دیگری شده است.

 تانموی شارما، یکی از کارآفرینان سلامت که خود نیز پزشک است، در سال ۲۰۰۴ به ایالات متحده آمد. وی دارای دکترای داروسازی، ۲۰ سال فعالیت در زمینه‌ی فیزیوتراپی و فعالیت در سه قاره‌ی جهان در زمینه‌ی داروسازی است. دکتر شارما، در سال ۲۰۰۹ یک مرکز کوچک ترک اعتیاد ۶ تختخو‌ابی تأسیس کرد و در حال حاضر آن تشکیلات کوچک تبدیل به یک کسب‌وکار بسیار بزرگ شده است که وی مدیریت آن را بر عهده دارد. در واقع مرکز درمانی ترک‌ اعتیاد دکتر شارما، رویکرد جدیدی نسبت به ترک اعتیاد ایجاد کرده است. به‌طوری که تأثیرگذاری درمان ترک اعتیاد از طریق بستری شدن در این کلینیک، از متوسط کل ایالات متحده بالاتر رفته است. با حمایتی که کارآفرینی سلامت در چندین سال گذشته دریافت کرده است، نباید از دیدن رونق چنین مراکزی که در زمینه‌ی سلامت بسیار فعال هستند، تعجب کرد.

ولی هنوز بسیاری از افراد از دیدن کسب‌وکارهای مربوط به بخش سلامت که دارای ایده‌های نوآورانه و کارآفرینانه و عملکرد بسیار منظم هستند، تعجب می‌کنند.

کارآفرینی سلامت

نقش سرمایه‌گذاری خطرپذیر

سرمایه‌گذاران خطرپذیر به دنبال نسل جدیدی از استارتاپ‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند. پس این نوع سرمایه‌گذاران باید گوش‌به‌زنگ باشند تا فرصت‌ها را از دست ندهند. در ایالات متحده و در سه ماه آخر سال ۲۰۱۵، تعداد ۱۷۲ شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر مبلغ ۱۱.۶ میلیارد دلار در زمینه‌ی بیوتکنولوژی و دستگاه‌های پزشکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. دنیای داروسازی بسیار بزرگ است و کارآفرینان حتی بدون داشتن سابقه و تحصیلات پزشکی، می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند. پس اگر شما یک سرمایه‌گذار خطرپذیر هستید، فرصتی برای از دست دادن ندارید و باید وقت خود را صرف بررسی استارتاپ‌های حوزه سلامت کنید و در آن‌ها سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشید.

سلامت، نیاز جهان

دوره‌ی کنونی، دوره‌ای نیست که منتظر یک موتور جستجوی جدید مثل گوگل یا یک نرم‌افزار پیام‌رسان دیگر مثل تلگرام باشیم. بلکه آنچه جهان ما به آن احتیاج دارد، داروهای بهتر، واکسیناسیون مناسب، سیستم‌های سلامت کارا و داروهای پیشگیرانه برای افرادی است که در محرومیت زندگی می‌کنند. درواقع، کارآفرینی سلامت در ذات خود دارای نگاهی بشردوستانه است که البته فرصت تجاری بسیار خوبی نیز به شمار می‌رود.

تمام کسب‌وکارها باید برای ادامه‌دار بودن، سودآور باشند. در دنیای امروز، افراد نیازهای بیشتری به نگهداری‌های پیشگیرانه و سلامت شخصی دارند که مقدمه‌ی بسیار خوبی برای ایجاد هزاران فرصت مناسب در زمینه‌های غیر دارویی است. شاید باور این سخت باشد که در ورزش یوگا که روی سلامت شخصی افراد کار می‌کند، سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیارد دلاری شده است.

نوآوری در زمینه‌های اولیه‌ی سلامت، نیازی به تحصیلات آکادمیک بالا ندارد. فقط لازم است که افراد شم تجاری بالا و علاقه‌ی مناسب برای کمک به کسانی داشته باشند که از ضرورت توجه به سلامتی خود غافل مانده‌اند؛ به‌عنوان مثال ارائه‌ی یک برنامه کاربردی که به شما کمک می‌کند بتوانید رستوران غذای مناسب با بدن خود را انتخاب کنید. سایر فرصت‌ها به همین صورت می‌تواند خلق شود و جذابیت بسیار زیادی برای مردم داشته باشد.

کارآفرینی سلامت

صنعت سلامت، صنعت پایدار

باید به این نکته دقت کرد که صنعت سلامت، یک صنعت پایدار است. هزینه‌های بخش سلامت برای خانواده‌های آمریکایی متوسط از لحاظ درآمد، در حال بیشتر شدن است و در سال ۲۰۱۶، به میزان ۴.۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته که از سال ۲۰۰۰ بی‌سابقه بوده است. اگر چه ممکن است هزینه‌های درمانی برای بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و کارکنان آن‌ها سنگین باشد؛ ولی خبر خوبی برای آن‌ها است، زیرا نشان می‌دهد که خانواده‌ها به سلامت خود اهمیت می‌دهند و برای آن هزینه پرداخت می‌کنند.

همچنین دوران کنونی فرصت بسیار خوبی برای کارآفرینان است که به افراد کمک کنند تا بتوانند هزینه‌های درمان خود را کاهش دهند. شرکت‌های نوآور با ایجاد کسب‌وکارهایی که به نفع بیماران فعالیت می‌کند و هزینه‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد، می‌توانند بسیار سودآور باشند. دورانی که شرکت‌های پزشکی، شرایط دشوار مالی را به بیماران خود تحمیل می‌کردند به سر‌رسیده است.‌

ما نمی‌دانیم که آینده، چه نقشه‌هایی برای شرکت‌های فناوری واقع در سیلیکون ولی دارد؛ ولی می‌دانیم که نیاز مردم به خدمات سلامت همیشگی است. به این معنا که صنعت سلامت از بین نخواهد رفت؛ پس شما می‌توانید روی این صنعت حساب باز کنید. وقتی در فکر این هستید که یک حرکت جدید و بزرگ انجام دهید، به بخش سلامت فکر کنید که افراد کمتری روی ایجاد استارتاپ در مورد آن فکر کرده‌اند و اگر کسب‌وکارها، برنامه‌های عملیاتی مناسب و ارزش پیشنهادی بالا به جامعه عرضه کنند، مطمئنا می‌توانند آینده‌ی خوبی برای خود متصور باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات