ممنوعیت استفاده از محصولات کسپرسکی توسط دولت آمریکا

جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دولت آمریکا به دلیل نگرانی از رابطه‌ی احتمالی کسپرسکی با دولت روسیه، استفاده از محصولات این شرکت توسط سازمان‌های دولتی را ممنوع کرده است.
تبلیغات

سازمان مدیریت خدمات عمومی آمریکا که وظیفه‌ی مدیریت و ارائه‌ی محصولات و خدمات به سازمان‌های دولتی آمریکا را بر عهده دارد، تأیید کرده که شرکت روسی کسپرسکی از لیست شرکت‌های مورد تأیید این سازمان خارج شده است. خروج کسپرسکی از این لیست به این معنی است که وزارتخانه‌های دولتی و سازمان‌های فدرال از این پس اجازه‌ی استفاده از محصولات این شرکت را نخواهند داشت.

سازمان مدیریت خدمات عمومی آمریکا اعلام کرده که اولویت اصلی این سازمان، حصول اطمینان از امنیت سیستم‌ها و شبکه‌های دولتی آمریکا، بررسی خدمات و محصولات مورد استفاده توسط سازمان‌های دولتی و مدیریت ریسک در زنجیره‌ی عرضه و تقاضای این محصولات و خدمات است. نگرانی‌ها در مورد ارتباط کسپرسکی با کرملین مسئله‌ی جدیدی نیست؛ اما گزارش‌های اخیرا رسانه‌های آمریکایی نشان می‌دهند رابطه‌ی این شرکت با سازمان اطلاعاتی روسیه موسوم به FSB نزدیک‌تر از چیزی است که پیش از این تصور می‌شد.

در مقابل، کسپرسکی با انتشار بیانه‌ای در وب‌سایت این شرکت، ادعا کرده است که هیچ‌گونه رابطه‌ی نامتعارفی با هیچ دولتی ندارد و همکاری‌اش با سازمان‌های مختلف، تنها با هدف مقابله با جرائم سایبری است. بلومبرگ ادعا کرده به برخی ایمیل‌های داخلی کسپرسکی دسترسی پیدا کرده که نشان‌دهنده‌ی رابطه‌ی بسیار نزدیک این شرکت با سازمان اطلاعات روسیه است. با این وجود، کسپرسکی اعلام کرده که این ایمیل‌ها دست‌کاری شده‌اند و یا محتویات آن‌ها مورد سوء تعبیر قرار گرفته‌اند.

کسپرسکی ادعا کرده است که این شرکت در زمینه‌ی مبارزه با بدافزارها و حملات سایبری با سازمان‌های قانونی همکاری می‌کند و سازمان‌های دولتی روسیه نیز از این امر مستثنا نیستند. کسپرسکی همچنین ادعا کرده است که این شرکت در مورد روابطش با این سازمان‌ها بسیار واضح و روشن عمل می‌کند.

بنا بر ادعای کسپرسکی، در جریان بررسی جنایات سایبری، این شرکت بر اساس قوانین روسیه تنها با ارائه‌ی راهنمایی فنی به مراجع قانونی کمک می‌کند تا مجرمان را دستگیر کنند. همچنین در زمان حملات و دستگیری مجرمان سایبری، کسپرسکی مأموران دولتی را جهت جمع‌آوری شواهد همراهی می‌کند. کسپرسکی اعلام کرده است همکاری‌اش با سازمان‌های دولتی به همین موارد محدود می‌شود و اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی افراد و اطلاعات هویتی مشتریان را در اختیار سازمان‌های دولتی قرار نمی‌دهد؛ چرا که این مسئله از نظر فنی امکان‌پذیر نیست.

کسپرسکی با انتشار بیانیه‌ای روز چهارشنبه اعلام کرد که ادعاهای مطرح‌شده در رسانه‌ها صحت ندارند و آن‌ها را «اتهاماتی ناعادلانه و فاقد شواهد مستدل» خواند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات