کیا و بی‌ ام‌ و، برندگان مسابقه‌ی طراحی IDEA

پنج‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
محصول مفهومی کیا تلوراید و بی‌ام‌و سری 5 جدید، به‌عنوان برندگان مسابقه‌ی طراحی IDEA معرفی شدند.
تبلیغات

شاسی‌بلند مفهومی کیا موتورز که سال گذشته در نمایشگاه خودروی دیترویت معرفی شد و تلوراید (Telluride) نام دارد، در کنار نسل جدید بی‌ام‌و سری 5 موفق شد در مسابقه‌ی جوایز ممتاز طراحی بین‌المللی (که اختصارا IDEA نامیده می‌شود) بالاترین امتیاز را در بخش حمل و نقل کسب کند و برنده‌ی مدال برنز، در مجموع این فستیوال بزرگ طراحی باشد. خودروی کیا تلوراید که در بخش «حمل و نقل» این مسابقات شرکت کرده بود، توانست ادامه‌دهنده‌ی موفقیت‌هایی باشد که کیا موتورز پیش از این نیز در این رقابت‌ها کسب کرده بود؛ چون برای مثال، کیا ریو در سال ۲۰۱۲ و کیا سول کراس‌اوور و کیا استینگر GT4 نیز در سال ۲۰۱۴ توانسته بودند در این مسابقات مقام بیاورند.

اما تلوراید که سال پیش معرفی شد، یک خودروی شاسی‌بلند فول سایز لوکس است که این پتانسیل را دارد تا در آینده به‌عنوان پرچم‌دار شاسی‌بلندهای کیا مطرح شود. این خودرو نه‌تنها دارای یک طراحی بسیار زیبا و هوشمندانه است، بلکه در آن از جدیدترین فناوری‌ها استفاده شده است. یکی از جالب‌ترین توانایی‌های تلوراید، یک سامانه‌ی هوشمند است که می‌تواند میزان سلامتی سرنشینان را اندازه‌گیری کند.

کیا Telluride

این خودرو با طراحی اغواگرانه‌ی خود، به یک مجموعه‌ی هیبریدی در بخش نیرومحرکه مجهز است که از یک پیشرانه‌ی بنزینی ۶ سیلندر V شکل به حجم ۳.۵ لیتر در کنار یک الکتروموتور تشکیل شده و مجموعا قدرتی در حدود ۴۰۰ اسب بخار تولید می‌کند. به گفته‌ی کیا موتورز، مصرف سوخت جاده‌ای این خودرو تنها ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

این خودرو همچنین اولین محصول کیا است که به قطعات ساخته‌شده با استفاده از چاپگر سه‌بعدی مجهز شده است. به گفته‌ی سازنده، چاپگر سه‌بعدی اجازه‌ی استفاده از طراحی‌های بسیار مدرن‌تری را در بخش کابین، فرمان، رو دری‌ها و داشبورد می‌دهد.

پیتر شرایر مدیر طراحی کیا موتورز در این مورد می‌گوید:

تلوراید یک محصول مهم برای کیاموتورز است و نگاهی کلی از آینده‌ی خودروهای شاسی‌بلند لوکس کیا ارائه می‌دهد. این خودرو نشان می‌دهد که ما چگونه خودروهای مفهومی را به مرحله‌ی نهایی و قابل تولید می‌رسانیم و من بسیار مفتخرم که طرح ما موفق به کسب جایزه‌ی IDEA شده و چنین چیزی قطعا برای همگی ما یک افتخار بزرگ است.

تلوراید نه‌تنها یک خودروی مفهومی است؛ بلکه نشان می‌دهد که کیا موتورز برنامه‌هایی برای ورود به بازارهای بزرگ‌تری همانند شاسی‌بلندهای فول سایز دارد؛ به‌خصوص اینکه شرکت در حال حاضر محصولی برای رقابت با خودروهایی چون تویوتا پرادو و مزدا CX-9 در بازار جهانی ندارد.

ماه گذشته نیز شرکت مادر کیا یعنی هیوندای اعلام کرد که برنامه‌هایی برای عرضه‌ی یک شاسی‌بلند بزرگ دارد که در رده‌ای بالاتر از سانتافه (که از نظر فنی با کیا سورنتو مشابه است) قرار خواهد گرفت و کیا موتورز نیز شاید تحت تأثیر همین تصمیم قرار گیرد و با معرفی تلوراید نهائی، از برنامه‌ی خود برای ورود به این سگمنت رونمایی کند.

بی‌ام‌و سری ۵

اما کیا موتورز تنها خودرویی نیست که در این بخش از مسابقه‌ی طراحی IDEA موفق به کسب جایزه شد. هم‌زمان با این خودرو، محصول جدید بی‌ام‌و یعنی سدان سری 5، دیگر خودرویی است که جایزه‌ی IDEA را کسب کرد.

وب‌سایت جامعه‌ی طراحان صنعتی ایالات متحده، در مورد سری 5 جدید نوشته است:

این خودرو نمایانگر یک محصول تجاری مدرن است که قابلیت‌های دینامیکی بالایی را می‌تواند در کنار یک طراحی بسیار زیبا به نمایش بگذارد. طراحی داخلی این خودرو پویا و دینامیک محور است و کاملا با کاربری آن سازگاری دارد. کیفیت بالای مواد به‌کاررفته و راحتی بالای صندلی‌ها نیز مواردی هستند که یک سفر راحت و رضایت‌بخش را با این خودرو تضمین می‌کنند.

بالاترین امتیاز مسابقه‌ی IDEA در بخش حمل و نقل و اتومبیل، به اسکوتر الکتریکی مفهومی Niu m1 و Scooter For Life داده شد که به ترتیب توانستند مدال‌های طلا و نقره را به خود اختصاص دهند و سپس، کیا تلوراید و بی‌ام‌و سری 5 به‌طور مشترک مدال برنز را دریافت کردند.

اسکوتر برقی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات