۵ قدم برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای

پنج‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
عکاسی یکی از حرفه‌هایی است که نیاز به مهارت دارد. در این مقاله به پنج راه‌کار اصلی برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای و کسب درآمد از آن می‌پردازیم.
تبلیغات

به دنیای عکاسی علاقه دارید؟ می‌خواهید به‌عنوان عکاسی قابل، شناخته شوید؟ در این موارد تنها نیستید؛ عکاسی یکی از جذاب‌ترین صنایع جهان محسوب می‌شود و افراد زیادی وجود دارند که می‌خواهند به عکاسان حرفه‌ای تبدیل شوند. مهم نیست در چه سطحی از این حرفه قرار دارید؛ همیشه راهی وجود دارد که بتوانید وضعیت خود را بهبود ببخشید. دغدغه‌های اصلی عکاسان معمولا شامل یادگیری فنون جدید عکاسی، دیده شدن کارهایشان و ساده‌سازی فرآیند همکاری است. در ادامه به بررسی ۵ راه‌کار اصلی برای حل کردن این دغدغه‌ها و تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای، می‌پردازیم.

۱. مهارت عکاسی خود را به کمک افراد متخصص بهبود بخشید

تکنیک‌های عکاسی زیادی وجود دارند؛ به‌طوری‌که یادگیری تمام آن‌ها چندین سال طول خواهد کشید. برخی از تکنیک‌ها مثل نورپردازی، ترکیببندی و ویرایش عکس، در تمام شاخه‌های عکاسی مشترک هستند؛ برخی دیگر هم به شاخه‌های خاصی از عکاسی مربوط می‌شوند. اکثر افراد سعی می‌کنند که این تکنیک‌ها را به کمک دوره‌های آنلاین یا تماشای ویدئو یاد بگیرند؛ ولی در واقعیت، مثل صنعت موسیقی، زمانی پیشرفت چشمگیری حاصل می‌شود که این یادگیری به‌صورت تعاملی انجام شود. اگر نتوانید بازخورد مفید از عملکرد خود دریافت کنید، پیشرفت زیادی هم نخواهید کرد.

بنابراین بهترین راه برای یادگیری تکنیک‌های جدید عکاسی، شرکت در کلاس‌های حضوری محسوب می‌شود. بهتر است برترین عکاسان را در شاخه‌ی موردنظرتان پیدا و در کلاس‌های آموزشی آن‌ها شرکت کنید؛ در این حالت نه‌تنها تکنیک‌های لازم و مفید به شما آموزش داده می‌شود، بلکه بازخورد لازم را هم دریافت می‌کنید.

عکاسی

عکس گرفته‌شده توسط تنر وندل استورات

چرا بهتر است این کار را انجام دهید؟ یادگیری عکاسی با یادگیری هنرهای دیگر متفاوت است؛ برای یادگیری عکاسی باید بازخورد کافی دریافت کنید و تنها تکنیک‌هایی را که نیاز دارید، بیاموزید. بنابراین پیدا کردن عکاس متخصص در شاخه‌ی فعالیت و حضور در کلاس‌هایش، مفیدترین راه برای بهبود فنون عکاسی محسوب می‌شود.

۲. نظر مخاطبان عام را در مورد عکس‌هایتان بررسی کنید

وقتی زمان زیادی برای ثبت و آماده‌سازی یک عکس صرف می‌کنید، بهتر است به واکنش مخاطب عام هم اهمیت دهید. کاربران چقدر با عکس‌های شما ارتباط برقرار می‌کنند؟ آیا عکس‌های شما امتیاز خوبی از آن‌ها دریافت کرده‌اند؟ عکس‌های شما به‌اندازه‌ی کافی بازدیدکننده دارند؟ برای این کار بهتر است که از سرویس‌های معروف مخصوص عکاسان مثل سرویس Advanced Stats وب‌سایت 500px استفاده کنید؛ حتی یک صفحه‌ی عمومی در اینستاگرام هم می‌تواند شروع خوبی محسوب شود.

عکاسی

چرا بهتر است این کار را انجام دهید؟ شناخت بازار هدف و نحوه‌ی واکنش آن‌، در هر کسب‌وکاری یک مؤلفه‌ی حیاتی محسوب می‌شود. با شناخت مخاطبان می‌توانید راه‌های جذب تعداد بیشتری مخاطب را پیدا کنید و محبوبیت خود را افزایش دهید.

۳. برای سرویس عکاسی‌تان بازاریابی کنید

شاید شما عکاس خوبی برای مراسم و جشن‌ها باشید؛ شاید هم در مورد عکاسی پرتره یا عکاسی صنعتی تخصص دارید. مهم نیست در چه شاخه‌ای عکاسی می‌کنید؛ به کمک بازاریابی صحیح، می‌توانید از عکس‌های خود، درآمد داشته باشید. برای رسیدن به این موضوع، باید از تکنیک‌های بازاریابی مناسب عکاسان استفاده کنید. ساده‌ترین راه ممکن، ایجاد حساب کاربری در وب‌سایت‌های مخصوص عکاسان مثل 500px است؛ بهتر است یک حساب کاربری فعال هم در شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص لینکدین، فیس‌بوک یا اینستاگرام داشته باشید. در این حساب‌ها باید نوع و نحوه‌ی ارائه‌ی سرویس‌هایتان را مشخص کنید؛ باید ابزار کارتان را نشان دهید، بهترین نمونه‌های کارهایتان را در معرض نمایش بگذارید و حتی تاریخ و مکان کلاس‌هایی را که در آن‌ها تدریس می‌کنید، اعلام کنید.

عکاسی

چرا بهتر است این کار را انجام دهید؟ اگر قرار است به عکاسی به‌عنوان یک حرفه نگاه کنید، باید بتوانید آن را به منبعی برای کسب درآمد هم تبدیل کنید. استفاده از تکنیک‌های بازاریابی آنلاین، یکی از ساده‌ترین و مفیدترین راه‌های ارائه‌ی سرویس‌های عکاسی شما است. به یاد داشته باشید که هر بازدیدکننده‌ از عکس‌های شما، یک مشتری بالقوه محسوب می‌شود.

۴. استخدام شوید

ممکن که عکاس ماهر و باتجربه‌ای باشید؛ ولی اگر به‌اندازه‌ی کافی دیده نشوید، هیچ‌گاه استخدام نخواهید شد. برای این موضوع، قرار گرفتن در دسترس مشتریان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای مثال، وب‌سایت 500px بخشی به نام Directory دارد که امکان جستجوی عکاسان را بر اساس شهر و شاخه‌ی عکاسی فراهم می‌کند. به‌علاوه، استفاده از هشتگ‌های مناسب در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند شما را در صدر نتایج جستجوی مشتریان قرار دهد. باید از تمام ابزارهای ممکن برای قرار گرفتن در صدر نتایج جستجو در سایت‌های مختلف یا شبکه‌های اجتماعی، استفاده کنید.

چرا بهتر است این کار را انجام دهید؟ هرچقدر که در جستجوهای آنلاین بیشتر دیده شوید، امکان استخدام شدنتان هم افزایش پیدا می‌کند.

۵. یک وب‌سایت برای خودتان ایجاد کنید

اشتباه نکنید؛ قرار نیست وب‌سایت شما به گالری نمونه کارهایتان تبدیل شود. وب‌سایت شخصی باید محلی برای فروش عکس‌ها و سرویس‌های شما به ساده‌ترین شکل ممکن باشد. اکثر سایت‌های حوزه‌ی عکاسی، امکان فروش عکس‌هایتان را فراهم می‌کنند؛ ولی سازوکار آن‌ها معمولا پیچیده است. وب‌سایت شخصی باید محلی ساده باشد که با حداقل کلیک ماوس، عکس‌ها و سرویس‌های شما را برای فروش در اختیار همگان قرار دهد. این وب‌سایت می‌تواند مثل یک فروشگاه اینترنتی کوچک برای کسب‌وکار شما باشد. به‌علاوه می‌توانید یک بلاگ هم در این فروشگاه قرار دهید تا هم مهارت‌های خود را در اختیار عموم بگذارید، هم بازاریابی محتوایی کنید.

عکاسی

چرا بهتر است این کار را انجام دهید؟ اگر قرار است یک عکاس حرفه‌ای و تمام‌عیار باشید، باید وب‌سایت اختصاصی حرفه‌ای هم داشته باشید؛ در غیر این صورت برای فروش عکس‌ها و سرویس‌های خود به مشکل برمی‌خورید.

به نظر شما برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای باید چه کارهایی انجام داد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات