آشنایی با ۳ تکنولوژی مهم در کسب و کار مدرن

سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
تکنولوژی با سرعت زیادی در حال پیشرفت کردن است و آشنایی با موضوعات پرطرفدار، کمک زیادی به پیشرفت شما در کسب‌و‌کار خواهد کرد.
تبلیغات

در هر دوره‌ی زمانی، یک یا دو تکنولوژی بسیار محبوب می‌شوند و توجه همه را به خودشان جلب می‌کنند. به‌عنوان مثال چندین سال پیش بحث موبایل و شبکه‌های اجتماعی بسیار داغ شده بود و همه در مورد آن صحبت می‌کردند. این روزها بحث یادگیری ماشین و بلاک‌چِین بسیار همه‌گیر شده است. هرجایی که نگاه کنید، متوجه می‌شوید که شرکت‌های مشاوره در حال انتشار گزارش‌های خود در این زمینه هستند و کنفرانس‌های زیادی در رابطه با این موضوع برگزار می‌شوند.

همان‌طور که در جریان هستید، این روزها تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی دنیا را تغییر داده‌اند و نقش هوش مصنوعی و معماری پایگاه داده‌های توزیع‌شده در آن‌ها مشهود است. هر سازمانی برای اینکه پیشرفت کند، باید تکنولوژی‌های جدید و تأثیر آن روی کسب‌و‌کار خود را درک کند. از آنجایی که ما نمی‌دانیم در آینده چه تکنولوژی همه‌گیر خواهد شد، نمی‌توانیم خودمان را از قبل آماده کنیم. اما اگر در مورد موضوعات محبوب و مورد توجه اطلاعات داشته باشیم، می‌توانیم با آمادگی بیشتری به استقبال آن‌ها برویم. شاید سرنوشت و آینده‌ی کسب‌و‌کار شما نیز به همین موضوع وابسته باشد.

Computing Architectures

۱- معماری جدید محاسبات

گوردون مور، بنیان‌گذار اینتل، در شماره‌ی نوزدهم مجله‌ی Electronics در سال ۱۹۶۵ مقاله‌ای چاپ کرد‌ و در آن به این موضوع اشاره کرد که تعداد ترانزیستورهای روی تراشه‌های سیلیکونی طی دو سال اخیر دو برابر شده است. روند افزایش تعداد ترانزیستورها که با قانون مور شناخته شده بود، طی ۵۰ سال اخیر ادامه داشت و تبدیل به انقلاب دیجیتال شد. با این حال امروزه سرعت این روند کمی کاهش پیدا کرده است و در آینده‌ی نزدیک کاملا متوقف خواهد شد. ترانزیستورهای زیادی وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را قبل از اینکه تأثیرات اتمی وارد بازی شوند و عملکرد تکنولوژی را غیرممکن کنند، روی تراشه‌های سیلیکونی نصب کنید. متخصصان برای تعیین زمان دقیق این اتفاق هنوز به توافق نرسیده‌اند؛ اما این اتفاق مطمئنا در ۵ سال آینده به وقوع خواهد پیوست.

مطمئنا راه‌های زیاد دیگری به‌جز افزایش تعداد ترانزیستورها برای بهبود عملکرد تراشه‌ وجود دارند؛ مانند FPGA ،ASIC و 3D stacking. اما به نظر نمی‌رسد که این راه‌ها بیشتر از یک یا دو دهه در آینده دوام داشته باشند. ما برای اینکه بتوانیم در ۵۰ سال آینده به تکنولوژی پیشرفته برسیم، اساسا به معماری‌های جدید مانند رایانش کوانتومی و تراشه‌های عصبی احتیاج خواهیم داشت. خبر خوب این است که این معماری‌ها بسیار پیشرفته هستند و طی ۵ تا ۱۰ سال آینده شاهد تأثیر تجاری آن خواهیم بود. خبر بد این است زمانی که معماری جدیدی ارائه می‌شود، هیچ‌کس طرز استفاده از آن را نمی‌داند. این معماری‌ها پتانسیل‌های زیادی دارند؛ اما مانند هر چیز دیگری مقدار زمان می‌برد تا با همه‌ی ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوند.

Genetic Engineering

۲- مهندسی ژنتیک

همان‌طور که دانشمندان کامپیوتر از ۵۰ سال گذشته در حال توسعه دادن زبان‌های نرم‌افزاری هستند، زیست‌شناسان نیز در تلاش هستند تا به فهم بهتری از نوعی کد‌های فراگیر یا کدهای ژنتیک برسند. اگرچه این رشته توانسته است پیشرفت علمی خوبی داشته باشد؛ اما تأثیر آن نسبتا کم بوده است. این فرآیند در سال ۲۰۰۳ و با تکمیل پروژه‌ی ژنوم انسانی آغاز به کار کرده است. آن‌ها به‌تازگی برای اولین بار متوجه شده‌اند که DNA چگونه با بیولوژی تعامل می‌کند و این موضوع بشر را به سمت شناخت ژنوم سرطان و پیشرفت‌های ملموس در صنعت کشاورزی هدایت کرده است. این اولین باری است که ژنومیک در ابعادی بیش از یک تحقیق علمی فعالیت می‌کند و به منبع جدید برنامه‌ها تبدیل شده است.

تکنولوژی جدیدی به نام کریسپر به دانشمندان اجازه می‌دهد که ژن‌ها را ویرایش کنند. درواقع می‌توان گفت تکنولوژی‌های در حال حاضر به‌اندازه‌ای ساده هستند که حتی زیست‌شناسان غیر حرفه‌ای نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و بنابراین انتظار داریم که مهندسی ژنتیک در تمام صنایع همه‌گیر شود. مگان هاچسترسر، مبتکر ژنومیک نوآورانه دانشگاه برکلی، می‌گوید: «کریسپر همه چیز را با ژنومیک انجام می‌دهد؛ از تحقیقات بیماری سرطان گرفته تا مهندسی بیماری‌های مقاوم و بسیاری از برنامه‌های دیگر که پیش روی ما هستند.» هیجان‌انگیزترین قسمت ماجرا این است که کریسپر بسیار ارزان است و به‌راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و قادر است کار بیشتری را در مدت‌زمان کمتری ارائه دهد و البته هنوز هم جای پیشرفت دارد.

Materials Science

۳- علم مواد

آزمون و خطا یک روش سنتی برای بهبود مواد اولیه‌ی ساختن یک محصول است. شما در این روش مواد اولیه یا شیوه‌ی انجام کار را باهم ترکیب و سپس نتیجه را تحلیل می‌کنید. به‌عنوان مثال یک آهنگر قرون وسطایی متوجه شد شمشیرهایی که از آهن زنگ‌زده ساخته می‌شوند، بهتر از بقیه‌ی شمشیرها هستند.

جالب است بدانید که امروزه علم مواد یک کسب‌و‌کار میلیون دلاری محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال چالش‌های هواپیمایی بوئینگ را برای طراحی محصولات جدید در نظر بگیرید. شما چه پیشنهادی برای افزایش قابل ملاحظه‌ی عملکرد یک هواپیما دارید؟ تکنولوژی هواپیماسازی ده‌ها سال است که به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ اما با این حال اخیرا با ارائه‌ی مواد اولیه‌ی جدید توانسته‌اند وزن هواپیماها را ۴۰ هزار پوند (حدود ۱۸ هزار کیلوگرم) و مصرف سوخت آن را ۲۰ درصد کاهش دهند.

بنابراین می‌توان گفت نوآوری در ژنوم مواد به این صورت بوده است که آن‌ها پایگاه داده‌ای از ویژگی‌های مواد اولیه مانند قدرت، چگالی و موارد دیگر را ذخیره و از مدل‌های کامپیوتری برای پیشگویی نمونه‌های ساخته‌شده استفاده می‌کنند. این اطلاعات به‌عنوان یک برنامه‌ی دولتی شناخته می‌شوند و نه‌تنها در اختیار شرکت‌های میلیارد دلاری مانند بوئینگ بلکه در اختیار هر شخصی که بخواهد از آن‌ها استفاده کند قرار می‌گیرد. جیم وارن، مدیر برنامه‌ی ژنوم مواد، می‌گوید: «هدف ما این است که توسعه‌ی مواد اولیه‌ را از طریق مشخص کردن روابط بین آن‌ها سرعت دهیم؛ اینکه ببینیم فرآیند ترکیب این مواد به چه صورت است و نتیجه‌ی آن چه خواهد شد. من امیدوارم که ژنوم مواد وارد همه‌ی صنایع شود.»

technology

آمادگی بهتر از انطباق است

در چند دهه‌ی گذشته تأکید زیادی روی چابکی و انطباق شده است. زمانی که تکنولوژی جدیدی مانند شبکه‌های اجتماعی یا هوش ‌مصنوعی وارد بازار می‌شود، سازمان‌ها تازه از وجود آن‌ها باخبر می‌شوند و خودشان را با استراتژی آن‌ها تطبیق می‌دهند. درصورتی‌که اگر این کار را کمی سریع‌تر انجام دهند، می‌توانند در رقابت پیروز شوند. ما امروزه در حال وارد شدن به عصر جدید نوآوری هستیم. اپلیکیشن‌های جدید به فکر توسعه‌ی نسخه‌های قدیمی تکنولوژی گذشته نیستند؛ بلکه قصد دارند نمونه‌های جدید را وارد بازار کنند. به همین دلیل در آینده، آماده شدن نسبت به منطبق شدن از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

شما چگونه با معماری جدید محاسبات کار خواهید کرد؟ مهندسی سریع و ارزان ژنتیک چگونه بر صنعت شما تأثیر خواهد گذاشت؟ چگونه می‌خواهید از مواد اولیه‌ی جدیدتر و ارزان‌تر برای بهبود محصولات و کاهش قیمت‌ها استفاده کنید؟ برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها باید سعی کنید مشکلات جدید را شناسایی کنید تا بتوانید از تکنولوژی‌های جدید برای برطرف کردن آن‌ها استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات