تراشه A10X Fusion اولین نمونه مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری TSMC است

شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بررسی‌های انجام‌شده نشان از این دارند که تراشه‌ی A10X Fusion آیپد‌ پرو‌های جدید اپل، اولین نمونه‌ی توسعه‌یافته مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری FinFET کمپانی TSMC است.
تبلیغات

بررسی‌های انجام‌شده توسط وب‌سایت tech Insights ویژگی‌های جدید تراشه‌ی A10X فیوژن مورد استفاده در آیپد پروهای جدید اپل را مشخص کرده است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده در گزارش این وب‌سایت، اندازه‌ی تراشه‌ی جدید اپل ۹۶.۴ میلی‌متر مربع است که در مقایسه با تراشه‌ی A9X مبتنی بر لیتوگرافی ۱۶ نانومتری با مساحت ۱۴۳.۹ میلی‌متر مربع، کوچک‌تر شده است. با وجود اینکه سایز نسل جدید تراشه‌ی اپل کوچک‌تر شده؛ اما به یک حافظه‌ی کش ۸ مگابایتی از نوع L2 در کنار سه هسته‌ی پردازشی و ۱۲ کلاستر گرافیکی مجهز شده است.

برای مقایسه‌ی پیشرفت‌های صورت گرفته در تراشه‌ی جدید، بهتر است نگاهی به تراشه‌ی A9X داشته باشیم که در آیپد پروهای پیشین مورد استفاده قرار گرفته بود. این تراشه از وجود ۱۲ کلاستر گرافیکی بهره می‌برد، اما تنها دو هسته پردازشی به همراه حافظه‌ی ۳ مگابایتی از نوع L2 به همراه دارد. در واقع می‌توان گفت A10X از نظر پردازش گرافیکی بسیار نزدیک به A9X و A10 است و اپل در این تراشه نیز از معماری ایمجینیشن استفاده کرده است.

اپل معمولا در آیفون‌ها به سمت استفاده از لیتوگرافی کمتر در پردازنده‌هایش حرکت می‌کند؛ از این‌رو سیاست در پیش گرفته‌شده توسط این کمپانی برای کاهش لیتوگرافی تراشه در آیپد را باید یک تصمیم بزرگ خواند. پردازنده‌ جدید سری ایکس اپل با بهره‌گیری از سایز کوچک‌تر، تعداد هسته‌ی بیشتری با عملکرد بسیار بالاتر و عمر باتری بیشتر در اختیار کاربران قرار داده است.

تراشه‌ی A10X Fusion اپل در ۵ ژوئن سال جاری طی نطق اصلی کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل در قلب آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی رونمایی شد؛ هرچند نسخه‌ی جدید و به‌روز شده‌ی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی نیز از وجود این تراشه بهره می‌برد. در کنار پردازنده‌ی جدید، آیپد پرو همچنین از فناوری‌هایی نظیر ProMoton در کنار سایر ویژگی‌ها بهره می‌برد که در کنار هم، عملکرد گرافیکی آیپد پرو را برای نمایشگری با رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی بسیار بهبود بخشیده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات