رونمایی از قطار بدون ریل، با فناوری خودران

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
یک شرکت چینی از نوعی قطار شهری رونمایی کرده است که بی‌نیاز از ریل و مجهز به رانندگی خودران، با تکیه بر موتورهای برقی خود حرکت می‌کند.
تبلیغات

این طرح می‌تواند برای شهرهای کوچک و مراکز صنعتی، بسیار راهگشا باشد. شرکت چینی CRRC واقع در منطقه‌ی ژانژو، محصول جدید خود را آرت (Art) نام‌گذاری کرده و مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته است. این مدل، ترکیبی از چند ایده‌ی خلاقانه محسوب می‌شود که شامل حمل و نقل گروه زیادی از مردم با قطار، حرکت در مسیر بدون ریل، استفاده از فناوری خودران و بهره‌مندی از پیشرانه‌های الکتریکی می‌شود.

واژه‌ی آرت مخفف عبارت Autonomous Rail Rapid Transit به معنی حمل و نقل سریع ریلی با فناوری خودران است. نمونه‌ی اولیه از این طرح، ۹ متر طول دارد و می‌تواند به نهایت سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت برسد. باتری‌های به‌کار گرفته‌شده در نمونه‌ی فعلی آرت، انرژی لازم برای حرکت تا مسافت ۴۰ کیلومتر فراهم می‌کنند. هرچند این میزان از قدرت باتری، چندان زیاد به نظر نمی‌رسد؛ در عوض برای حمل مسافر تا ۳۰۰ نفر کافی خواهد بود. شرکت CRRC ادعا می‌کند که با اضافه‌ کردن طول این قطار، می‌توان تا ۵۰۰ مسافر را جابه‌جا کرد.

قطار برقی بدون ریل خودران

سیستم خودران در طرح آرت، با استفاده از خطوط سفید روی سطح خیابان، کار می‌کند و نیازی به هماهنگ شدن با نقشه‌های پیچیده‌ی شهری و ماهواره‌ای ندارد. با توجه به اینکه در تصاویر منتشرشده، صندلی مخصوص راننده به‌وضوح دیده می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که قطار شهری آرت، فعلا برای استفاده‌ی معمولی و بدون سیستم خودران، آمادگی دارد و هرچند حرکت روی خطوط تعیین‌شده به‌صورت خودکار انجام شود، حضور راننده برای کنترل قطار و ترمزگیری، اجتناب‌ناپذیر باشد.

مدل آرت تا کمتر از یک سال دیگر در مسیری ۶.۵ کیلومتری واقع در جنوب شهر ژانژو، عملیاتی خواهد شد و مورد استفاده‌ی مردم قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات