در شغلتان پیشرفت کنید، حتی اگر از آن متنفرید

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
با حفظ اخلاق حرفه‌ای و ذهنیت مثبت؛ شغل نامطلوب فعلی را به سکوی پرتاب خود تبدیل کنید!
تبلیغات

هرکسی ممکن است زمانی ناچار شود در محیطی کار کند که موردپسند و خوشایند او نیست. چه برای یک استارتاپ کوچک کار کنید یا یک سازمان بزرگ، اگر خودتان را با فضای کاری همسو ندانید، حس می‌کنید در شرایطی طاقت‌فرسا گیر افتاده‌اید. بااین‌حال حتی اگر فکر می‌کنید این شغل ایده‌آل شما نیست، می‌توانید مهارت‌های خود را بهبود دهید و کارتان را به بهترین نحو انجام دهید.

خیلی اوقات استرس، فشار و نارضایتی کاری، توانایی شما را در انجام وظایف شغلی در هم می‌شکند. اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید شغل فعلیتان را عوض کنید که به معنی گذراندن یک دوره بیکاری است، کمی تأمل‌ کنید. این راهنمایی‌ها شاید به شما کمک کنند در شغلی که به آن تعلق‌ خاطری ندارید، موفق شوید.

۱- با همکارانتان طرح دوستی بریزید

ممکن است فکر کنید زیاد هم هوشمندانه نیست! ولی شما ساعات زیادی از زندگی‌تان را در محیط کاری می‌گذرانید. اگر بخواهید خودتان را از سایر کارمندان کنار بکشید، تأثیر خوبی در ذهن دیگران بجا نمی‌گذارید.

با همکارانتان صحبت کنید، حتی اگر فقط در مورد مسائل بی‌اهمیت روزمره باشد. با آن‌ها در مورد برنامه‌ی آخر هفته، قبض‌های ساختمان، گرمای هوا و موضوعات طنز باب روز حرف بزنید. این کار روز شما را روشن‌تر می‌کند و به شما دید خوش‌بینانه‌تری می‌دهد. هر برنامه‌ای هم که برای آینده‌ی شغلی خود داشته باشید، ارتباط با همکاران فعلی مانع از این می‌شود که حس کنید به ته خط رسیده‌اید.

do ur best

۲- مهارت‌های خود را به اجرا بگذارید

هر شغلی که دارید، سعی کنید نقطه‌ی مشترکی بین احساس و کارتان پیدا کنید، در غیر این صورت نمی‌توانید در این حرفه دوام بیاورید. چه در حوزه‌ی تجارت فعالیت کنید، چه بازاریابی یا تکنولوژی، باید در همین کار جایگاهی پیدا کنید که بتوانید تجربه و تخصص خود را در آن به نمایش بگذارید. با این کار نه‌تنها عملکرد خود را تقویت می‌کنید و مهارت‌های خود را بازآفرینی می‌کنید، بلکه امتیازاتی هم به رزومه‌ی حرفه‌ای خود اضافه می‌کنید.

یکی دیگر از مزایای این کار این است که در کار خود یک گام به جلو برمی‌دارید. وقتی در حوزه‌ی تخصصی خود موفق عمل می‌کنید این امر شما را تبدیل به یکی از دارایی‌های باارزش شرکت می‌کند و این امر از چشم مدیر یا سرپرست تیم دور نمی‌ماند.

۳- به خودتان انرژی بدهید

شاید جایی کار می‌کنید که به آن علاقه‌ای ندارید، ولی فراموش نکنید که باید زندگی شخصی خودتان را غنی کنید. ارسطو می‌گوید برای اینکه خوشبخت باشید، باید در تمام زندگی‌تان به تعادل برسید. شاید به نظرتان غیر منطقی باشد؛ ولی اگر خارج از محیط کار علایق خود را دنبال نکنید و به‌این‌ترتیب به ذهنتان سوخت نرسانید، شکیبایی و توانایی ادامه‌ی کار برایتان مشکل می‌شود.

فعالیتی را که دوست دارید انتخاب کنید. یوگا، نقاشی یا هر رشته‌ای که در شما شور و اشتیاق به وجود می‌آورد. این فعالیت ضربه‌گیر حرفه‌ی شما می‌شود. شما را از استرس رهایی می‌دهد و انگیزه‌ی حرکتتان می‌شود. در کنار تغذیه‌ی سالم، ورزش و آرامش ذهنی، یک سرگرمی یا فعالیت منظم باعث می‌شود هنگامی‌که ساعات کاریتان تمام می‌شود و می‌خواهید به خانه برگردید، حس کنید دارید به سمت هدف خوشایند خود می‌روید.

achive ur goals

۴- اهداف کوچکی را تعیین کنید و موفقیت در آن‌ها را جشن بگیرید

شما هنوز قرار است رؤیای خود را دنبال کنید. اهداف کوتاه‌مدت و قابل‌ سنجشی برای خود تنظیم کنید و پس از موفقیت در آن‌ها به خودتان جایزه بدهید یا هر طور که دوست دارید نتیجه‌ی سخت‌کوشی‌تان را جشن بگیرید.

اهداف کوتاه‌مدت قابل‌ دسترسی، به شما یادآوری می‌کنند که هنوز می‌توانید به خواسته‌هایتان برسید. هنگامی‌که فکر می‌کنید در کارتان به بن‌بست رسیده‌اید، با موفقیت در اهدافی که خودتان طرح‌ریزی کرده‌اید، می‌بینید که دارید به سمت یک ایده‌ی بزرگ‌تر قدم برمی‌دارید. شما به این انگیزه برای پیگیری شغل رؤیایی خود نیاز دارید.

۵- نکات مثبت و منفی کار را در دو طرف ترازو قرار دهید

وقتی جایی کار می‌کنید که برایتان ایده‌آل نیست، خیلی ضروری است که محاسن و معایب آن شغل را نسبت به هم بسنجید. اگر حس می‌کنید بیش‌ازحد از شما کار می‌کشند، شما را نادیده می‌گیرند و بیش‌ازحد به شما استرس وارد می‌شود، از خودتان بپرسید این شغل چه منافعی برای شما دارد و چطور می‌تواند شما را به هدف بزرگ‌ترتان نزدیک کند؟

اگر پی ببرید که بار منفی این شغل خیلی بیشتر از منافعی است که برایتان به همراه دارد، شاید وقت آن رسیده است که به دنبال یک موقعیت شغلی دیگر باشید؛ حتی اگر هنوز امکان کار کردن در شغل ایده‌آل خود را ندارید. وقتی به دنبال کار جدید می‌گردید نکات منفی شغل فعلی خود را در ذهن داشته باشید و جایی را انتخاب کنید که لااقل بتوانید در آن راحت‌تر باشید و به موفقیت‌های نسبی بیشتری برسید. چه‌بهتر که این کار جدید بتواند پله‌ای برای پیشرفت تا شغل آرمانی‌تان باشد.

never give up

۶- رؤیاهایتان را فراموش نکنید، تسلیم نشوید

دلسردی و ناامیدی از رسیدن به اهداف و آرمان‌ها، تمام انرژی شما را نابود می‌کند. هرگز اتصال خود با رؤیاهایتان را از دست ندهید. فراموش نکنید چه می‌خواهید. می‌توانید آرزوها و اهدافتان را بنویسید و جایی بگذارید تا گاهی آن را ببینید. یا آن را به‌صورت یادداشت در گوشی خود ذخیره کنید و برایش یک زنگ یادآوری بگذارید. اگر امید و اشتیاق خود را به آینده‌ای که قرار است از آن شما باشد از دست بدهید، کارایی و توانایی خود را در شغل فعلیتان هم از دست می‌دهید.

استیون جاف، نویسنده، رهبر و مدیرعامل شرکت  Farmer Jaffe Weissing می‌گوید:

هیچ‌چیز به این اندازه مهم نیست که عاشق شغل خود باشید. علاوه بر این، از تمامی فرصت‌هایی که سر راهتان قرار می‌گیرد به نحوی استفاده کنید که ارزش وقت و زندگی شما را داشته باشند. ما در ابدیت زندگی نمی‌کنیم. زمان محدودی در این زندگی در اختیارمان گذاشته‌ شده است؛ پس باید از آن حداکثر استفاده را بکنیم. حتی در امور کوچک و ساده، باید زندگی خودمان را به نمایش بگذاریم.

اگر صرفاً با همکاران خود لحظات خوبی می‌گذرانید، این نکته را به‌عنوان یکی از جوانب مثبت کار خود حساب کنید. به همین لحظات شاد امیدوار باشید. از زندگی‌تان لذت ببرید. هر کاری که انجام می‌دهید، اثر مثبتی بر رزومه‌ی کاری شما دارد و هر قدمی که برمی‌دارید، زندگی شما را شکل می‌دهد.   

مهم نیست رؤیاهایتان تا چه حد دست‌یافتنی باشند، هرگز آن‌ها را به شک و ترس تسلیم نکنید. نگاهتان را روبه‌جلو نگه‌دارید و بدانید که روزی آنجا خواهید بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات