ارزش سهام آلفابت برای اولین بار از مرز ۱۰۰۰ دلار عبور کرد

سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
چندی پیش ارزش سهام شرکت آمازون از مرز هزار دلار عبور کرد و حال سهام گوگل نیز این رکورد را پشت سر گذاشت.
تبلیغات

تنها شش روز پس از آنکه سهام آمازون از مرز ۱۰۰۰ دلار عبور کرد، ارزش سهام شرکت مادر گوگل، آلفابت نیز از ۱۰۰۰ دلار گذشت. این افزایش بی‌سابقه ارزش سهام شرکت‌های تکنولوژی، نشان از آن دارد که سهام‌داران مطمئن هستند شرکت‌های حوزه فناوری می‌توانند عملکرد بهتری نسبت به شرکت‌های سنتی داشته باشند.

افزایش سهام آمازون نشان از نگاه خوش‌بینانه به تجارت الکترونیک دارد؛ هرچند میزان فروش کالا در فروشگاه‌های خرده‌فروش فیزیکی همچنان بیشتر از فروشگاه‌های آنلاین است. سهام‌داران آلفابت نیز معتقدند که بخش بزرگی از بودجه تبلیغات ویدئویی به سمت ویدئوهای آنلاین خواهد رفت که با توجه به برتری گوگل در این حوزه، این کمپانی پتانسیل بالایی برای موفقیت دارد.

گوگل

شرکت آلفابت تنها دو سال پیش ایجاد شد و باعث شد اعتماد سهام‌داران نسبت به شرکت گوگل افزایش یابد. سهام آلفابت روز دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ از مرز ۱۰۰۰ دلار عبور کرد که نسبت به زمانی که آلفابت تشکیل شد، ۳۸ درصد بیشتر شده است. شرکت آلفابت در ماه آگوست ۲۰۱۵ تشکیل شد و ساختار یک شرکت هلدینگ را دارد که از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول، هسته اصلی تجارت اینترنت گوگل مانند موتور جستجو، جیمیل و ... است و قسمت دوم، پروژه‌های متهورانه‌ی گوگل مانند خودروهای خودران را شامل می‌شود.

تجارت آگهی گوگل که بیش از ۸۰ درصد درآمد این غول تکنولوژی را تشکیل می‌دهد، توانسته است به‌خوبی گذار به سمت گوشی‌های هوشمند را مدیریت کند. درآمد از آگهی‌‌ها به ۲۱.۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل افزایش ۱۹ درصدی نشان می‌دهد. بخش پردازش ابری نیز پس از سال‌ها، نشانه‌هایی از رشد دارد. پردازش ابری نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد. علاوه بر پردازش ابری، گوگل سرمایه‌گذاری خود را در بخش هوش مصنوعی به‌شدت افزایش داده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند که سرمایه‌گذاری سنگین روی هوش مصنوعی باعث می‌شود گوگل بتواند هسته اصلی تجارت خود را از موج‌های بعدی تکنولوژی مصون بدارد.

چشم‌انداز پروژه‌های مون‌شات گوگل نیز کمی بهبود یافته است. بخش پزشکی آلفابت، Verily، توانست سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری از سنگاپور جذب کند. آلفابت همچنین سرمایه‌گذاری در بخش فیبر نوری را نیز کاهش داد که این کار خوشحالی سهام‌داران را در پی داشت.

ویمو، بخش خودروهای خودران آلفابت نیز در موقعیتی قرار دارد که بتواند صنعت خودروهای خودران را رهبری کند. بر اساس گزارش مؤسسه‌ی مالی مورگان استنلی، ارزش ویمو در سال ۲۰۳۰ به ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات