رابط کاربری جدید ویندوز 10 با نام CShell فاش شد

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
دقایقی پیش تصاویر و ویدیویی از رابط کاربری جدید مایکروسافت برای ویندوز ۱۰ با نام CShell فاش شد که بسته به سایز نمایشگر و گجتی که ویندوز روی آن نصب شده است، بهینه می‌شود.
تبلیغات

دقایقی پیش ویندوزسنترال تصاویر و ویدیویی اختصاصی از رابط کاربری جدید ویندوز ۱۰ با نام Composable Shell یا CShell منتشر کرد. این رابط کاربری قابلیت انطباق و مقیاسپذیری با انواع فرمفکتورها نظیر تبلت، پیسی، ایکسباکس، هولولنز و گوشیهای هوشمند دارد و صرف همراه شدن آن با ویندوز ۱۰ برای استفاده در هر نوع گجتی کافی است. ویندوزسنترال نیز موفق شده به لطف انتشار اتفاقی بیلد جدیدی از ویندوز که این رابط کاربری را به همراه دارد، به آن دسترسی داشته باشد.

همان‌طور که اشاره کردیم سیشل را باید رابط کاربری جدید ویندوز ۱۰ خواند که جایگزین رابط کاربری پیشین این سیستمعامل خواهد شد. با استفاده از این رابطه کاربری، ویندوز ۱۰ قادر است به‌صورت پویا و بدون نیاز به اعمال تغییرات روی نسخههای منتشرشده توسط مایکروسافت، روی هر فرم‌فکتوری نصب شود و بدون مواجهه با مشکلی از نظر سایز نمایشگر، اطلاعات و کنترلهای ویندوز را به کاربر نمایش دهد. در واقع سیشل از ماژولهایی تشکیل شده است که تغییرات اعمال‌شده در چینش آنها، ویندوز ۱۰ را قادر میکند ظاهری پویا و انعطاف‌پذیر در گجتهای مختلف داشته باشد.

سیشل از اهمیت بسیار زیادی برای مایکروسافت برخوردار است. با استفاده از سیشل مایکروسافت قادر است با توسعهی یک رابط کاربری گرافیکی برای تمام فرم فکتورها، علاوه بر هستهی یکسان، ظاهری یکسان و شبیه در تمام گجتها در اختیار کاربران قرار دهد. در واقع مایکروسافت در پی آن است تا با یکسان‌سازی رابط کاربری در دسکتاپ و موبایل، تجربهی استفاده از ویندوز ۱۰ روی گجتهای مختلف را به هم نزدیک کند.

از جملهی تغییرت قابل اشاره در بخشهای مختلف رابط کاربری سی شل باید به تحولات منوی استارت، اکشن سنتر، تغییر چینش منوها در حالت افقی و همچنین بهبود کانتینیوم اشاره کرد.

رابط کاربری CShell ویندوز 10

منوی استارت در نظر گرفته‌شده در ویندوز ۱۰ موبایل در مقایسه با منوی استارتی که در ویندوز ۱۰ نسخهی دسکتاپ شاهد آن هستیم، تفاوتهایی دارد. در نسخهی دسکتاپ اندازهی کاشیها بزرگتر است و امکانات بیشتری در اختیار کاربر قرار دارد؛ اما در ویندوز ۱۰ موبایل این‌چنین نیست. با سیشل این شرایط تغییر خواهد کرد. سیشل این امکان را در اختیار کاربران قرار میدهد تا در مورد منوی استارت تجربهای مشابه پیسی در گوشی هوشمند ویندوز ۱۰ خود داشته باشند. برای مثال در ویندوز ۱۰ که از رابط کاربری سی شل استفاده میکند، کاربران قادرند از کاشیهایی با سایز بزرگتر استفاده کنند و حتی امکان فعال یا غیر فعال کردن Live Tiles برای اپلیکیشنهای متفاوت داشته باشند.

اکشن سنتر در سیشل همچون نسخهی پیسی است و با کشیدن نوار آن به سمت پایین میتوان کنترلهای آشنایی را که در پیسی وجود دارد، در نسخهی موبایل نیز مشاهده کرد. همان‌طور که اشاره کردیم، امکان مشاهده‌ی رابط کاربری در حالت افقی هنگام استفاده از اپلیکیشنها و همچنین منوی استارت وجود دارد. همان‌طور که در تصویر پایین مشاهده میکنید، در سیشل هنگامی که گوشی به حالت افقی یا Landscape قرار گیرد، منوی استارت نیز تغییر میکند. البته مشخص نیست آیا این نوع چینش در نسخهی اولیه سیشل این‌گونه است یا مایکروسافت عمدا چنین حالتی را انتخاب کرده است. با استفاده از کانتینیوم نیز میتوان تلاشهای مایکروسافت را در سیشل برای بهبود تجربهی کاربری به‌روشنی دید. با استفاده از ویندوز مد (Windows Mode) میتوان چندین اپلیکیشن را به‌صورت هم‌زمان اجرا کرد. در کانتینیوم از قابلیتهایی نظیر Windows Snap و Task View نیز پشتیبانی میشد.

سی شل ویندوز 10

میتوان انتظار داشت که سیشل تلاش بعدی مایکروسافت در حوزهی گوشیهای هوشمند باشد. مایکروسافت در پی آن است تا با یکسانسازی تجربهی استفاده از ویندوز در تمام گجتهای مبتنی بر ویندوز، کاربران بیشتری را به سمت اکوسیستم خود جلب کند؛ هرچند این کمپانی کاربران زیادی در حوزه‌ی دسکتاپ دارد و به‌طور حتم سیشل میتواند نقش پررنگی در جذب این کاربران به سمت ویندوز ۱۰ موبایل داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات