۳ راه آسان برای افزایش اعتماد به نفس در فروش محصول

جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گاهی ‌اوقات فروختن محصولات، بیشتر از یک استراتژی هوشمندانه به اعتمادبه‌نفس کارشناس فروش احتیاج دارد و این مهارت تنها با تمرین کردن حاصل می‌شود.
تبلیغات

گاهی ‌اوقات توضیح دادن درباره‌ی ارزش‌های یک محصول برای بالا رفتن میزان فروش کافی نیست. درواقع شما به‌عنوان یک کارشناس فروش ممکن است احساس کنید که همه چیز را با دقت و به‌درستی انجام داده‌اید؛ اما بازهم نتوانسته‌اید نتیجه‌ی مورد نظر خود را بگیرید. معمولا علت چنین اتفاق‌هایی کمبود اعتمادبه‌نفس کارشناس فروش است. زمانی که زبانتان می‌گوید: «محصولات ما خدمات مفیدی به شما ارائه می‌دهد که حتما باید آن‌ها را امتحان کنید» اما مغزتان با گفته‌هایتان موافق نیست؛ یعنی اعتمادبه‌نفس کافی برای فروش محصولات خود ندارید و اوضاع مطابق میلتان پیش نخواهد رفت. روش‌هایی برای افزایش دادن اعتمادبه‌نفس هنگام فروختن محصولات وجود دارد که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی ۳ مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

sales person

۱- خودتان را در شرایط سخت قرار دهید

تنها راه افزایش اعتمادبه‌نفس هنگام فروختن محصولات این است که این کار را با خودتان تمرین کنید. منظور از تمرین کردن این نیست که به کلاس‌های مخصوص بروید یا برای خودتان مربی بگیرید. هرچند این روش‌ها نیز خوب و مفید هستند؛ اما منظور این است که خودتان را در شرایط واقعا سخت قرار دهید و سعی کنید که محصولات خود را به فروش برسانید. شما با تمرین کردن در چنین شرایطی متوجه می‌شوید که توانسته‌اید در سخت‌ترین شرایط، کار خود را به‌خوبی انجام دهید. زمانی که مشاهده کنید فروش محصولاتتان بالا رفته است، همین موضوع به شما اعتمادبه‌نفس کافی برای ادامه‌ی مسیر خواهد داد.

فرآیند فروش کار بسیار سختی است. بسیاری از مشتری‌ها برای خرید یک محصول سریع بله نمی‌گویند و نیاز به شنیدن توضیحات بیشتری دارند. کارشناسان فروشی که اعتمادبه‌نفس زیادی ندارند، با شنیدن اولین واکنش منفی مشتری‌ها عقب می‌کشند و سعی می‌کنند که خودشان را وارد شرایط سخت‌تری نکنند؛ درصورتی‌که انجام چنین کاری اشتباه است.

۲- احساسات را کنار بگذارید

یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتمادبه‌نفس در فروش محصولات این است که یاد بگیرید احساسات خود را از فرآیند فروش کنار بگذارید. گاهی‌ اوقات متخصصان فروش در حین فروختن محصولات، دائما با خود فکر می‌کنند که اگر نتوانم این محصول را به فروش برسانم یعنی توانایی لازم در انجام کارم را ندارم. کمی استرس داشتن در چنین شرایطی طبیعی است؛ اما داشتن این طرز تفکر کمی زیاده‌روی است.

علاوه بر این شما نباید هیچ قضاوتی در مورد خودتان داشته باشید. اینکه یک نفر به محصول یا خدمات شما احتیاجی نداشته باشد، نشان‌دهنده‌ی این نیست که شما در کار خودتان ناوارد هستید. فروش فقط تبادل عادلانه‌ی ارزش‌ها است. درواقع در فرآیند فروش شما برای حل مشکل دیگران راه‌حل مناسبی ارائه می‌دهید و با توجه به ارزشی که راه‌حلتان برای دیگران دارد، از آن‌ها پول دریافت می‌کنید. زمانی که با مفهوم فروش محصولات آشنا شوید می‌توانید به‌راحتی احساسات خود را کنار بگذارید.

sales person

۳- ثابت کنید که محصول یا خدماتتان باارزش است

آخرین مرحله برای افزایش اعتمادبه‌نفس در فروش محصولات این است که ثابت کنید خدماتتان برای دیگران ارزشمند است. این کار می‌تواند با توصیف یک مشتری قدیمی از محصولات شما یا با نقدهای خوبی باشد که از طرف دیگران دریافت می‌کنید. اگر هیچ‌کدام از این موارد را در اختیار ندارید، هیچ جای نگرانی نیست؛ شما می‌توانید با دیگران صحبت کنید و برای پیشنهاداتی که می‌دهید از آن‌ها بازخورد بگیرید. اگر کار خودتان را به‌درستی انجام دهید، احتمالا بازخوردهای خوبی در مورد خدماتی که ارائه می‌دهید خواهید گرفت. بازخوردهای خوب اعتمادبه‌نفس بالایی در مورد فروش محصولات به شما خواهند داد. صاحبان کسب‌و‌کار به دلیل نزدیک بودن به شرایط معمولا فراموش می‌کنند چه خدمات باارزشی به دیگران عرضه می‌کنند. به همین دلیل خیلی خوب است که هرازگاهی از طریق مرور کردن بازخوردها این موضوع را به خودشان یادآوری کنند.

کلام آخر

می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که انجام هیچ کاری مستقیما اعتمادبه‌نفس شما را یک‌شبه بالا نخواهد برد. اگر واقعا می‌خواهید اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببرید، باید مراحل گفته‌شده در این مقاله را انجام دهید. هرچقدر بیشتر وارد عمل شوید، احساس ترس کمتری خواهید داشت و درنتیجه به فروش بالاتری خواهید رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات