بازگشت ساب سوئد، با تولید خودروهای الکتریکی

شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بیش از ۵ سال است که شرکت خودروسازی ساب، تولید خود را متوقف کرده است. این برند به‌زودی با عرضه‌ی مدل‌های الکتریکی، به صنعت خودروی دنیا، باز خواهد گشت.
تبلیغات

گروه ساب، در سال ۱۹۴۵ شکل گرفت. این شرکت پس از جنگ جهانی دوم، تولید خودروهای کوچک و اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد و خیلی زود به سودآوری رسید. مهم‌ترین محصول این خودروساز سوئدی، ساب 92 نام داشت که بین سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۶، باعث شهرت آن شد. از دید بعضی کارشناسان، پلت‌فرم خودروی سمند نیز به عاریت گرفته از مدل ساب 5-9 محسوب می‌شود و این احتمال وجود دارد که از این برند سوئدی، خریداری شده باشد.

امروزه بنیاد ملی خودروهای الکتریکی سوئد (National Electric Vehicle Sweden)، سهام‌دار اصلی ساب است. پیش از این، گروه خودروسازی جنرال‌موتورز امریکا، بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۰، مالکیت اصلی ساب را در اختیار داشت، اما حاضر به سرمایه‌گذاری بیشتر در این شرکت نشد و در سال ۲۰۱۲، خودروسازی ساب، اعلام ورشکستگی کرد.

ساب Saab 9-3x

با همکاری بنیاد ملی خودروهای الکتریکی سوئد (NEVS) و یک شرکت خودروساز چینی در شهر تیانجین، قرار است که مدل‌های جدیدی توسط ساب تولید شوند که شامل سدان 3-9 و کراس‌اوور 3-9 X، با پیشرانه‌ی الکتریکی می‌شود. طرح مفهومی و گرافیکی این خودورها، در اکانت اینستاگرام بنیاد NEVS آمده است و احتمالا در نمایشگاه CES آسیا، که ماه آینده در شانگهای برگزار می‌شود، رونمایی رسمی خواهند شد.

باتوجه به استقبال بسیار خوب بازار چین از خودروهای الکتریکی، مدل سدان 3-9 ، تا سال آینده در این کشور عرضه خواهد شد و فعلا، با ۱۵۰ هزار سفارش خرید، روبرو است. بنیاد NEVS ادعا می‌کند که خودروهای الکتریکی ساب، با هربار شارژ کامل، حدود ۳۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند و همراه با فناوری‌های مدرن رفاهی، مثل اینترنت همراه، ارتباط با گوشی‌های هوشمند، ناوبری ماهواره‌ای و... عرضه خواهند شد.

پس از نجات کارخانه‌ی ساب توسط NEVS، از فروش املاک و دارایی‌ها به دلیل بدهی‌های سنگین بانکی، خط تولید این برند در ترولهاتن سوئد، بازسازی شده است و کارخانه‌ی جدید ساب در تیانجین چین هم، آخرین مراحل ساخت را پشت سر می‌گذارد تا از سال ۲۰۱۸، به بهره‌برداری برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات