استارتاپی که با چاپ سه بعدی، صنعت ساختمان سازی را متحول می کند

چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نوآوری‌های فن‌آوری پرینترهای سه‌بعدی، به مرحله‌ی ساخت خانه‌های قابل سکونت رسیده است. کاهش هزینه‌های تولید و سازگاری با محیط، ویژگی‌های ممتاز این فن‌آوری هستند.
تبلیغات

مدت‌ها از زمانی که برای اولین بار چاپ سه‌بعدی به‌عنوان یک تکنولوژی جدید و محبوب شروع به کار کرد، می‌گذرد. در مورد این موضوع که چاپ سه‌بعدی چطور می‌تواند صنعت ساخت‌وساز را تغییر شکل دهد، بیشتر به‌صورت تئوریک، بحث‌های مختلفی شده است. اما حالا، با توجه به خدمات دو کارآفرین سیلیکون ولی در کالیفرنیا، به‌نام‌های کریس کلسی و فرناندو دلوس ریوس، می‌توانیم انتظار داشته باشیم نه‌تنها در دوبی، بلکه در سراسر جهان، به‌جای  به‌کارگیری صدها کارگر، از ربات‌های چاپ سه‌بعدی برای ساخت ساختمان‌ها استفاده شود. جالب است بدانید که دوبی تا سال  ۲۰۳۰، ساخت بیست‌وپنج درصد از ساختمان‌ها را به‌وسیله‌ی چاپ سه‌بعدی انجام خواهد داد.

کلسی، کارفرما و یکی از مؤسسان شرکت کازا (Cazza)، استارتاپی که در سال ۲۰۱۶ فنّاوری ساخت‌وساز توسط چاپ سه‌بعدی را پایه‌گذاری کرد، می‌گوید:

الآن زمان بسیار مهیجی برای ورود به این عرصه است چراکه این تکنولوژی تأثیرات بسیار مطلوبی در کارایی و بهبود بهره‌وری دارد.
Chris Kelsey and Fernando De los Rios

این استارتاپ برنامه دارد که با استفاده از ربات‌های چاپ سه‌بعدی -که شبیه یک جرثقیل بزرگ و متحرک هستند- در دوبی ساختمان‌هایی با مقیاس بزرگ بسازد. کلسی می‌گوید این تکنولوژی، پایه‌های صنعت ساخت‌وساز را تغییر خواهد داد چراکه هزینه‌ی منابع موردنیاز اولیه، نیاز به کارگر و زمان را به‌سرعت کاهش می‌دهد. در حال حاضر کازا با ربات‌های سه‌بعدی‌اش قادر است ساختمان‌هایی کم ارتفاع را بسازد و تکنولوژی ساخت آسمان‌خراش‌ها هنوز در مرحله‌ی تجربه و آزمایش است.

کلسی در کالیفرنیا بزرگ‌شده و سابقه‌ی کارآفرینی‌های متعددی را در کارنامه‌ی خود دارد. او اوایل سال گذشته به‌طورجدی بازار چاپ سه‌بعدی در ساخت‌وساز را زیر نظر قرارداد و در حقیقت، ادامه‌ی راه شرکت قبلی‌اش را که در سن هفده‌سالگی  برای گسترش برنامه‌ها و سایت‌ها تأسیس کرده بود و اپسیتود (Appsitude) نام داشت، پی گرفت.

کلسی در مورد فروش کسب‌وکار قبلی خود می‌گوید که در نظر داشته در شرکتی که ساخت‌وساز را توسط چاپ سه‌بعدی دنبال می‌کند سرمایه‌گذاری کند، اما موفق به یافتن چنین شرکتی نشده است. در این زمان او و شریکش دلوس ریوس، تصمیم می‌گیرند شرکت خود را تأسیس کنند. ماه گذشته آن‌ها در برنامه‌ی «پیشتازی‌های آینده‌ی دوبی» نام‌نویسی کردند، یعنی جایی که استارتاپ‌ها از سراسر دنیا با دولت دوبی برای ساخت‌وساز، آزمایش‌ها، و کشف راه‌حل‌هایی برای مشکلات و چالش‌های قرن بیست‌ویک وارد همکاری می‌شوند.

کلسی می‌گوید که در آینده حضورشان در دبی پررنگ‌تر می‌شود، چراکه دولت دوبی از آن‌ها هم برای پروژه‌های آتی خود دعوت به همکاری کرده است. کلسی بیست‌ساله و دلوس ریوس بیست‌وشش‌ساله امسال در فهرست «سی چهره‌ی تأثیرگذار با کمتر از ۳۰ سال سن» مجله‌ی فوربز قرار گرفتند.

onstruction robot developed by Cazza

باید بدانید برای استارتاپ‌ها، ساخت و گسترش سخت‌افزارهایی مثل ربات‌های چاپ سه‌بعدی، از ایده و توسعه‌ی نرم‌افزاری آن‌ها بسیار پرهزینه‌تر است. کازا، بعدازاینکه در بخش تحقیقات و توسعه‌ی فن‌آوری خود به نتایج مثبتی رسید، سرمایه‌ای معادل با ۳۵ میلیون دلار را برای کار خود برنامه‌ریزی کرد. طبق گفته‌های کلسی، آن‌ها بخش اول کار خود را به‌زودی شروع می‌کنند و انتظار دارند تا پایان سال، این ۳۵ میلیون دلار را به دست آورده باشند. آن‌ها این ماه سهام ربات‌های چاپ سه‌بعدی را به مزایده‌ی عمومی گذاشتند و کشورهای مختلفی از سراسر دنیا مثل ایتالیا، سنگاپور، مالدیو و بریتانیا علاقه‌ی خود را از شرکت در این پروژه پنهان نکردند. همان‌طور که مؤسسین این استارتاپ می‌گویند، جای تعجب نیست چراکه این تکنولوژی از مواد سازگار با محیط استفاده می‌کند و اضافات ساخت‌وساز را کاهش می‌دهد.

کازا می‌خواهد هر مقدار از روند ساخت را که ممکن است، از پی‌ریزی فونداسیون و ساخت دیوارها گرفته تا توسعه و ساخت مواد مورداستفاده در ساخت‌وساز، به‌صورت خودکار درآورد. آن‌ها در آمریکا و اروپا نیز پیش‌زمینه‌ی تولید تکنولوژی‌های موردنیاز خود را فراهم کرده‌اند.

شرکت‌های دیگری- مانند وینسان در چین -که ده خانه‌ی بتونی را در یک روز به‌صورت سه‌بعدی بنا نهاد- مدعی ساخت خانه توسط پرینترهای سه‌بعدی هستند. اما چیزی که تکنولوژی کازا را متمایز و منحصربه‌فرد می‌کند، قابلیت حمل آن است. کلسی می‌گوید:

این تکنولوژی را به‌آسانی می‌توان در محل ساخت‌وساز به کار گرفت و حرکت داد. همچنین ما تنها شرکت در جهان هستیم که فناوری ساخت دیوارهای مرتفع را توسط چاپ سه‌بعدی گسترش داده‌ایم.

در ابعادی بزرگ‌تر، شاهکار کازا نشان‌دهنده‌ی این است که چاپ سه‌بعدی؛ که با عنوان تولید افزوده هم شناخته می‌شود، چطور با سرعت در حال پیشرفت است. هنوز از مرحله‌ی ابتدایی ساخت محصولات کوچک و مینیاتوری زمان زیادی نگذشته و حالا این فنّاوری به نقطه‌ای رسیده است که پرینترهایی با سایز بزرگ، قادرند تنها در چند روز ساختمان‌هایی مناسب زندگی بسازند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات