هواوی می‌خواهد هوش مصنوعی ابتدا به شما کمک کند و سپس جایتان را بگیرد

سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
هواوی می‌خواهد هوش مصنوعی این کمپانی ابتدا در نقش کمک کننده ظاهر شود و سپس به جای کاربر بسیاری از وظایف را اجرا کند.
تبلیغات

هواوی به آینده‌ی هوش مصنوعی بسیار خوش‌بین است. در نمایشگاه CES 2017 آسیا، وان بیاو، مدیر دفتر عملیاتی هواوی، در گفتگو با دیجیتال ترندز در مورد رشد تکنولوژی هوش مصنوعی و سه مرحله‌ی کلیدی سیر تکاملی این فناوری توضیحاتی داده است: «مرا فعال کن، مرا بشناس، من باش.» بیاو در ادامه گفته چنین گفته است:

ما در حال حاضر در مرحله‌ی مرا بشناس هستیم و در آینده به مرحله‌ی من باش خواهیم رسید، اما برخلاف ظرفیت‌هایی که هوش مصنوعی دارد، شاید این فناوری چیز خوبی باشد.
huawei

به اعتقاد بیاو، ماشین‌ها از مدتی قبل هوش انسان‌ها را پشت سر گذاشته‌اند و حتی جهان هم‌اکنون به مرز‌های یک جامعه‌‌ی هوشمند نزدیک‌تر شده است؛ جامعه‌ای که مردم و ماشین‌ها در آن یکی شده‌اند. این موضوع و موضوعی که در پاراگراف بالا به آن اشاره شد، توسط هواوی مطرح شده‌اند. یکپارچه شدن یادگیری ماشینی با گوشی‌های هوشمند باعث می‌شود تا بتوانیم یک نگاه اجمالی به آینده‌ی پر زرق و برق هوشمند شدن جامعه داشته باشیم.

مرا فعال کن، مرا بشناس، من باش

بیاو در بخشی از گفتگوی خود با دیجیتال ترندز می‌گوید:

مرا فعال کن اساسا یعنی کنترل سیستم و صدای ما به منظور بهبود تجربه‌ی کاربری. هوش مصنوعی در مرحله‌ی «مرا بشناس» وارد این معادله خواهد شد تا به‌صورت فعالانه از نیازهای کاربران آگاه شود.

به عنوان مثال هنگامی که یکی از دوستان شما برای‌تان پیام دعوتی را به صرف شام ارسال می‌کند، هوش مصنوعی احتمالا آدرس و موقعیت مکانی محل مورد نظر دوست شما برای صرف شام را به شما اعلام خواهد کرد. در مرحله‌ی «مرا بشناس» این اطلاعات روی اپلیکیشن نقشه به نمایش در خواهند آمد. هوش مصنوعی پس از مدتی عادات و فعالیت‌های روزانه‌ی شما را یاد می‌گیرد و رفته‌رفته از نوع شخصیت شما آگاه می‌شود.

هوش مصنوعی

بنا به اعلام رئیس بخش مهندسی نرم‌افزار شرکت هواوی، نسخه ۵.۰ و ۵.۱ رابط کاربری انحصاری این کمپانی روی سیستم‌عامل اندروید موسوم به EMUI از تکنیک‌های یادگیری ماشینی بهره می‌برد تا منابع گوشی را به طور مستقیم به اپلیکیشن‌ها‌یی اختصاص دهد که کاربر بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کند. با استفاده از روش هواوی، اپلیکیشن‌هایی که دیر به دیر از آن‌ها استفاده می‌کنید از منابع سخت‌افزاری سیستم استفاده نمی‌کنند و بدین ترتیب در هنگام کار با سایر اپلیکیش‌ها، منابع بیشتری در دسترس سیستم‌عامل اندروید قرار می‌گیرد و در نتیجه کاربر در این شرایط کم‌تر با مشکل لگ و کندی سرعت مواجه خواهد شد.

قابلیت یادشده به‌طور محلی و در پس‌زمینه‌ی دستگاه فعالیت می‌کند و از الگوریتم‌های هوشمند اختصاص منابع بهره می‌برد. این الگوریتم‌ها منابع پردازشی، حافظه‌ی رم و منابع پردازش گرافیکی گوشی‌هوشمند را به‌طور دائم جابه‌جا می‌کنند. یکی دیگر از مزایای ویژگی مورد بحث این است که سرعت روشن شدن گوشی را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. اما سیستم یادگیری ماشینی هواوی تا چه اندازه می‌تواند عادات شما را به طور صحیح پیش‌بینی کند؟ در EMUI 5.0 که هم‌زمان با معرفی دو گوشی‌هوشمند هواوی پی ۹ و میت ۹ معرفی شد، دقت تشخیص عادات کاربر توسط سیستم یادگیری ماشینی این کمپانی ۸۵ درصد اندازه گیری شده و بنا به اعلام هواوی دقت EMUI 5.1 در این زمینه بیش از ۹۰ درصد است.

نمونه‌ی این تکنولوژی در اندروید وجود ندارد و نمی‌توان از آن در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی مجهز به پردازنده‌های کوالکام استفاده کرد

بهتر از همه اینکه فناوری یادشده مختص کمپانی هواوی است و ارائه‌ی این قابلیت به لطف پردازنده‌ی کرین ۹۶۰ ممکن شده است. یکی از هسته‌های این تراشه برای نگه‌داری و مدیریت اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدین ترتیب از بسته شدن مداوم اپلیکیشن‌ها جلوگیری می‌کند. نمونه‌ی فناوری مورد بحث در پلتفرم اندروید وجود ندارد و نمی‌توان از این فناوری در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی مجهز به پردازنده‌های کوالکام استفاده کرد. علاوه‌بر این، اختصاصی‌بودن سیستم یادگیری ماشینی هواوی بدان معنا است که شرکت‌های دیگر باید با فناوری‌های اختصاصی خود در این حوزه وارد میدان شوند.

بیاو می‌گوید:

کرین آینده‌ی گوشی‌های هوشمند ما است. هواوی قصد دارد تا همچنان روی چیپ‌ست اختصاصی‌ خود سرمایه‌ گذاری کند. دستگاه‌های هوشمندی که در آینده از این تراشه استفاده کنند، تمام قابلیت‌های اشاره شده را ارائه خواهند داد.

البته این نوع هوشمندسازی و نیز سرویس‌های دیگری چون چت‌بات‌ها در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان از جمله فیسبوک مسنجر، از قبل در گوشی‌های هوشمند دیگری مثل اچ‌تی‌سی یو ۱۱ ارائه شده است.

به منظور تفکر پیشگیرانه، انسان و ماشین با هم یکپارچه خواهند شد

تمام قابلیت‌هایی که تا اینجا به آن‌ها اشاره کردیم مفید و کاربردی‌ هستند؛ اما مرحله‌ی من باش چه ویژگی‌هایی دارد؟ این مرحله در واقع بسیار جذاب است. آیا می‌خواهید نرم‌افزار و ماشین‌ها به ما تبدیل شوند؟ بیاو برای نشان دادن نمایی از آینده‌ی این فناوری به فیلم Terminator esque اشاره کرده است. بیاو می‌گوید: «به منظور تفکر پیشگیرانه، انسان و ماشین با هم یکپاچه خواهند شد. مغز از سلول‌های طبیعی ساخته شده و قادر است تا از تمامی اطلاعات ذخیره شده به‌طور کامل استفاده کند؛ درست مثل یک ابر رایانه. در آینده ماشین‌ها نیز اطلاعات را از جهان خارج دریافت و نگه‌داری می‌کنند. محاسبات شبیه‌سازی در این شرایط بسیار قوی‌تر از قدرت مغز انسان خواهد بود.»

بیاو به پیشرفت‌هایی که توسط آلفا‌گو به‌دست آمده اشاره کرده است. آلفاگو برنامه‌ی رایانه‌ی هوش مصنوعی منحل شده‌ی گوگل است که هدف آن حرفه‌‌ای‌شدن برای شکست دادن بازیکنان برتر Go بود.

هوش مصنوعی

بیاو می‌گوید:

در دهه‌ی ۹۰ میلادی برنامه‌ی رایانه‌ای Deep Blue یک قهرمان شطرنج را شکست داد؛ درست همانند کاری که Go اکنون انجام داده است. قدرت رایانه‌ها از مدتی قبل از انسان‌ها بیشتر شده است. آی‌کیوی دانشمند معروف آلبرت انیشتین معادل ۱۶۰ بوده و در برخی از موارد آی‌کیوی آلفاگو به ۱۰٬۰۰۰ رسیده است. من اعتقاد دارم که هوش مصنوعی و پردازش داده‌ها در آینده با فاصله‌ای زیاد قوی‌تر از ذهن انسان‌ها خواهد بود و جهان به یک جامعه‌ی هوشمند تبدیل خواهد شد.

طرح مفهومی از یک جامعه‌ی هوشمند و یکی‌شدن انسان و ماشین احتمالا برای بسیاری از مردم جهان ترسناک است؛ اما بیاو به این موضوع خوش‌بین است که انسان‌ها حتی در جامعه‌ی هوشمند بر موج ماشین‌های ابر هوشمند، کنترل کاملی خواهند داشت. از نظر وی ماشین‌ها در آینده همچنان توسط انسان‌ها کنترل خواهند شد. بیاو معتقد است قدرت ماشین‌ها از انرژی تامین می‌شود و اگر منبع انرژی قطع شود، فعالیت ماشین‌ها متوقف خواهد شد. بیایید امیدوار باشیم که ماشین‌ها منبع انرژی را به کنترل خود در نیاورند.

قدرت عقل جمعی

این اولین‌باری است که شرکت هواوی یک نگاه خوش‌بینانه از آینده‌ی هوش مصنوعی ارائه داده و پیش‌بینی‌های خود را نیز در این زمینه مطرح کرده است. ریچارد یو، مدیرکل شرکت هواوی نیز در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2017 در نطق اصلی خود در مورد تاثیرات هوش مصنوعی صحبت کرد. وی گفت که طی پنج تا ده سال آینده با «انقلاب هوش مصنوعی» مواجه خواهیم بود. در آن زمان همه چیز به هم متصل می‌شوند و دستگاه‌های هوشمند می‌توانند محیط اطراف خود را حس کنند. او در ادامه‌ی توضیحات خود اعلام کرد که گوشی‌ها به ربات‌ها شبیه‌تر خواهند شد و از مرحله‌ی «فقط گوشی‌هوشمند بودن» گذر می‌کنند تا به گوشی‌های باهوش تبدیل شوند. پردازنده‌ی کرین نیز همچنان نقشی سازنده خواهد داشت و زمینه‌های لازم برای اجرای قابلیت‌های فناوری هوش مصنوعی را ارائه خواهد داد. در مدل‌های بعدی این تراشه، چند هسته‌ی اختصاصی برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در نظر گرفته خواهد شد.

عقل جمعی

مشخصا شرکت هواوی متقاعد شده است که هوش مصنوعی در طی سال‌های آینده نقش بسیار مهمی را در دستگاه‌های هوشمند ما ایفا خواهد کرد و این کمپانی می‌خواهد اطمینان حاصل کند که در آن زمان جز اولین شرکت‌هایی است که در این زمینه یک راهکار قدرتمند ارائه می‌دهد. هواوی ۱۰ درصد از درآمد سالانه‌ی خود را در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کند. این رقم با میزان سرمایه‌گذاری گوگل در بخش تحقیق و توسعه برابری می‌کند. باید اشاره کنیم که ۷۹ هزار نفر از مجموع ۱۸۰ هزار نیروی کار اصلی هواوی در بخش تحقیق و توسعه کار می‌کنند؛ بنابراین هیچ شکی وجود ندارد که برنامه‌های این کمپانی در حوزه‌ی هوش مصنوعی بسیار جدی است.

اما سایر شرکت‌ها نیز بیکار ننشته‌اند؛ سامسونگ علاقه‌ی زیادی به هوش مصنوعی دارد؛ اما دستیار هوشمند بیکسبی این کمپانی شروع چندان خوبی محسوب نمی‌شود. این در حالی است که سامسونگ مدتی قبل یکی از شرکت‌های متخصص حوزه‌ی هوش مصنوعی به نام Viv Labs را هم خریداری کرده است. اپل نیز در نطق اصلی کنفرانس WWDC 2017 جزئیاتی را در مورد بهبودهای اعمال شده در دستیار صوتی سیری و ابزارهای گسترده‌ی یادگیری ماشینی در آی‌اواس ۱۱ بیان کرد. این شرکت به احتمال زیاد بسیاری از قابلیت‌های جدید دستیار هوشمند سیری را در هوم‌پاد جدید خود ارائه خواهد داد. هوم‌پاد به نوعی اسپیکر هوشمند اپل است که از اواخر سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.

هواوی در حال حاضر پس از اپل و سامسونگ، سومین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند جهان است. هدف این شرکت بدل‌شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند جهان است. 

نظر شما در مورد آینده‌ی هوش مصنوعی چیست و آیا برنامه‌های هواوی در این حوزه به ثمر خواهد نشست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات