عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: سرشاخه‌های قاچاق گوشی را می‌شناسیم اما نمی‌گوییم

شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
بیش از ۹۰ درصد از گوشی‌های وارداتی قاچاق هستند و حدود ۲ هزار میلیارد تومان گوشی قاچاق در کشور وجود دارد.
تبلیغات

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفتگوی ویژه خبری گفت: «ما سرشاخه‌های قاچاق گوشی را می‌شناسیم اما نمی‌گوییم؛ زیرا این وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا است.»

به گفته‌ی وی، حدود ۲ هزار میلیارد تومان قاچاق گوشی داریم و بیش از ۹۰ درصد از گوشی‌های وارداتی قاچاق هستند که ضرر و زیان دولت از اجرایی نشدن طرح رجیستری سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سبحانی‌فر قبلا گفته بود: «ما دستگاه‌های مرتبط را ملزم به تشکیل جلسه‌ای به‌منظور بررسی راه‌های جلو‌گیری از قاچاق کالا کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه مجاب کردن تولیدکنندگان گوشی برای ایجاد نمایندگی در ایران است.»

به گفته‌ی غلامحسین کریمی خراسانی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، بازار کاملا آمادگی اجرای طرح رجیستری را دارد.

او شروع قاچاق گوشی را مربوط به سال ۸۵ می‌داند که تعرفه ۴ درصدی بدون مشورت و اطلاع اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی به ۶۰ درصد رسید. وی معتقد است مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی از سوی وزارت اقتصاد و دارایی نیز در این افزایش قاچاق بی‌تأثیر نبوده است. کریمی راه حل مبارزه با قاچاق گوشی را لحاظ کردن ۹ درصد ارزش افزوده در فاکتور فروش و تغییر نام آن به مالیات بر مصرف می‌داند.

در گفتگوی ویژه‌ی خبری کریمی گفت: «بزرگ‌ترین وظیفه دولت ساخت بازار اصولی است، ولی دولت در شروع کارش کدینگ ملی و مرکز شماره‌گذاری و کدگذاری کالا را منحل کرده است و اجرای آزمایشی طرح رجیستری صحت ندارد.»

فریدون احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به سختی هماهنگی بین سه دستگاه اجرایی برای طرح رجیستری اشاره کرد و گفت‌: «طرح رجیستری مردم را به زحمت می‌اندازد و نارضایتی به همراه دارد و شاید با شناسنامه‌دار کردن فروشگاه‌ها و جلوگیری از فروش کالای قاچاق کاری پیش برود.»

احمدی در مورد اجرای آزمایشی طرح رجیستری گفت: «بعید می‌دانم با چابکی که در دولت سراغ دارم، زیرساخت‌هایی که دوستانمان نام بردند به مرحله اجرا رسیده باشد.»

سبحانی‌فر در رد ادعای کریمی و احمدی مبنی بر اجرایی نشدن آزمایشی طرح رجیستری در کشور گفت‌: «طرح به‌صورت آزمایشی اجرا شد و زیرساخت‌ها برقرار است.»

فلاح، معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اعلام اینکه تعداد ۲۰۰ میلیون گوشی در دست مردم است، گفت: «مردم نیاز به آمادگی علمی دارند ما نمی‌‌خواهیم هیچ کس از اجرای رجیستری آسیب ببیند و این طرح برای گوشی‌هایی که از زمان اجرای طرح شناسایی می‌شوند صادق خواهد بود.»

 طرح رجیستری برای گوشی‌هایی که از زمان اجرای طرح شناسایی می‌شوند صادق خواهد بود.

فلاح توضیح داد که پیمانکار طرح مشغول تأمین سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز است و طرح در ۴ ماه آینده و حوالی مهر قابل اجرا است.

دهقان نیا، مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز به قابل اجرا بودن طرح اشاره و اعلام کرد که این اجرایی نشدن طرح تاکنون قابل تأمل است.

او در رد صحبت‌های کریمی گفت: «قبول ندارم که به خاطر ۹ درصد ارزش افزوده، قاچاق شکل گرفته است. ما در حوزه رجیستری با وزارتخانه‌هایی همچون دارایی و صنعت و معدن تعامل داریم و کار حساس و سختی پیش رو داریم.» 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات