۵ زنگ هشدار در جمع آوری سرمایه

چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر به‌تازگی می‌خواهید کسب‌وکار خود را شروع کنید یا شرکت نوپایی دارید، با اجتناب از این اشتباهات اعتماد سرمایه‌گذاران را به دست آورید.
تبلیغات

هنگامی‌که می‌خواهید سرمایه‌ی تأسیس کسب‌وکار را تأمین کنید، ‌باید نکات مختلفی را در ذهن داشته باشید. مثلاً در مورد پشتیبان‌های سرمایه‌گذار تحقیق کنید یا به سیکل زمانی مناسب که می‌تواند فرصت بیشتری برای جذب سرمایه در اختیارتان قرار دهد توجه کنید یا از ارسال ایمیل‌هایی که شما را نیازمند نشان می‌دهند خودداری کنید. همچنین نباید مسائل محرمانه‌ی شرکت را با کسی در میان بگذارید، بیش‌ازحد برای استارتاپ خود تبلیغات نکنید و در مواجهه با سرمایه‌گذاران زیاد حالت معامله‌گر نداشته باشید.

ولی نکات مهم جمع‌آوری سرمایه به همین موارد ختم نمی‌شوند. برخی علائم هشداردهنده سرمایه‌گذاران را از شما فراری می‌دهند و سرمایه‌ی بالقوه‌ی شرکت شما را از دستتان می‌ربایند. در این مطلب ما ۵ مورد از این علائم خطر را شرح می‌دهیم که با پرهیز از آن‌ها، می‌توانید تأمین سرمایه‌ی بهتری داشته باشید و کسب‌وکار خود را به جلو هدایت کنید:

استفاده از سرمایه برای پرداخت بدهی‌ها

هنگامی‌که می‌خواهید نظر سرمایه‌گذاران را جلب کنید، باید یک مدل کسب‌وکار دقیق و کامل را به آن‌ها ارائه کنید و بتوانید به‌روشنی و با جزئیات برایشان توضیح دهید که چگونه از این سرمایه‌گذاری برای رشد کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید. به‌عبارت‌دیگر، سرمایه‌ی آن‌ها نباید صرف پرداخت بدهی‌های شما شود. ممکن است برای تأسیس شرکت خود متحمل بدهی هم شده باشید؛ ولی بیشتر سرمایه‌گذاران می‌خواهند مطمئن شوند که سرمایه‌ی آن‌ها در جهت رشد تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و ارزش آتی پول آن‌ها بیشتر می‌شود. گرچه ممکن است یک سرمایه‌گذار در شرایطی بخواهد شما را از سایر مشکلات نجات بدهد؛ ولی بیشتر سرمایه‌گذاران می‌خواهند پولشان در اموری مثل استخدام عوامل، هزینه‌های تکنولوژی و کمپین‌های بازاریابی صرف شود.

کمک خواستن از بانک برای افزایش سرمایه

در مراحل ابتدایی شرکت، سرمایه‌گذاران فرشته (سرمایه‌گذارانی که از سرمایه شخصی خود، سرمایه‌ی استارتاپ‌ها را فراهم می‌کنند و معمولاً در مدیریت شرکت دخالتی نمی‌کنند) به‌ندرت بانکداران را به چشم منبعی برای افزایش سرمایه می‌بینند. درواقع بیشتر آن‌ها از دخالت بانک در امور سرمایه‌گذاری راضی نیستند. آن‌ها نمی‌خواهند سود پولشان به‌جای اینکه برای رشد شرکت خرج شود، به جیب یک عامل واسطه‌ برود. بعلاوه در مراحل ابتدایی شرکت، سرمایه‌گذاران می‌خواهند ببینند که شما خودتان می‌توانید از عهده‌ی جمع‌آوری سرمایه بربیایید؛ چون شما مؤسس شرکت هستید و باید نشان دهید که نیروی اول پروسه‌های شرکت هستید.

Excessively high salaries

پرداخت بابت حقوق قانونی

اگر شرکت شما در حال حاضر یا حتی درگذشته طرف دعوی قضایی بوده است، سرمایه‌گذاران این مسئله را به‌عنوان یک نقطه‌ضعف و زنگ خطر می‌بینند. همان‌طور که قبلاً گفتیم، سرمایه‌گذاران متمایل هستند پولشان برای رشد شرکت خرج شود، نه پرداخت جریمه‌ها یا خسارت‌های قانونی شما. بعلاوه آن‌ها نمی‌خواهند در رفع‌ و رجوع مشکلات حقوقی و قضایی شما سهمی داشته باشند. مسائل حقوقی در هنگام استخدام کارمندان و ورود به بازار رقابتی هم می‌تواند برای شما دردسرساز باشد؛ پس بهتر است قبل از جمع‌آوری سرمایه، مشکلات و موانع قانونی و قضایی خود را کاملاً حل کرده باشید.

حقوق‌های کلان

سرمایه‌گذاران دوست ندارند ببینند که شما از محل سرمایه‌ی آن‌ها به خودتان یا عوامل شرکت حقوق زیادی پرداخت می‌کنید. مقدار حقوق و دستمزد بسته به نقش و جایگاهی که افراد در شرکت دارند متفاوت است؛ ولی در مراحل ابتدایی شرکت، پرداخت‌های بالا اثر مثبتی در ذهن سرمایه‌گذاران نمی‌گذارد. ممکن است در موارد اجرایی سنگین و وسیع خاص، پرداخت‌های کلان امری غیرمعمول نباشد؛ ولی در حالت کلی آن‌ها ترجیح می‌دهند ارزش‌گذاری و قدردانی از عوامل، به صورتی مناسب و جداگانه و نه در هیئت حقوق و دستمزد نشان داده شود. شاید آن‌ها خودشان راه ویژه‌ای برای جبران زحمات شما یا کارمندانتان داشته باشند؛ ولی پول نقدی که به شما می‌دهند باید در راه اجرای طرح و استراتژی شرکت خرج شود.

استفاده‌ی غیر ضروری از واژه‌ها و عبارات عامیانه

استفاده‌ی زیاد و بی‌جا از عبارات عامیانه حتی اگر مد روز باشند، شما را غیرقابل‌ اعتماد نشان می‌دهد. اگر شما برنامه و طرح کسب‌وکار خود را به‌صورت شفاف و روشن توضیح دهید، نیازی به استفاده از چنین عباراتی ندارید. کارآفرینان خوب نیازی به خودنمایی با واژه‌های و اصطلاحات غیرمتداول ندارند، بلکه آن‌ها دیگران را با شایستگی و صلاحیتشان تحت تأثیر قرار می‌دهند.

به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاران شرکت‌های زیادی را به‌عنوان گزینه‌ی انتخابی پیش روی خود دارند. شما ممکن است اهداف و خوب و برنامه‌هایی عالی داشته باشید؛ ولی انجام هرکدام از اشتباهات فوق، زنگ هشداری برای سرمایه‌گذاران است که می‌تواند باعث شود آن‌ها مکان دیگری را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات