وضعیت خودرو از زبان معاون امور صنایع وزارت صنعت

سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
معاون امور صنایع وزارت صنعت،‌ معدن‌ و‌ تجارت در نشستی خبری، گزارش کوتاهی از وضعیت خودرو در سال ۱۳۹۶ در ایران داد.
تبلیغات

محسن صالحی‌ نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت در نشست خبری روز دوشنبه با تشکل خصوصی بخش صنعت، به رشد ۶.۵ درصدی صنعت در سال ۹۵ بر اساس آمارهایی که بانک مرکزی به‌تازگی منتشر کرده است، اشاره‌ کرد و گفت:

در دو ماه ابتدایی سال ۹۶ بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولیدشده که در مقایسه با سال قبل ۱۳.۷ درصد رشد داشته است.

 توقف خط‌ تولید پراید و پژو ۴۰۵ قطعی نیست

در سال ۸۱ استانداردی توسط سازمان استاندارد برای خودرو تدوین شد و قرار بود تا سال ۹۷ خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ متوقف شود؛ ولی صالحی‌ نیا در این نشست عنوان کرد توقف خط تولید این دو خودرو در دی‌ماه ۱۳۹۷ قطعی نیست.

حمایت از تولید داخلی

از اقداماتی که این وزارتخانه برای حمایت از تولید داخل انجام داده است، تشکیل کارگروه‌های رفع موانع تولید استان‌ها و عدم ارائه ارز مبادلاتی به ۳۳۰۰ ردیف کالای وارداتی است.

عوارض ورودی و مالیات خودروها بسیار بالا هستند. صالحی‌ نیا حداکثر عوارض در کالاهای صنعتی را ۷۰ درصد و سقف و کف تعرفه‌ها را ۵۵ و ۵ درصد در مورد ۸ طبقه ورودی اعلام کرد. خودروهایی که در چارچوب تولید داخلی قرار بگیرند، به نسبت میزان تولید از تعرفه‌شان کاسته می‌شود. خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی هنوز محدودیت واردات دارند.

سهم دولت از خودروسازی

صالحی‌ نیا سهم دولت را از دو شرکت خودرویی بزرگ ایران، زیر ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت: قرار نیست خصوصی‌سازی خاصی در صنعت خودرو اتفاق بیفتد.

جایگزینی تاکسی‌ها

صالحی‌ نیا توضیحاتی نیز راجع به جایگزینی ۵۱ هزار تاکسی از خرداد ۱۳۹۵ داد و تعداد کل تاکسی‌هایی را که قرار است جایگزین شوند، ۱۳۰ هزار دستگاه اعلام کرد.

گرانی خودرو فعلا در شرایط درخواست است

در مورد افزایش قیمت خودرو در سال جاری اعلام شد اگر خودروسازان درخواستی در این زمینه دارند، باید آن را به شورای رقابت ارائه دهند و اگر درخواست آن‌ها توجیه لازم داشته باشد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

از پژو ۲۰۰۸ چه خبر؟

میزان تولید داخلی مدل ۲۰۰۸ از ۳۰ درصد آغاز شده و قرار است ایران‌خودرو طی یک سال ۱۵ هزار دستگاه از این خودرو تولید کند و علاوه بر این مقدار، ۳۰ درصد هم به‌منظور صادرات در نظر گرفته شده است.

قرارداد کرمان‌موتور و هیوندای

در مورد قرارداد کرمان‌موتور و هیوندای هنوز داخلی‌سازی انجام نشده است و هیوندای، خودروی وارداتی محسوب می‌شود. صالحی‌ نیا بیان کرد که تولید داخلی ۳۰ درصدی برای مونتاژکاران، در سال جاری آغاز می‌شود و کرمان‌موتور موظف به انجام آن است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات